چهارشنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۶، ۰۴:۱۰ ب.ظ
گزارشی از نحوه رای آوری کلیات بودجه ۹۷
خبرگزاری ایسنا: نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از رد کلیات لایحه بودجه سال آینده در جلسه روز یکشنبهای که گذشت، اصلاحاتی را در کمیسیون تلفیق بر آن انجام دادند و پس از آن بار دیگر رسیدگی به لایحه بودجه را امروز (چهارشنبه) در دستور کار خود قرار داده و در نهایت آن را به تصویب رسانده و وارد بررسی جزییات شدند.
در جلسه رسیدگی به لایحه بودجه علاوه بر سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ و نماینده دولت سه موافق و سه مخالف (هر کدام ۵ دقیقه) در خصوص کلیات وقت صحبت داده شد که پس از تذکرات متعدد نمایندگان برای افزایش وقت مخالفان و موافقان از ۵ دقیقه به ۱۰ دقیقه، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی این درخواست را به رای مجلس گذاشت که از ۲۵۴ نماینده حاضر در جلسه، ۵۱ رای موافق ۱۴۱ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع داده شد؛ بنابراین مجلس با افزایش مدت زمان مخالفت و موافقت با کلیات لایحه بودجه موافقت نکرد.
تاکید لاریجانی بر رعایت آییننامه
نمایندگان در اخطارهای متعددی نسبت به روند مجدد بررسی کلیات بودجه در مجلس و تعیین سه موافق و سه مخالف برای اظهار نظر آنهم هر کدام به مدت ۵ دقیقه انتقاد کردند و آن را خلاف آیین نامه دانستند که رئیس مجلس در پاسخ به آنها گفت: چون این موضوع در آییننامه مسکوت مانده هیئت رئیسه با ارجاع به موارد مربوط به بررسی طرحها و لوایح این جور تصمیم گرفت که خلاف آییننامه نیست.
تا حد ممکن نظرات مخالفان کلیات بودجه اعمال شد
بعد از ارجاع لایحه بودجه ۹۷ به کمیسیون تلفیق فراوانی دغدغهها و انتقادهای نمایندگان بررسی شد، برخی از منتقدان و مخالفان کلیات لایحه بودجه نیز در جلسات کمیسیون تلفیق شرکت کردند و تا جای ممکن نظرات اعمال شد؛ در بررسی مجدد کلیات در کمیسیون تلفیق به اوراق مشارکت، بدهیهای دولت، کاهش حجم دولت، هدفمندی یارانهها، قیمت انرژی و مسائل مربوط به تامین اجتماعی پرداخته شد.
مبلغ هدفمندسازی یارانهها که دولت ۲۳ هزار میلیارد تومان پیشنهاد داده و سقف آن را ۳۷ هزار میلیارد تومان تعیین کرده بود، در کمیسیون تلفیق به ۳۳ هزار و ۴۴ هزار میلیارد تومان افزایش داده شد. یعنی سقف شمولیت یارانه بگیران حدودا بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر افزایش یافت.
ملی شدن بودجه وزارت آموزش و پرورش و بنیاد شهید و کاهش سقف انتشار اوراق مشارکت از ۳۸ هزار به ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز از اصلاحات دیگر بود. پاداش پایان خدمت وزارت آموزش و پرورش ۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
کمیسیون تلفیق با افزایش قیمت حاملهای انرژی در سال ۹۷ مخالفت کرده ولی تصمیم را بر عهده دولت گذاشته است.
همچنین کاهش حجم دولت و افزایش هزینههای جاری طی حکمی در لایحه بودجه ۹۷ از دولت درخواست شده است تا در قالب گزارشی نسبت به این دو موضوع به مجلس اعلام کند.
مخالفان کلیات بودجه ۹۷
میرزایینکو: بذل و بخشش از صندوق توسعه ملی در قالب بودجه قابل قبول نیست
قاسم میرزایی نکو نماینده مردم دماوند در مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷، گفت: بذل و بخشش از صندوق توسعه ملی و کارشناسی نشدن ارقام و موارد مندرج در جدول برداشت از صندوق توسعه ملی قابل قبول نیست.
وی گفت: متاسفانه در جدول برداشت از صندوق توسعه ملی، توجه به صداوسیما مقدم بر وضعیت معیشتی مردم و تولید شده است. باید در اولویت های کشور به ویژه در بودجه صداوسیما و مسائل نظامی تجدید نظر شود و به نان شب مردم توجه ویژه شود هرچند که این دو مورد جزو اولویتهای کشور باشد.
وی با اشاره به سخنان قوه قضائیه مبنی بر اعلام اسامی مفسدان قضایی گفت: کاش رئیس قوه قضائیه اعلام می کرد نام قضات خود را اعلام می کند چرا که ۹۹ درصد از آنها درستکارند و از مشکلات معیشتی رنج می برند.
وی ادامه داد: اساتید صاحب نظر به ویژه در دوران بازنشستگی در همه جای دنیا ارتقا می گیرند. مثلا در انگلیس ۵ هزار پوند و در عراق ۵ هزار دلار حقوق دریافت می کنند اما قضات در ایران با چه وضعیتی روبرو هستند؟
میرزایی نکو سپس انتقاداتش به اولویت های کشور در لایحه بودجه ۹۷ را متوجه اعتراضات اخیر کرد و افزود: طیف حاضر در این اعتراضات نوعا جوانانی بودند که مشکل اشتغال و ازدواج داشتند. آقای لاریجانی ۲۳ مورد از دغدغههای کشور را در نشستی برشمردند و لی به جز یکی دو مورد به بقیه توجهی نشد.
به گفته میرزایی نکو رای بی حساب و کتاب به کلیات لایحه بودجه ۹۷ شرایط کشور را تغییر می دهد.
وی یادآور شد: در شهرستان دماوند هنوز ۱۰ درصد بودجه ۹۶ را هم جذب نکرده ایم چه برسد به بودجههایی که قرار است برای سال آینده تصویب ولی پرداخت نشود.
حاجیدلیگانی: افزایش ۱۱ درصدی درآمدهای مالیاتی در شرایط فعلی منطقی نیست
همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه ۹۷ گفت که افزایش ۱۱ درصدی درآمدهای مالیاتی طبق آنچه که در بودجه ۹۷ آمده است در شرایط اقتصادی فعلی منطقی نیست.
وی گفت: در شرایطی که افزایش تولید، کاهش هزینه و عدم وابستگی به نفت و کاهش خام فروشی از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی است، صادرات روزانه ۲.۵ میلیون نفت خام چه توجیهی دارد؟ چرا باید خام فروشی شده و بنزین وارد کنیم آنهم در شرایطی که پالایشگاه ستاره خلیج فارس پیشرفت ۹۵ درصدی داشته و ظرفیت تولید ۳۶ میلیون لیتر بنزین را در روز دارد اما فاز اول و دوم آن به خاطر نیاز ۳۰۰ میلیون یورویی معطل مانده است و تکمیل نمیشود.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: باید به صادرکننده بنزین تبدیل شده و از واردات بنزین خودکفا شویم. البته تا زمانی که سهم ۴.۵ درصدی شرکت نفت از صادرات و میعانات گازی وجود دارد، انگار راهی جز این در کشور نیست و تلاشی برای خودکفایی در تولید داخل دیده نمی شود. انگار گلوگاههای نفت در اختیار افراد معلوم الحال است.
حاجی دلیگانی وضع مالیات سنگین در شرایط رکود شدید را نادرست دانشت و گفت: این وضعیت باعث می شود که صاحبان تولید به ورشکستان اقتصادی تبدیل شوند.
وی تاکید کرد که افزایش ۱۱ درصدی درآمدهای مالیاتی در شرایط اقتصادی منطقی نیست. باید به جای آن هزینهها را کاهش داد.
این نماینده مجلس با انتقاد از تلاش دولت برای افزایش قیمت حاملهای انرژی گفت: قرار بود زمانی که قیمتها افزایش پیدا می کند یارانه نیز زیاد شود که این اتفاق رخ نداد به مردم گفتیم پول میدهیم تا خودتان مدیریت کنید این اتفاق نیز به درستی انجام نشد.
حاجی دلیگانی افزود: قرار بود دولت یارانه افراد پردرآمد را حذف کند که این اتفاق نیز رخ نداد امروز با اعتبار۳۰ هزار میلیارد تومانی برای پرداخت یارانه نقدی عملا بخش عمدهای از افراد از دریافت یارانه محروم می شوند.
وی در پایان گفت که با این نوع بودجه نویسی نمی توانیم به اهداف ترسیم شده در سند چشم اندار ۱۴۰۴ برسیم.
قوامی: بودجه ۹۷ مبتنی بر عملکرد نیست
هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ گفت: اساس بودجه ریزی عملیاتی مبتنی بر حسابداری و بهای تمام شده است. ما باید مبتنی بر فرمها و استانداردها بودجه را تهیه کنیم. اما متاسفانه در این بودجه قابل ملاحظه نیست. این بودجه مبتنی بر عملکرد نیست.
وی اظهار کرد: در جلسه قبل کلیات بودجه با توجه به اینکه ۱۲۰ نفر به آن رای ندادند، رد شد. با توجه به محدودیت آیین نامهای و فرصت کمی که در اختیار کمیسیون تلفیق بود، این سوال مطرح است که آیا توانستیم نظر مخالفان کلیات بودجه را تامین کنیم. البته کمیسیون تلفیق تمام تلاش و کوشش خود را کرد. اما محدودیت در آیین نامه باعث شد تا نتوانند فرصت کافی داشته باشند و این مسئله به اصل ۵۲ قانون اساسی برمی گردد که وظیفه تهیه و تدوین بودجه را به عهده دولت و بررسی و تصویب آن را به عهده مجلس قرار داده است لذا همکاران عنایت داشته باشند ما در کمیسیون تلفیق به دلیل محدودیتهای آییننامهای تمام خواسته های کسانی که کلیات بودجه را در جلسه گذشته رد کردند نتوانستیم حل کنیم اما تلاشهای زیادی صورت گرفت، مانند کاهش ۲۰ درصدی اوراق مشارکت.
وی در ادامه گفت: در بحث هدفمندی یارانهها نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش داشتیم که البته باز هم ۲۰ میلیون نفر باید حذف شوند تفاوتی بین ۲۰ میلیون و ۳۰ میلیون نفر از نظر آثار اجتماعی و اقتصادی وجود ندارد و اگر کلیات تایید شود حتما باید در تبصره ۱۴ گفته شود که این نکته مورد ملاحظه قرار گیرد.
وی گفت: بحث بعدی بودجه شرکت های دولتی است که مهمترین آنها مربوط به شرکت ملی نفت است که ۳۰۰ هزار میلیارد تومان درآمدها و هزینه های شرکت نفت را در صورت تصویب این بودجه، تصویب کردهایم. آیا بودجه شرکت نفت را توانستیم بررسی کنیم که پاسخ آن منفی است. لذا اگر مشکلاتی مانند گزارش تفریغ بودجه پیش آید، پاسخی نداریم. لذا ما باید حتما نگاهی به بودجه سالهای گذشته داشته باشیم و اگر عملکرد ضعیفی دارد نکات را در بودجه سال بعد رعایت کنیم.
قوامی اظهار کرد: در گزارش کمیسیون تلفیق ۱۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، وزارت نفت سهم دولت را به خزانه واریز نکرده و در قانون نفت گفته شده که در ۱۴.۵ درصد سهم نفت و ۸۵.۵ درصد سهم دولت است که هنور واریز نشده و باعث شده از سایر منابع استفاده کنند. لذا بودجه عمرانی به میزان کافی تحقق نیافته و پروژههای عمرانی طول کشیده است.
وی در پایان گفت: در بحث بازنشستگی ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تامین اجتماعی بازپرداخت شود ولی تسویه حساب برای صندوقهای بازنشستگی نیروهای مسلح مورد توجه قرار نگرفته است.
موافقان کلیات بودجه ۹۷
ذوالقدر: موضوع بودجه را سیاسی کاری نکنیم
سیده فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات بودجه ۹۷ گفت که اقدام ما پیرامون لایحه بودجه نباید زیر لوای سیاسی کاری قرار گیرد.
وی گفت: بارزترین ویژگی بودجه ۹۷ این بود که بودجهریزی عملیاتی و افزایش مشارکت بخش خصوصی برای رهایی از اقتصاد دولتی مورد توجه قرار گرفته است. از کنار این عملکرد نمیتوان با سطحینگری عبور کرد. همکاران محترم از اصلاحات انجام شده باخبرند. انتشار اوراق مشارکت و قرضه یعنی بدهکاری دولت که در بازنگری سقف انتشار اوراق مشارکت ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد.
وی افزود: همچنین در بخش شرکتهای وابسته کاهش حدود ۹۰۰۰ میلیارد تومانی را داریم. آنچه در دلمشغولی مردم و نمایندگان بود افزایش حاملهای انرژی بود که خوشبختانه این موضوع مورد موافقت قرار نگرفت. همچنین موضوع ملی شدن اعتبارات آموزش و پرورش با نگاه عدالتمحور که برای نخستین بار سهم بیش از ۱۰ درصد بودجه را به خود اختصاص داد که این موضوع موجب پرهیز از عدم پرداخت حقوق معلمان، حقالتدریسان و پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته خواهد بود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از کمیسیون تلفیق گله دارم که از وقت ۷۲ ساعته خود به اندازه کافی استفاده نکرد اما توجه کنید که اقتصاد کشور و آینده آن را هم نمیتوان نگه داشت. این دولت برخاسته از آرای مردم و ما نمایندگان است. به اندازه کافی مسائل و مصائب را از گذشته پیش روی خود دارد، امروز رونق در مسائل کشور محقق نمیشود مگر آنکه تعامل سازنده و نقادانه اثرگذار فیمابین دولت و خانه ملت وجود داشته باشد.
ذوالقدر تاکید کرد: امروز نظام جمهوری اسلامی ایران نیازمند عملکرد فراملی است. اقدام ما نباید در موضوع بودجه زیر لوای سیاسی کاری قرار گیرد. شأن نمایندگی فرای آن است که دولت، ملت و کشوری را با رد مجدد کلیات بودجه به چالش و بلاتکلیفی بکشانیم. اگر امروز آیتالله هاشمی در قید حیات بودند از این عملکرد خانه ملت مبنی بر رد کلیات بودجه متعجب میشدند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از موارد مثبتی که انجام شد، در تبصره ۱۴ این بود که میزان بودجه هدفمندی یارانهها افزایش پیدا کرد و تمام افراد زیر پوشش کمیته امداد، بهزیستی تحت پوشش یارانه قرار خواهند گرفت و همچنین پرداخت میزان مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان رد دیون که قرار است به تامین اجتماعی داده شود، وضعیت کشور را در نظر بگیرید، نیاز به ثبات و آرامش داریم و تقاضا دارم که به کلیات رای مثبت دهید.
وی گفت: دولت را در راه سخت کمک کنیم و با موافقت با کلیات بودجه جامعه را بیشتر در اهدافش کمک کنیم.
زارع: افتخار میکنیم که بودجه امنیت را ۲ برابر کردیم
رحیم زارع سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ با اشاره به انتقاداتی که بر افزایش بودجه امنیت مطرح بود، گفت: کشور ما در حوزه امنیت نمره ۲۰ دارد و افتخار میکنیم بودجه امنیت را دو برابر کردهایم.
وی گفت: باید دید این بودجه در چه شرایطی در کشور تنظیم شده، در شرایطی که مشکلات وجود دارد. اگر نرخ مالیات را افزایش میدادیم، به مردم فشار میآمد و راهی جز فروش نفت نداریم که نفت هم یک درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در کلیات بودجه کارهایی انجام شد. برای اولین بار موضوع بدهی که دولت به پیمانکاران داشت را تهاتر کردیم. ضلعی اضافه کردیم مبنی بر ضلع بانک مرکزی یعنی دولت، پیمانکاران، نظام بانکی و بانک مرکزی. به اندازهای که بدهی نظام بانکی به بانک مرکزی است، بحث تهاتر پیمانکاران را در نظر گرفتیم. اگر این موضوع اجرایی شود، پیمانکارانی که از دولت طلبی دارند و به جای دیگری بدهکار هستند و نمیتوانند طرحشان را جلو ببرند، اگر تهاتر شوند، در توسعه کشور موثر است.
وی افزود: کار دیگری که در کمیسیون تلفیق انجام شد، این بود که از افزایش هرگونه تعرفهای که مردم به آن نیازمند هستند جلوگیری شد. آب، برق، گاز صنعتی، کشاورزی و خانگی که شرایط کشور را در نظر گرفتیم و همچنین از افزایش قیمت بنزین و گازوئیل جلوگیری کردیم. بودجه شرکتهای دولتی و شهرداریها از ۲۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید و بودجه آموزش و پرورش از ۴۲ هزار میلیارد تومان به ۴۷ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. وام ازدواج ۱۵ میلیون تومان شد و افتخار میکنیم کشور ما که در امنیت نمره ۲۰ دارد، بودجه امنیت آن دو برابر شد.
زارع در پایان افزود: ما ۳۰۰۰ میلیارد تومان سهم اعتبارات استانی را اضافه کردیم. همچنین دولت را به کاهش هزینهها ملزم کردیم. درخصوص ایرادی که دوستان به کمیسیون تلفیق گرفتند باید گفت که ما ۷۲ ساعت فرصت داشتیم اما در ۶ ساعت آنچه مدنظر شما بود اصلاح کردیم.
کیانپور: برای حقوق قضات و هیئتهای علمی در مجلس تصمیم گیری شود
مجید کیانپور نایب رئیس کمیسیون عمران در لایحه بودجه در دفاع از کلیات لایحه بودجه حقوق کم درآمدها بیشترین افزایش و حقوق بالای ۵ میلیون تومان بدون افزایش حقوق خواهد ماند. البته باید برای قضات و هیئتهای علمی در صحن علنی مجلس تصمیم گیری کنیم.
وی گفت: کمیسیون تلفیق به پاداش پایان خدمت فرهنگیان توجه خوبی کرده و ۵۲۰۰ میلیارد تومان برای این کار اختصاص داده است که اقدام عقلایی است. همچنین دو برابر کردن مبلغ همسان سازی حقوق بازنشستگان یکی از اقدامات خوب کمیسیون تلفیق است.
نماینده مردم درود و ازنا ادامه داد: گزارش نهایی کمیسیون تلفیق در خصوص یارانهها نیز به خوبی پیش بینی شده است به طوری که به ۳۳ تا ۴۵ و حتی تا ۵۵ میلیون نفر امکان پرداخت یارانه وجود دارد.
وی افزود: پاداش پایان خدمت افرادی که ۹ میلیون تومان در ماه دریافت میکنند، تغییری داده نشده است.
به گفته وی کلیه درآمدهای دولت در سال ۹۷ به خزانه واریز می شود.
وی ادامه داد: افزایش قیمت حاملهای انرژی به ویژه نرخ بنزین نیز براساس مصوبات کمیسیون تلفیق متوقف شد که از دیگر اقدامات خوب کمیسیون تلفیق است.
حمایت دولت از افزایش حقوق بازنشستگان
رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: کمیسیون تلفیق مبلغ متناسب سازی حقوق بازنشستگان را از ۱۰۰۰ به ۲۰۰۰ میلیارد تومان افزایش دادکه شنیدم پیشنهاداتی در مجلس وجود دارد که این افزایش به ۳۴۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد که دولت آمادگی اجرای آن را دارد.
محمدباقر نوبخت در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی در دفاع از کلیات لایحه بودجه۹۷ با اشاره به اصلاحات کمیسیون تلفیق گفت: این اصلاحات در راستای تامین نظر دولت قابل پشتیبانی است.
وی با اشاره به اصلاحات تبصره ۱۴ در کمیسیون تلفیق گفت: ردیف درآمدی و هزینهای تبصره ۱۴ که برای پرداخت یارانه است تصمیم پختهای است و مجریان از ابتدای سال ۹۷ مشکلی برای پرداخت یارانهها به خانوادههای نیازمند ندارند. مکانیزم طوری طراحی شده که یارانه خانوارها و صرفه جویی برای خانوادههای پرمصرف قابل اجرا است.
وی با اشاره به اصلاحات انجام شده در تبصره ۵ لایحه بودجه ۹۷ اظهار کرد: تبصره ۵ و تقلیل اوراق مالی و اوراق مشارکت در کمیسیون تلفیق انجام گرفته است که البته بند ب این تبصره تغییری نیافت و دولت از آن استقبال میکند.
نوبخت با بیان اینکه اگر کمیسیون تلفیق به یکی دو مورد دیگر توجه میکرد، دولت از آن پشتیبانی میکرد یا مورد حمایت دولت قرار میگرفت ادامه داد: اولی درباره حقوق اعضای هئیت علمی دانشگاههاست و دولت این آمادگی را دارد که طبق روال عادی عمل کند و دوم متناسب سازی حقوق بازنشستگان است که دولت مبلغ آن را هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده بود که کمیسیون تلفیق آن را به ۲۰۰۰ میلیارد تومان افزایش داد وشنیدهام که پیشنهاداتی در مجلس وجود دارد که این مبلغ را به ۳۴۰۰ میلیارد افزایش دهد که دولت آمادگی اجرای آن را دارد.
وی از آمادگی دولت برای پرداخت به موقع حقوق بازنشستگان صنایع فولاد خبر داد.
دفاع تاجگردون از اعتبارات دفاعی در بودجه ۹۷
رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ با اشاره به انتقاد برخی از نمایندگان درباره اعتبارات دفاعی گفت: وظیفه داریم که تقویت بنیه دفاعی در بودجه را لحاظ کنیم.
غلامرضا تاجگردون در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) و در دفاع از کلیات لایحه بودجه ۹۷ گفت: ما آن طوری که باید به عامه مردم توجه میکردیم در این بودجه توجه کردیم، چراکه نباید از حقوق مردم بگذریم ولو اینکه حق خودمان ضایع شود.
وی افزود: برخی مخالفان مطالبی را در مورد برداشت از صندوق توسعه ملی و بخشهایی که به آنها اعتبار داده شده، مطرح کردند. همه ما وظیفه صیانت از این صندوق را داریم، اما آقای میرزایی گفتند که از پول فلانجا به بخش دفاعی داده شده است. در حالی که آبخیزداری در لایحه دولت نبود و با تایید رهبری اضافه شد.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در مورد بخش دفاعی میگویند چرا این میزان اعتبار پیشبینی شده؟ اجازه دهید من جزوی از نیروهای مسلح نیستم و تنها یک کارشناسم بگویم که لایحه دولت برای بخش دفاع فقط توانست حقوق مزایا را ببیند. چرا ما طرح عمرانی را ببینیم اما تقویت بنیه دفاعی را نبینیم؟ در کدام کشور چقدر شفاف حتی بودجه نیروهای مسلح ارائه میشود؟ ما وظیفه داریم تقویت بنیه دفاعی را ببینیم.
تاجگردون یادآور شد: وقتی تمام دنیا جور دیگری به ما نگاه میکنند، باید بخش مهمی که مربوط به امنیت و اقتدار کشور است را تقویت کنیم. ما به همان اندازه که به طرح عمرانی توجه میکنیم باید به حوزه فرهنگ و یا دفاع هم توجه کنیم. هیچ جابهجایی اعتبار هم اتفاق نیفتاده است.
وی خاطرنشان کرد: ما توجه کردیم که جایی زمین نماند. مثلا آب روستایی، آبخیزداری و همه اینها را باید در کنار هم ببینیم.
رییس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در شرایطی که دولت لایحه بودجه را به مجلس داد، ما نمایندگان به دولت سفارش کردیم که تعداد یارانه بگیران را کم و حذف کند و دولت هم در پیشنهادش ۳۴ میلیون نفر را حذف کرد اما با شرایطی که بعد از ارائه لایحه به وجود آمد، دیدیم شرایط حذف یارانه مهیا نیست اما از صحبتهای منتقدین متوجه نشدیم که بالاخره میخواهند یارانه باشد یا نباشد. شرایط امروز به گونهای است که تمام منابع را تجهیز کردیم تا یارانه داشته باشیم.
تاجگردون با بیان اینکه مجلس افزایش قیمت حاملهای انرژی را در شرایط فعلی به صلاح نمیداند، تصریح کرد: پیشنهادات زیادی در کمیسیون تلفیق برای افزایش قیمت حاملهای انرژی ارائه شد اما نمایندگان با اتفاق نظر با این افزایش مخالفت کردند. البته اگر در صحن مجلس پیشنهادی مطرح شود و مجلس آن را مصوب کند، ما نیز تبعیت خواهیم کرد.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش سقف اوراق مشارکت در بودجه سال آینده تصریح کرد: ما تعرضی به طرحهای عمرانی نکردیم و اگر اوراق مشارکت را کاهش دادیم، آنها را در سقف برنامه ششم نگاه داشتیم.
وی همچنین گفت: فرض کنید امروز مجددا به کلیات رای ندهید. در این صورت اولین کسی که مورد سوال قرار میگیرد خود ما هستیم و بر فرض مثال همین آقای نوبخت وقتی در حوزه انتخابی از او می پرسیم چرا فلان طرح عمرانی به بهرهبرداری نمیرسد میگوید نمایندگان به بودجه رای ندادند.
تاجگردون در پایان خواستار رای مجلس به کلیات بودجه با توجه به شرایط عمومی کشور شد و گفت: ما با تذکرات نمایندگان به موضوع تامین اجتماعی هم توجه کردیم و امیدواریم دیونی که سالها بر گرده تامین اجتماعی بوده با این روش تسویه شود.
یارانه به همه افراد مورد نیاز داده میشود
علی لاریجانی قبل از رایگیری برای کلیات لایحه بودجه ۹۷ گفت: براساس آییننامه اگر نمایندگان به کلیات لایحه رای ندهند، دولت باید بودجه یک یا دو دوازدهم را اعلام کنند.
رییس مجلس شورای اسلامی افزود: من از تلاشهای آقای تاجگردون و کمیسیون تلفیق قدردانی میکنم اما بدانید که طبق آییننامه تنها یک بار میتوانست کلیات برای بررسی مجدد به کمیسیون تلفیق برود و برای بار دوم به دولت ارجاع شود تا دولت یک دوازدهم یا دو دوزادهم را بدهد که مشکل جدی خواهد شد.
لاریجانی در پایان گفت: در یارانهها تلاش شده که به همه افراد نیازمند داده شود و نظر دولت درباره ۲۳ هزار تا عوض شده است.
کلیات بودجه ۹۷ تصویب شد
پس از استماع سخنان سه مخالف و سه موافق، نماینده دولت و سخنگوی کمیسیون تلفیق، کلیات بودجه به رای گذاشته شد و با ۱۸۲ رای موافق، ۷۳ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۶۲ نماینده حاضر، مجلس با کلیات لایحه بودجه ۹۷ موافقت کرد.
روند بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۷ در مجلس
مجلس امروز در یک جلسه یک شیفته پس از تصویب کلیات، جزئیات بودجه را مورد رسیدگی قرار میدهد و جلسه بعدی مجلس از شنبه هفته آینده آغاز خواهد شد.
در هفته آینده نیز از شنبه تا سهشنبه برای بررسی بودجه در دو شیفت مجلس شورای اسلامی تشکیل جلسه میدهد و این احتمال وجود دارد که مجلس روز چهارشنبه جلسه علنی نداشته باشد و به جای آن کمیسیون تلفیق به بررسی ارجاعات بپردازد.
همچنین برگزاری جلسه علنی در روز شنبه ۲۱ بهمن (یک روز پیش از تعطیلی ۲۲ بهمن) در هیات رییسه مجلس مورد بررسی قرار میگیرد.
بررسی جزئیات بودجه ۹۷
* ۳ درصد درآمد نفتی به استانهای نفتخیز، گازخیز و کمتر توسعه یافته اختصاص مییابد
*سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت و میعانات گازی تعیین شد
* در صورت کاهش درآمد نفتی، دولت میتواند از حساب ذخیره ارزی برداشت کند
*تکلیف مجلس به شرکت ملی نفت برای تامین ۴ میلیون تن قیر رایگان
*اختصاص۵۰۰۰ میلیارد تومان به شرکت ملی گاز برای گازرسانی روستایی
اولین روز بررسی بودجه ۹۷ در مجلس شورای اسلامی ظهر روز چهارشنبه به پایان رسید و جلسه علنی بعدی مجلس، ۸ صبح شنبه ۱۴ بهمنماه خواهد بود و ادامه رسیدگی بودجه در دستور کار مجلس قرار دارد.
تورهای نوروز اروپا، نقد و اقساط
در جلسه رسیدگی به لایحه بودجه علاوه بر سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ و نماینده دولت سه موافق و سه مخالف (هر کدام ۵ دقیقه) در خصوص کلیات وقت صحبت داده شد که پس از تذکرات متعدد نمایندگان برای افزایش وقت مخالفان و موافقان از ۵ دقیقه به ۱۰ دقیقه، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی این درخواست را به رای مجلس گذاشت که از ۲۵۴ نماینده حاضر در جلسه، ۵۱ رای موافق ۱۴۱ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع داده شد؛ بنابراین مجلس با افزایش مدت زمان مخالفت و موافقت با کلیات لایحه بودجه موافقت نکرد.
تاکید لاریجانی بر رعایت آییننامه
نمایندگان در اخطارهای متعددی نسبت به روند مجدد بررسی کلیات بودجه در مجلس و تعیین سه موافق و سه مخالف برای اظهار نظر آنهم هر کدام به مدت ۵ دقیقه انتقاد کردند و آن را خلاف آیین نامه دانستند که رئیس مجلس در پاسخ به آنها گفت: چون این موضوع در آییننامه مسکوت مانده هیئت رئیسه با ارجاع به موارد مربوط به بررسی طرحها و لوایح این جور تصمیم گرفت که خلاف آییننامه نیست.
تا حد ممکن نظرات مخالفان کلیات بودجه اعمال شد
بعد از ارجاع لایحه بودجه ۹۷ به کمیسیون تلفیق فراوانی دغدغهها و انتقادهای نمایندگان بررسی شد، برخی از منتقدان و مخالفان کلیات لایحه بودجه نیز در جلسات کمیسیون تلفیق شرکت کردند و تا جای ممکن نظرات اعمال شد؛ در بررسی مجدد کلیات در کمیسیون تلفیق به اوراق مشارکت، بدهیهای دولت، کاهش حجم دولت، هدفمندی یارانهها، قیمت انرژی و مسائل مربوط به تامین اجتماعی پرداخته شد.
مبلغ هدفمندسازی یارانهها که دولت ۲۳ هزار میلیارد تومان پیشنهاد داده و سقف آن را ۳۷ هزار میلیارد تومان تعیین کرده بود، در کمیسیون تلفیق به ۳۳ هزار و ۴۴ هزار میلیارد تومان افزایش داده شد. یعنی سقف شمولیت یارانه بگیران حدودا بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر افزایش یافت.
ملی شدن بودجه وزارت آموزش و پرورش و بنیاد شهید و کاهش سقف انتشار اوراق مشارکت از ۳۸ هزار به ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز از اصلاحات دیگر بود. پاداش پایان خدمت وزارت آموزش و پرورش ۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
کمیسیون تلفیق با افزایش قیمت حاملهای انرژی در سال ۹۷ مخالفت کرده ولی تصمیم را بر عهده دولت گذاشته است.
همچنین کاهش حجم دولت و افزایش هزینههای جاری طی حکمی در لایحه بودجه ۹۷ از دولت درخواست شده است تا در قالب گزارشی نسبت به این دو موضوع به مجلس اعلام کند.
مخالفان کلیات بودجه ۹۷
میرزایینکو: بذل و بخشش از صندوق توسعه ملی در قالب بودجه قابل قبول نیست
قاسم میرزایی نکو نماینده مردم دماوند در مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷، گفت: بذل و بخشش از صندوق توسعه ملی و کارشناسی نشدن ارقام و موارد مندرج در جدول برداشت از صندوق توسعه ملی قابل قبول نیست.
وی گفت: متاسفانه در جدول برداشت از صندوق توسعه ملی، توجه به صداوسیما مقدم بر وضعیت معیشتی مردم و تولید شده است. باید در اولویت های کشور به ویژه در بودجه صداوسیما و مسائل نظامی تجدید نظر شود و به نان شب مردم توجه ویژه شود هرچند که این دو مورد جزو اولویتهای کشور باشد.
وی با اشاره به سخنان قوه قضائیه مبنی بر اعلام اسامی مفسدان قضایی گفت: کاش رئیس قوه قضائیه اعلام می کرد نام قضات خود را اعلام می کند چرا که ۹۹ درصد از آنها درستکارند و از مشکلات معیشتی رنج می برند.
وی ادامه داد: اساتید صاحب نظر به ویژه در دوران بازنشستگی در همه جای دنیا ارتقا می گیرند. مثلا در انگلیس ۵ هزار پوند و در عراق ۵ هزار دلار حقوق دریافت می کنند اما قضات در ایران با چه وضعیتی روبرو هستند؟
میرزایی نکو سپس انتقاداتش به اولویت های کشور در لایحه بودجه ۹۷ را متوجه اعتراضات اخیر کرد و افزود: طیف حاضر در این اعتراضات نوعا جوانانی بودند که مشکل اشتغال و ازدواج داشتند. آقای لاریجانی ۲۳ مورد از دغدغههای کشور را در نشستی برشمردند و لی به جز یکی دو مورد به بقیه توجهی نشد.
به گفته میرزایی نکو رای بی حساب و کتاب به کلیات لایحه بودجه ۹۷ شرایط کشور را تغییر می دهد.
وی یادآور شد: در شهرستان دماوند هنوز ۱۰ درصد بودجه ۹۶ را هم جذب نکرده ایم چه برسد به بودجههایی که قرار است برای سال آینده تصویب ولی پرداخت نشود.
حاجیدلیگانی: افزایش ۱۱ درصدی درآمدهای مالیاتی در شرایط فعلی منطقی نیست
همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه ۹۷ گفت که افزایش ۱۱ درصدی درآمدهای مالیاتی طبق آنچه که در بودجه ۹۷ آمده است در شرایط اقتصادی فعلی منطقی نیست.
وی گفت: در شرایطی که افزایش تولید، کاهش هزینه و عدم وابستگی به نفت و کاهش خام فروشی از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی است، صادرات روزانه ۲.۵ میلیون نفت خام چه توجیهی دارد؟ چرا باید خام فروشی شده و بنزین وارد کنیم آنهم در شرایطی که پالایشگاه ستاره خلیج فارس پیشرفت ۹۵ درصدی داشته و ظرفیت تولید ۳۶ میلیون لیتر بنزین را در روز دارد اما فاز اول و دوم آن به خاطر نیاز ۳۰۰ میلیون یورویی معطل مانده است و تکمیل نمیشود.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: باید به صادرکننده بنزین تبدیل شده و از واردات بنزین خودکفا شویم. البته تا زمانی که سهم ۴.۵ درصدی شرکت نفت از صادرات و میعانات گازی وجود دارد، انگار راهی جز این در کشور نیست و تلاشی برای خودکفایی در تولید داخل دیده نمی شود. انگار گلوگاههای نفت در اختیار افراد معلوم الحال است.
حاجی دلیگانی وضع مالیات سنگین در شرایط رکود شدید را نادرست دانشت و گفت: این وضعیت باعث می شود که صاحبان تولید به ورشکستان اقتصادی تبدیل شوند.
وی تاکید کرد که افزایش ۱۱ درصدی درآمدهای مالیاتی در شرایط اقتصادی منطقی نیست. باید به جای آن هزینهها را کاهش داد.
این نماینده مجلس با انتقاد از تلاش دولت برای افزایش قیمت حاملهای انرژی گفت: قرار بود زمانی که قیمتها افزایش پیدا می کند یارانه نیز زیاد شود که این اتفاق رخ نداد به مردم گفتیم پول میدهیم تا خودتان مدیریت کنید این اتفاق نیز به درستی انجام نشد.
حاجی دلیگانی افزود: قرار بود دولت یارانه افراد پردرآمد را حذف کند که این اتفاق نیز رخ نداد امروز با اعتبار۳۰ هزار میلیارد تومانی برای پرداخت یارانه نقدی عملا بخش عمدهای از افراد از دریافت یارانه محروم می شوند.
وی در پایان گفت که با این نوع بودجه نویسی نمی توانیم به اهداف ترسیم شده در سند چشم اندار ۱۴۰۴ برسیم.
قوامی: بودجه ۹۷ مبتنی بر عملکرد نیست
هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ گفت: اساس بودجه ریزی عملیاتی مبتنی بر حسابداری و بهای تمام شده است. ما باید مبتنی بر فرمها و استانداردها بودجه را تهیه کنیم. اما متاسفانه در این بودجه قابل ملاحظه نیست. این بودجه مبتنی بر عملکرد نیست.
وی اظهار کرد: در جلسه قبل کلیات بودجه با توجه به اینکه ۱۲۰ نفر به آن رای ندادند، رد شد. با توجه به محدودیت آیین نامهای و فرصت کمی که در اختیار کمیسیون تلفیق بود، این سوال مطرح است که آیا توانستیم نظر مخالفان کلیات بودجه را تامین کنیم. البته کمیسیون تلفیق تمام تلاش و کوشش خود را کرد. اما محدودیت در آیین نامه باعث شد تا نتوانند فرصت کافی داشته باشند و این مسئله به اصل ۵۲ قانون اساسی برمی گردد که وظیفه تهیه و تدوین بودجه را به عهده دولت و بررسی و تصویب آن را به عهده مجلس قرار داده است لذا همکاران عنایت داشته باشند ما در کمیسیون تلفیق به دلیل محدودیتهای آییننامهای تمام خواسته های کسانی که کلیات بودجه را در جلسه گذشته رد کردند نتوانستیم حل کنیم اما تلاشهای زیادی صورت گرفت، مانند کاهش ۲۰ درصدی اوراق مشارکت.
وی در ادامه گفت: در بحث هدفمندی یارانهها نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش داشتیم که البته باز هم ۲۰ میلیون نفر باید حذف شوند تفاوتی بین ۲۰ میلیون و ۳۰ میلیون نفر از نظر آثار اجتماعی و اقتصادی وجود ندارد و اگر کلیات تایید شود حتما باید در تبصره ۱۴ گفته شود که این نکته مورد ملاحظه قرار گیرد.
وی گفت: بحث بعدی بودجه شرکت های دولتی است که مهمترین آنها مربوط به شرکت ملی نفت است که ۳۰۰ هزار میلیارد تومان درآمدها و هزینه های شرکت نفت را در صورت تصویب این بودجه، تصویب کردهایم. آیا بودجه شرکت نفت را توانستیم بررسی کنیم که پاسخ آن منفی است. لذا اگر مشکلاتی مانند گزارش تفریغ بودجه پیش آید، پاسخی نداریم. لذا ما باید حتما نگاهی به بودجه سالهای گذشته داشته باشیم و اگر عملکرد ضعیفی دارد نکات را در بودجه سال بعد رعایت کنیم.
قوامی اظهار کرد: در گزارش کمیسیون تلفیق ۱۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، وزارت نفت سهم دولت را به خزانه واریز نکرده و در قانون نفت گفته شده که در ۱۴.۵ درصد سهم نفت و ۸۵.۵ درصد سهم دولت است که هنور واریز نشده و باعث شده از سایر منابع استفاده کنند. لذا بودجه عمرانی به میزان کافی تحقق نیافته و پروژههای عمرانی طول کشیده است.
وی در پایان گفت: در بحث بازنشستگی ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تامین اجتماعی بازپرداخت شود ولی تسویه حساب برای صندوقهای بازنشستگی نیروهای مسلح مورد توجه قرار نگرفته است.
موافقان کلیات بودجه ۹۷
ذوالقدر: موضوع بودجه را سیاسی کاری نکنیم
سیده فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات بودجه ۹۷ گفت که اقدام ما پیرامون لایحه بودجه نباید زیر لوای سیاسی کاری قرار گیرد.
وی گفت: بارزترین ویژگی بودجه ۹۷ این بود که بودجهریزی عملیاتی و افزایش مشارکت بخش خصوصی برای رهایی از اقتصاد دولتی مورد توجه قرار گرفته است. از کنار این عملکرد نمیتوان با سطحینگری عبور کرد. همکاران محترم از اصلاحات انجام شده باخبرند. انتشار اوراق مشارکت و قرضه یعنی بدهکاری دولت که در بازنگری سقف انتشار اوراق مشارکت ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد.
وی افزود: همچنین در بخش شرکتهای وابسته کاهش حدود ۹۰۰۰ میلیارد تومانی را داریم. آنچه در دلمشغولی مردم و نمایندگان بود افزایش حاملهای انرژی بود که خوشبختانه این موضوع مورد موافقت قرار نگرفت. همچنین موضوع ملی شدن اعتبارات آموزش و پرورش با نگاه عدالتمحور که برای نخستین بار سهم بیش از ۱۰ درصد بودجه را به خود اختصاص داد که این موضوع موجب پرهیز از عدم پرداخت حقوق معلمان، حقالتدریسان و پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته خواهد بود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از کمیسیون تلفیق گله دارم که از وقت ۷۲ ساعته خود به اندازه کافی استفاده نکرد اما توجه کنید که اقتصاد کشور و آینده آن را هم نمیتوان نگه داشت. این دولت برخاسته از آرای مردم و ما نمایندگان است. به اندازه کافی مسائل و مصائب را از گذشته پیش روی خود دارد، امروز رونق در مسائل کشور محقق نمیشود مگر آنکه تعامل سازنده و نقادانه اثرگذار فیمابین دولت و خانه ملت وجود داشته باشد.
ذوالقدر تاکید کرد: امروز نظام جمهوری اسلامی ایران نیازمند عملکرد فراملی است. اقدام ما نباید در موضوع بودجه زیر لوای سیاسی کاری قرار گیرد. شأن نمایندگی فرای آن است که دولت، ملت و کشوری را با رد مجدد کلیات بودجه به چالش و بلاتکلیفی بکشانیم. اگر امروز آیتالله هاشمی در قید حیات بودند از این عملکرد خانه ملت مبنی بر رد کلیات بودجه متعجب میشدند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از موارد مثبتی که انجام شد، در تبصره ۱۴ این بود که میزان بودجه هدفمندی یارانهها افزایش پیدا کرد و تمام افراد زیر پوشش کمیته امداد، بهزیستی تحت پوشش یارانه قرار خواهند گرفت و همچنین پرداخت میزان مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان رد دیون که قرار است به تامین اجتماعی داده شود، وضعیت کشور را در نظر بگیرید، نیاز به ثبات و آرامش داریم و تقاضا دارم که به کلیات رای مثبت دهید.
وی گفت: دولت را در راه سخت کمک کنیم و با موافقت با کلیات بودجه جامعه را بیشتر در اهدافش کمک کنیم.
زارع: افتخار میکنیم که بودجه امنیت را ۲ برابر کردیم
رحیم زارع سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ با اشاره به انتقاداتی که بر افزایش بودجه امنیت مطرح بود، گفت: کشور ما در حوزه امنیت نمره ۲۰ دارد و افتخار میکنیم بودجه امنیت را دو برابر کردهایم.
وی گفت: باید دید این بودجه در چه شرایطی در کشور تنظیم شده، در شرایطی که مشکلات وجود دارد. اگر نرخ مالیات را افزایش میدادیم، به مردم فشار میآمد و راهی جز فروش نفت نداریم که نفت هم یک درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در کلیات بودجه کارهایی انجام شد. برای اولین بار موضوع بدهی که دولت به پیمانکاران داشت را تهاتر کردیم. ضلعی اضافه کردیم مبنی بر ضلع بانک مرکزی یعنی دولت، پیمانکاران، نظام بانکی و بانک مرکزی. به اندازهای که بدهی نظام بانکی به بانک مرکزی است، بحث تهاتر پیمانکاران را در نظر گرفتیم. اگر این موضوع اجرایی شود، پیمانکارانی که از دولت طلبی دارند و به جای دیگری بدهکار هستند و نمیتوانند طرحشان را جلو ببرند، اگر تهاتر شوند، در توسعه کشور موثر است.
وی افزود: کار دیگری که در کمیسیون تلفیق انجام شد، این بود که از افزایش هرگونه تعرفهای که مردم به آن نیازمند هستند جلوگیری شد. آب، برق، گاز صنعتی، کشاورزی و خانگی که شرایط کشور را در نظر گرفتیم و همچنین از افزایش قیمت بنزین و گازوئیل جلوگیری کردیم. بودجه شرکتهای دولتی و شهرداریها از ۲۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید و بودجه آموزش و پرورش از ۴۲ هزار میلیارد تومان به ۴۷ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. وام ازدواج ۱۵ میلیون تومان شد و افتخار میکنیم کشور ما که در امنیت نمره ۲۰ دارد، بودجه امنیت آن دو برابر شد.
زارع در پایان افزود: ما ۳۰۰۰ میلیارد تومان سهم اعتبارات استانی را اضافه کردیم. همچنین دولت را به کاهش هزینهها ملزم کردیم. درخصوص ایرادی که دوستان به کمیسیون تلفیق گرفتند باید گفت که ما ۷۲ ساعت فرصت داشتیم اما در ۶ ساعت آنچه مدنظر شما بود اصلاح کردیم.
کیانپور: برای حقوق قضات و هیئتهای علمی در مجلس تصمیم گیری شود
مجید کیانپور نایب رئیس کمیسیون عمران در لایحه بودجه در دفاع از کلیات لایحه بودجه حقوق کم درآمدها بیشترین افزایش و حقوق بالای ۵ میلیون تومان بدون افزایش حقوق خواهد ماند. البته باید برای قضات و هیئتهای علمی در صحن علنی مجلس تصمیم گیری کنیم.
وی گفت: کمیسیون تلفیق به پاداش پایان خدمت فرهنگیان توجه خوبی کرده و ۵۲۰۰ میلیارد تومان برای این کار اختصاص داده است که اقدام عقلایی است. همچنین دو برابر کردن مبلغ همسان سازی حقوق بازنشستگان یکی از اقدامات خوب کمیسیون تلفیق است.
نماینده مردم درود و ازنا ادامه داد: گزارش نهایی کمیسیون تلفیق در خصوص یارانهها نیز به خوبی پیش بینی شده است به طوری که به ۳۳ تا ۴۵ و حتی تا ۵۵ میلیون نفر امکان پرداخت یارانه وجود دارد.
وی افزود: پاداش پایان خدمت افرادی که ۹ میلیون تومان در ماه دریافت میکنند، تغییری داده نشده است.
به گفته وی کلیه درآمدهای دولت در سال ۹۷ به خزانه واریز می شود.
وی ادامه داد: افزایش قیمت حاملهای انرژی به ویژه نرخ بنزین نیز براساس مصوبات کمیسیون تلفیق متوقف شد که از دیگر اقدامات خوب کمیسیون تلفیق است.
حمایت دولت از افزایش حقوق بازنشستگان
رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: کمیسیون تلفیق مبلغ متناسب سازی حقوق بازنشستگان را از ۱۰۰۰ به ۲۰۰۰ میلیارد تومان افزایش دادکه شنیدم پیشنهاداتی در مجلس وجود دارد که این افزایش به ۳۴۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد که دولت آمادگی اجرای آن را دارد.
محمدباقر نوبخت در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی در دفاع از کلیات لایحه بودجه۹۷ با اشاره به اصلاحات کمیسیون تلفیق گفت: این اصلاحات در راستای تامین نظر دولت قابل پشتیبانی است.
وی با اشاره به اصلاحات تبصره ۱۴ در کمیسیون تلفیق گفت: ردیف درآمدی و هزینهای تبصره ۱۴ که برای پرداخت یارانه است تصمیم پختهای است و مجریان از ابتدای سال ۹۷ مشکلی برای پرداخت یارانهها به خانوادههای نیازمند ندارند. مکانیزم طوری طراحی شده که یارانه خانوارها و صرفه جویی برای خانوادههای پرمصرف قابل اجرا است.
وی با اشاره به اصلاحات انجام شده در تبصره ۵ لایحه بودجه ۹۷ اظهار کرد: تبصره ۵ و تقلیل اوراق مالی و اوراق مشارکت در کمیسیون تلفیق انجام گرفته است که البته بند ب این تبصره تغییری نیافت و دولت از آن استقبال میکند.
نوبخت با بیان اینکه اگر کمیسیون تلفیق به یکی دو مورد دیگر توجه میکرد، دولت از آن پشتیبانی میکرد یا مورد حمایت دولت قرار میگرفت ادامه داد: اولی درباره حقوق اعضای هئیت علمی دانشگاههاست و دولت این آمادگی را دارد که طبق روال عادی عمل کند و دوم متناسب سازی حقوق بازنشستگان است که دولت مبلغ آن را هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده بود که کمیسیون تلفیق آن را به ۲۰۰۰ میلیارد تومان افزایش داد وشنیدهام که پیشنهاداتی در مجلس وجود دارد که این مبلغ را به ۳۴۰۰ میلیارد افزایش دهد که دولت آمادگی اجرای آن را دارد.
وی از آمادگی دولت برای پرداخت به موقع حقوق بازنشستگان صنایع فولاد خبر داد.
دفاع تاجگردون از اعتبارات دفاعی در بودجه ۹۷
رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ با اشاره به انتقاد برخی از نمایندگان درباره اعتبارات دفاعی گفت: وظیفه داریم که تقویت بنیه دفاعی در بودجه را لحاظ کنیم.
غلامرضا تاجگردون در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) و در دفاع از کلیات لایحه بودجه ۹۷ گفت: ما آن طوری که باید به عامه مردم توجه میکردیم در این بودجه توجه کردیم، چراکه نباید از حقوق مردم بگذریم ولو اینکه حق خودمان ضایع شود.
وی افزود: برخی مخالفان مطالبی را در مورد برداشت از صندوق توسعه ملی و بخشهایی که به آنها اعتبار داده شده، مطرح کردند. همه ما وظیفه صیانت از این صندوق را داریم، اما آقای میرزایی گفتند که از پول فلانجا به بخش دفاعی داده شده است. در حالی که آبخیزداری در لایحه دولت نبود و با تایید رهبری اضافه شد.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در مورد بخش دفاعی میگویند چرا این میزان اعتبار پیشبینی شده؟ اجازه دهید من جزوی از نیروهای مسلح نیستم و تنها یک کارشناسم بگویم که لایحه دولت برای بخش دفاع فقط توانست حقوق مزایا را ببیند. چرا ما طرح عمرانی را ببینیم اما تقویت بنیه دفاعی را نبینیم؟ در کدام کشور چقدر شفاف حتی بودجه نیروهای مسلح ارائه میشود؟ ما وظیفه داریم تقویت بنیه دفاعی را ببینیم.
تاجگردون یادآور شد: وقتی تمام دنیا جور دیگری به ما نگاه میکنند، باید بخش مهمی که مربوط به امنیت و اقتدار کشور است را تقویت کنیم. ما به همان اندازه که به طرح عمرانی توجه میکنیم باید به حوزه فرهنگ و یا دفاع هم توجه کنیم. هیچ جابهجایی اعتبار هم اتفاق نیفتاده است.
وی خاطرنشان کرد: ما توجه کردیم که جایی زمین نماند. مثلا آب روستایی، آبخیزداری و همه اینها را باید در کنار هم ببینیم.
رییس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در شرایطی که دولت لایحه بودجه را به مجلس داد، ما نمایندگان به دولت سفارش کردیم که تعداد یارانه بگیران را کم و حذف کند و دولت هم در پیشنهادش ۳۴ میلیون نفر را حذف کرد اما با شرایطی که بعد از ارائه لایحه به وجود آمد، دیدیم شرایط حذف یارانه مهیا نیست اما از صحبتهای منتقدین متوجه نشدیم که بالاخره میخواهند یارانه باشد یا نباشد. شرایط امروز به گونهای است که تمام منابع را تجهیز کردیم تا یارانه داشته باشیم.
تاجگردون با بیان اینکه مجلس افزایش قیمت حاملهای انرژی را در شرایط فعلی به صلاح نمیداند، تصریح کرد: پیشنهادات زیادی در کمیسیون تلفیق برای افزایش قیمت حاملهای انرژی ارائه شد اما نمایندگان با اتفاق نظر با این افزایش مخالفت کردند. البته اگر در صحن مجلس پیشنهادی مطرح شود و مجلس آن را مصوب کند، ما نیز تبعیت خواهیم کرد.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش سقف اوراق مشارکت در بودجه سال آینده تصریح کرد: ما تعرضی به طرحهای عمرانی نکردیم و اگر اوراق مشارکت را کاهش دادیم، آنها را در سقف برنامه ششم نگاه داشتیم.
وی همچنین گفت: فرض کنید امروز مجددا به کلیات رای ندهید. در این صورت اولین کسی که مورد سوال قرار میگیرد خود ما هستیم و بر فرض مثال همین آقای نوبخت وقتی در حوزه انتخابی از او می پرسیم چرا فلان طرح عمرانی به بهرهبرداری نمیرسد میگوید نمایندگان به بودجه رای ندادند.
تاجگردون در پایان خواستار رای مجلس به کلیات بودجه با توجه به شرایط عمومی کشور شد و گفت: ما با تذکرات نمایندگان به موضوع تامین اجتماعی هم توجه کردیم و امیدواریم دیونی که سالها بر گرده تامین اجتماعی بوده با این روش تسویه شود.
یارانه به همه افراد مورد نیاز داده میشود
علی لاریجانی قبل از رایگیری برای کلیات لایحه بودجه ۹۷ گفت: براساس آییننامه اگر نمایندگان به کلیات لایحه رای ندهند، دولت باید بودجه یک یا دو دوازدهم را اعلام کنند.
رییس مجلس شورای اسلامی افزود: من از تلاشهای آقای تاجگردون و کمیسیون تلفیق قدردانی میکنم اما بدانید که طبق آییننامه تنها یک بار میتوانست کلیات برای بررسی مجدد به کمیسیون تلفیق برود و برای بار دوم به دولت ارجاع شود تا دولت یک دوازدهم یا دو دوزادهم را بدهد که مشکل جدی خواهد شد.
لاریجانی در پایان گفت: در یارانهها تلاش شده که به همه افراد نیازمند داده شود و نظر دولت درباره ۲۳ هزار تا عوض شده است.
کلیات بودجه ۹۷ تصویب شد
پس از استماع سخنان سه مخالف و سه موافق، نماینده دولت و سخنگوی کمیسیون تلفیق، کلیات بودجه به رای گذاشته شد و با ۱۸۲ رای موافق، ۷۳ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۶۲ نماینده حاضر، مجلس با کلیات لایحه بودجه ۹۷ موافقت کرد.
روند بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۷ در مجلس
مجلس امروز در یک جلسه یک شیفته پس از تصویب کلیات، جزئیات بودجه را مورد رسیدگی قرار میدهد و جلسه بعدی مجلس از شنبه هفته آینده آغاز خواهد شد.
در هفته آینده نیز از شنبه تا سهشنبه برای بررسی بودجه در دو شیفت مجلس شورای اسلامی تشکیل جلسه میدهد و این احتمال وجود دارد که مجلس روز چهارشنبه جلسه علنی نداشته باشد و به جای آن کمیسیون تلفیق به بررسی ارجاعات بپردازد.
همچنین برگزاری جلسه علنی در روز شنبه ۲۱ بهمن (یک روز پیش از تعطیلی ۲۲ بهمن) در هیات رییسه مجلس مورد بررسی قرار میگیرد.
بررسی جزئیات بودجه ۹۷
* ۳ درصد درآمد نفتی به استانهای نفتخیز، گازخیز و کمتر توسعه یافته اختصاص مییابد
*سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت و میعانات گازی تعیین شد
* در صورت کاهش درآمد نفتی، دولت میتواند از حساب ذخیره ارزی برداشت کند
*تکلیف مجلس به شرکت ملی نفت برای تامین ۴ میلیون تن قیر رایگان
*اختصاص۵۰۰۰ میلیارد تومان به شرکت ملی گاز برای گازرسانی روستایی
اولین روز بررسی بودجه ۹۷ در مجلس شورای اسلامی ظهر روز چهارشنبه به پایان رسید و جلسه علنی بعدی مجلس، ۸ صبح شنبه ۱۴ بهمنماه خواهد بود و ادامه رسیدگی بودجه در دستور کار مجلس قرار دارد.
تورهای نوروز اروپا، نقد و اقساط