ماجرای موسسه «کاسپین»، بدون روتوش
روزنامه ایران: مؤسسه کاسپین پس از حدود 7 ماه از انحلال تعاونی فرشتگان
تأسیس شد تا طبق قانون پس از ارزیابی دارایی 8 تعاونی منحله نسبت به تسویه
حساب با سپرده گذاران آنها اقدام کند.
ماجرای مؤسسه کاسپین و
اعتراض های گاه و بیگاه برخی از سپردهگذاران آن به چه دلیلی است؟ آیا بانک
مرکزی سپردهگذاران یک مؤسسه مجوز دار را به حال خود رها کرده است؟
طی
ماههای اخیر سپرده گذاران تعاونی اعتبار منحل شده «فرشتگان» تیتر یک
برخی از رسانهها را شکل دادهاند. سپردهگذارانی خشمگین که از بانک مرکزی و
دستگاههای متولی برای دریافت حق خود کمک میخواهند. اما براستی واقعیت
چیست.
پس از اقدام های بانک مرکزی درسالهای اخیر از مجموع تمام
تعاونیهای اعتبار غیرمجاز بزرگ 10 تعاونی باقی مانده بود که با هدایت بانک
مرکزی 8 تعاونی اعتبار «فرشتگان»، «الزهراء مشهد»، «حسنات اصفهان»،
«دامداران و کشاورزان کرمانشاه»، «بدرتوس مشهد»، «پیوند»، «امید جلین
گرگان» و «عام کشاورزان مازندران» پذیرفتند که تحت یک مؤسسه دارای مجوز به
فعالیت بپردازند.
شرط بانک مرکزی برای این کار انحلال تمام این
تعاونیها بود تا پس از انحلال داراییهای آنها ارزیابی و سپس برای
ساماندهی به مؤسسه جدید دارای مجوز منتقل شود. لازم به ذکر است تعاونیهای
هشتگانه همگی، فعالیت خود را در دورههای قبلی شروع کرده بودند و نخستین
اقدام بانک مرکزی در دولت یازدهم این بود که فعالیت این تعاونیها را
ساماندهی کند.
این موضوعِ فعالیتی بود که مؤسسه کاسپین عهده دار
انجام آن شد و ماهها پس از انحلال 8 تعاونی در 27 اسفند 1394 از بانک
مرکزی مجوز گرفت. پس از صدور مجوز، اقدام بعدی این بود که تکتک تعاونیهای
منحل شده، فهرستی از داراییهای خود را به مؤسسه کاسپین ارائه دهند و بعد
از ارزیابی داراییها و انتقال آنها، نسبت به انتقال سپردههایی که از مردم
جمع کرده بودند، اقدام کنند.
فرشاد حیدری با اشاره به اینکه تعاونی غیرمجاز فرشتگان اول شهریور سال 1394 منحل شده است گفت: مؤسسه کاسپین پس از حدود 7 ماه از انحلال تعاونی فرشتگان تأسیس شد تا طبق قانون پس از ارزیابی دارایی 8 تعاونی منحله نسبت به پذیرش تعهد سپرده سپردهگذاران متناسب با داراییهای منتقل شده از تعاونیهای منحله اقدام کند.
به گفته وی براساس ارزیابیهای صورت گرفته دارایی تعاونی منحله فرشتگان در مجموع 3 هزار و یکصد میلیارد تومان شامل تسهیلات پرداخت شده و املاک و 5 هزار و 600 میلیارد تومان ارزش اصل و سود سپردهها نزد تعاونی منحله فرشتگان است که این داراییها باید به نسبت بین طلبکاران این تعاونی منحل شده تقسیم شود.
براساس توضیحات معاون نظارتی بانک مرکزی به شرطی میتوان این داراییها را بین سپردهگذاران تقسیم کرد که تسهیلات پرداخت شده از کیفیت خوب و قابل وصول برخوردارباشد و املاک شناسایی شده هم فاقد مشکلات ثبتی و حقوقی و شهرداری باشد. ولی بانک مرکزی برای تسهیل پرداخت سپرده ها، نقدینگی لازم را متناسب با داراییهای قابل انتقال در اختیار مؤسسه قرار خواهد داد تا متعاقبا املاک منتقل شده را مؤسسه به فروش رسانده و فرصت کافی برای وصول مطالبات خود داشته باشد.
نکته قابل اشاره در میزان سپردههای نزد تعاونی منحله فرشتگان نرخهای سود نامتعارف است. بنابراین باید این نرخهای سود با توجه به نرخهای سود متعارف سالهای گذشته بر اساس نرخهای متعارف محاسبه شود.
حیدری ادامه داد: با توجه به برخی اقدامات به عمل آمده توسط برخی اشخاص برای ممانعت از اجرای برنامه پرداخت سپردههای خرد، به کلیه سپردهگذاران اطمینان خاطر داده میشود ورود بانک مرکزی به موضوع برای صیانت از حقوق سپردهگذاران است.
وی توضیح داد: بانک مرکزی حاضر است تا زمانی که انتقال داراییهای تعاونی منحله فرشتگان به اتمام برسد نقدینگی مورد نیاز برای پرداخت به سپردهگذاران را تأمین کند که این اقدام باید خبر خوبی برای سپردهگذاران محترم باشد. البته سپردهگذاران خرد تعاونی منحله فرشتگان که بیش از ٩٠ درصد کل سپردهگذاران را تشکیل میدهند از این اقدام بانک مرکزی استقبال کردند چرا که میتوانند پس از مدتی به پول خود برسند.
معاون نظارتی بانک مرکزی دراین باره اظهارکرد: مؤسسه کاسپین از ادغام این 8 تعاونی منحله تأسیس نشده است، بلکه با هدف اولیه ساماندهی این تعاونیهای منحله و سپس فعالیت مجاز بانکی تأسیس شده است.
معاون بانک مرکزی درخصوص اینکه چگونه این سپردهگذاران دفترچههای کاسپین را در دست دارند گفت: در اردیبهشت ماه سال 1395 یک مرجع قضایی در یکی از استانها درباره پرونده تعاونی فرشتگان استنباطی میکند که مؤسسه کاسپین از ادغام 8 تعاونی شکل گرفته است و برهمین اساس حکمی برای تغییر تابلوهای تعاونی منحله فرشتگان به کاسپین و صدور دفترچه کاسپین برای سپردهگذاران فرشتگان میدهد.
بدین ترتیب تعاونی منحله فرشتگان با چاپ دفترچههای جدیدی که نام کاسپین دارد دفترچه سپردهگذاران خود را تغییر میدهد و از همین جا برخی تصور میکنند که سپردهگذاران مؤسسه کاسپین که از بانک مرکزی مجوز دریافت کرده،دچار مشکل شدهاند درحالی که اینگونه نیست و کاسپین در آن زمان هیچ سپردهگذاری نداشته است.
وی خاطرنشان کرد: اما بعد از اینکه مدیران مؤسسه کاسپین به این دستور قضایی اعتراض میکنند همان مرجع دردستوری دیگرتأکید مینماید که تعویض تابلو و تغییر دفترچه به معنای مسئولیت مؤسسه کاسپین در پرداخت سپرده تعاونیهای منحله نیست بلکه کسری دارایی به عهده سهامداران و مدیران تعاونیهای منحله است.
حیدری دراین باره تأکید کرد: با توجه به مجوز رسمی که بانک مرکزی برای تأسیس شعبه به کاسپین داده است کاسپین از 27 اردیبهشت 96 مسئولیت سپردهگذاران خود و سپردههای منتقل شده از تعاونیهای منحله را دارد.
درهمین راستا بانک مرکزی با اولویتبندی سپردهگذاران تعاونی منحله فرشتگان دستور آغاز پرداخت مرحله اول طلب سپردهگذاران تا مبلغ 10 میلیون تومان را در 26 اردیبهشت امسال صادر کرد که بدین ترتیب 87 درصد سپردهگذاران این تعاونی منحله تعیین تکلیف میشوند.با این اقدام از مجموع 458 هزار و 826 نفر سپرده گذار تعاونی منحله فرشتگان وضعیت 397 هزار و 392 نفر (به میزان ۸۷ درصد) تعیین تکلیف خواهد شد.
در ادامه برنامه تعیین تکلیف سپرده سپرده گذاران تعاونی اعتبار منحله «فرشتگان» در روز 28 اردیبهشت امسال بانک مرکزی ٩ خردادماه امسال را برای آغاز پرداخت مرحله دوم یعنی سپردهگذاران تا 20 میلیون تومان اعلام کرد. طبق این ابلاغیه سپردهگذاران میتوانند مبلغ قابل دریافت را نزد مؤسسه اعتباری کاسپین سپردهگذاری کرده و در صورت تمایل نداشتن، نسبت به دریافت آن اقدام کنند.
بر این اساس، با پایان مرحله دوم، ٩٠ درصد از سپرده گذاران تعاونی منحله فرشتگان تعیین تکلیف خواهند شد. براساس ابلاغیه نخست بانک مرکزی مؤسسه کاسپین موظف است تا طبق اولویت نسبت به تعیین تکلیف تمام سپرده گذاران اقدام کند.