اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی

مهم ترین اخبار اقتصادی و اخبار مربوط به کار آفرینان و فعالان برتر کشور را در این وبلاگ ملاحظه فرمایید.

اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی

مهم ترین اخبار اقتصادی و اخبار مربوط به کار آفرینان و فعالان برتر کشور را در این وبلاگ ملاحظه فرمایید.

اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی
پیوندهای روزانه
قطعه یک اصلی‌ترین قطعه از نظر کاهش بار ترافیک و زمان سفر در آزادراه تهران - شمال است اما مشکلات فنی و تأمین مالی بهره‌ برداری از آن را به تأخیر انداخته است.
 
نزدیک به 30 سال از تعیین تکلیف آزادراه تهران - شمال می‌گذرد و دولت‌های مختلف برنامه‌هایی برای ساخت و بهره‌ برداری از آن ارائه کرده‌اند اما پیشرفت فیزیکی این آزادراه کند بوده تا اینکه دولت یازدهم تصمیم گرفت به‌صورت مشارکتی با بنیاد مستضعفان ساخت آن را به مرحله قابل قبولی برساند. در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان نماینده دولت 51درصد سهام و بنیاد مستضعفان 49درصد سهام را دارند و تلاش می‌کنند همه قطعات باقیمانده تا پایان دولت دوازدهم به سرانجام برسد.
 
این آزاد راه که پس از افتتاح می‌تواند از نظر بعد مسافت، هزینه سفر، ایمنی و مصرف سوخت تأثیری جدی در عملکرد کلان کشور داشته باشد، در دولت یازدهم به مرحله پایانی افتتاح قطعه چهارم رسید تا کار روی سه قطعه مهم باقی‌مانده پیگیری شود. ۴ قطعه در اجرای این طرح پیش‌بینی شده که قطعه ۴ از سال ۹۴ از مرزن آباد تا کمربندی چالوس زیر بار ترافیک رفته است.
 
تقی رضایی مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز در گفت‌و‌گو با «ایران»، بحث‌های مالی و فنی را مهم‌ترین علت تأخیر در بهره برداری از قطعه یک نام برد و گفت: قطعه یک به طول 33 کیلومتر از دهکده المپیک شروع و تا شهرستانک در جاده چالوس ادامه می‌یابد که در حال حاضر 89 درصد از آن تکمیل شده و 4 هزار نفر در این قطعه مشغول کار هستند. قطعه اول این طرح به‌عنوان مهم‌ترین بخش آن، تهران را به شهرستانک در شمال استان البرز متصل می‌کند ضمن آنکه مسیر تهران - چالوس تا حدود زیادی با گشایش این قطعه کوتاه می‌شود. هزینه ساخت این قطعه ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. پیش‌بینی می‌شود این قطعه سال آینده مورد بهره‌ برداری قرار گیرد.
 
به گفته رضایی همه پیمانکاران در این قطعه و قطعه 2 ایرانی هستند اما قطعه 3 برای ساخت و موضوعات زمین شناسی به مشاوران خارجی نیاز دارد و وضعیت اجرایی آن امسال مشخص می‌شود و اکنون مذاکره برای ساخت قطعه سوم آزاد راه تهران - شمال با فاینانس خارجی شروع شده است.
 
رضایی افزود: قطعه دوم آزاد راه تهران - شمال از شهرستانک تا پل زنگوله ترسیم شده که اکنون شرکت‌های پیمانکار در حال انجام آن هستند. تونل البرز بزرگترین تونل کشور نیز در طول قطعه دوم آزاد راه تهران - شمال ساخته می‌شود. بخش شرقی این تونل درحال اجرا بوده و بخش غربی آن به مناقصه گذاشته شده است؛ ضمن اینکه برای ساخت قطعه سوم آزاد راه تهران- شمال از محل فاینانس، در حال مذاکره با طرف‌های خارجی هستیم. وی تأکید کرد: در صورت تأمین اعتبار با توجه به تلاش متولیان ساخت آزادراه قطعات باقی مانده تا پایان دولت به اتمام می‌رسد.
 
وضعیت قطعه‌های باقی مانده
 
با توجه به شرایط خاص اقلیمی قطعه سوم این آزادراه، در طراحی ابتدایی و مطالعات صورت گرفته در طرح تغییراتی به وجود آمد که همین موضوع فرآیند انتخاب پیمانکار را طولانی کرد، اما با عبور از این مرحله حالا معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان نیز اعلام کرده که امکان آن وجود دارد که فرآیند تعیین تکلیف قطعه سوم این آزاد راه نیز تا پایان امسال طی شود و این قطعه مهم نیز وارد فاز اجرایی شود. پیش از این بنیاد مستضعفان اعلام کرده بود در صورت رسیدن منابع مالی مورد نظر و به وجود آمدن مقدمات لازم اجرایی می‌توان انتظار داشت کل این طرح مهم تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌ برداری برسد.
 
همچنین محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان توجه به بحث‌های زیست محیطی را در ساخت آزادراه تهران - شمال مهم دانست و می‌گوید: 3.5میلیون متر مکعب خاکبرداری از تونل‌های این طرح انجام شده و محیط زیست باید بگوید که این خاکبرداری‌ها را کجا بریزیم. جاهایی را که برای این خاکبرداری تعیین کردیم کمترین صدمه را به محیط زیست وارد می‌کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی