اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی

مهم ترین اخبار اقتصادی و اخبار مربوط به کار آفرینان و فعالان برتر کشور را در این وبلاگ ملاحظه فرمایید.

اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی

مهم ترین اخبار اقتصادی و اخبار مربوط به کار آفرینان و فعالان برتر کشور را در این وبلاگ ملاحظه فرمایید.

اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی
پیوندهای روزانه

۵ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، علی انصاری امروز در حاشیه نهمین همایش بین‌المللی مبلمان، دکوراسیون و صنایع وابسته (دکو) 2016 در جمع خبرنگاران افزود: در صنعت مبلمان مردم به مصرف کالای ایرانی روی آوردند و به خرید و مصرف مبلمان خارجی رغبت کمتری دارند. 



وی اضافه کرد: با حضور رقبای خارجی، تولید کنندگان ما پیشرفت می کنند اما این مردم هستند که متوجه می شوند که کدام کالا را بخرند. در این میان ما باید مراکز توزیع را مدرن کنیم و عرصه هایی در مراکز توزیع ایجاد کنیم که محل رقابت سالم میان تولیدکنندگان و توزیع کنندگان شناسنامه دار باشد تا مردم با اطمینان خاطر، کالای ایرانی را خریداری کنند.

انصاری گفت: اگر نقدینگی به بازار تزریق شود و فضای اقتصادی در دست خود مردم قرار گیرد از رکود خارج خواهیم شد حتی اگر تورم نسبی هم باشد تولید ثروت و اشتغال می کند و این به نفع مردم است و موجب می شود چرخه اقتصادی به روند عادی خود برگردد.

وی افزود: اگر رکود کنونی ادامه یابد بسیاری از واحدهای مبلمان که فعال هستند نیز از مسیر تولید خارج می شود.

انصاری با بیان اینکه گردش مالی صنعت مبلمان حدود 10 هزار میلیارد تومان است گفت: با ترویج فرهنگ مصرف کالاهای ایرانی، انتظار می رود گردش مالی این بازار در آینده ای نزدیک به 15 هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

وی افزود: درخواست ما این است دولت و مسئولان از تولیدکنندگان حمایت مالی و تسهیلاتی به عمل آورند تا بتوانیم در صنعت مبلمان به خودکفایی کامل دست یابیم.

رئیس شورای ملی مبلمان گفت: نگاه ما در حوزه تولید، سنتی و کارگاه های ما خرد و کوچک است اما با توسعه فرهنگ مبل نشینی، توقعات و سلیقه ها عوض شده و ما هم این موارد را در طراحی های خود در نظر می گیریم.

انصاری اضافه کرد: از مهمترین این دستاوردهای صنعت مبلمان در سال های اخیر می‌‌توان به گسترش دیپلماسی اقتصادی، تجاری، نوسازی مراکز توزیع، ایجاد واحدهای دانشگاهی متخصص صنعت مبلمان و دکوراسیون، ایجاد موزه ملی مبلمان و مرکز مطالعات تاریخی، ساماندهی تشکل‌های صنفی و اتحادیه‌ها اشاره کرد.

وی گفت: اکنون این انگیزه وجود دارد که پیشرفت و توسعه در صنعت مبلمان را به گونه‌ای راهبردی و محوری براساس وضعیت موجود کشور و سند ملی صنف و صنعت که در حال تدوین است ترسیم کنیم. 

انصاری گفت: در چهار دهه گذشته صنایع و صنوف مبلمان رشد قابل توجهی داشته‌اند و در کنار این پیشرفت دنبال مدل توسعه بومی و ایرانی شده‌اند و حتما ارائه مدلهای این صنف نیازمند پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی است ضمن اینکه فناوری های ما به روز شده اند و در طراحی و تولید با همکاری دانشگاه پیشرفت های خوبی داشتیم.
۱ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۵ ، ۱۴:۱۶
کاظم علیمردانی

به گزارش ایلنا،رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: اکنون در کشور سه میلیون واحد صنفی وجود دارد که باعث می شود، موضوع اصلاح قانون کار برای حفظ منافع کارگران مطرح شود اما برخی آن را نادیده گرفتن حقوق کارگران تفسیر می کنند، که این مطلب با واقعیت تطبیق ندارد.

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به وضعیت صنعت مبلمان در کشور تصریح کرد: در خصوص این صنعت مشکلاتی در کشور وجود دارد اما باید توجه داشت که ظرفیتهای بالایی در این صنعت وجود دارد و می‌تواند باعث سطح بالای اشتغال و تولید ناخالص داخلی شود.

وی ادامه داد: تجدید نظر در بحث تعرفه‌ها می‌تواند به فعالیتهای مرتبط با حجم اشتغال کشور تاثیر زیادی داشته باشد.

مفهوم‌سازی، نهادسازی و مدل‌سازی؛ سه محور مهم

رییس شورای ملی مبلمان  ایران  نیز در این کنفرانس گفت: امیدوارم دکو 2016 حرکتی همسو با اسناد بالادستی  و برنامه راهبردی صنعت ،تجارت ملی و اهداف جهانی کافا و کنفدراسیون مبلمان اروپا باشد.همچنین عضویت شورای ملی مبلمان ایران در کافا یکی از حلقه های تکاملی دیگر این صنف و صنعت است.

علی انصاری

علی انصاری افزود: در نهمین سال این رویداد بزرگ صنفی وتجاری، که ابعاد صنعتی، بازرگانی و تجاری موثری هم دارد و مرور آنچه که تجربه کرده ایم، حاکی از آن است که گام های موثری در مفهوم سازی، نهاد سازی و مدل سازی برداشته ایم که از جمله مهم ترین این دستاوردها می توان به گسترش دیپلماسی اقتصادی، تجاری، نوسازی مراکز توزیع، ایجاد واحد دانشگاهی مختص صنعت مبلمان و دکوراسیون، ایجاد موزه ملی مبلمان و مرکز مطالعات تاریخی، ساماندهی تشکل های صنفی و اتحادیه ها، تشکیل انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون، شورای ملی مبلمان، دکوراسیون و صنایع وابسته، برگزاری مستمر دکو و عضویت شورای ملی مبلمان در کافا اشاره کرد.

وی ادامه داد: کنفرانس دکو، فرصت بازشناسی نیازها و باز تعریف توانمندی ها و تولید و تجارت ملی، منطقه ای و جهانی صنف و صنعت مبلمان، دکوراسیون بر اساس خواست و سلیقه مصرف کنندگان، مشتریان داخلی، منطقه ای و جهانی است. بنابراین باید همه بکوشیم و باتوجه به رسالت ملی و جهانی بیاندیشیم و منطق ای عمل کنیم.

۰ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۵ ، ۱۴:۳۲
کاظم علیمردانی

رئیس انجمن شورای ملی مبلمان کشور با اشاره به بازار گسترده کشورهای منطقه، نیروهای انسانی تحصیلکرده و ماهر در صنایع و صنوف مبلمان از تدوین پیوست اجتماعی و فرهنگی برای این صنایع خبر داد.

به گزارش خبرنگار بخش بازرگانی باشگاه خبرنگاران تسنیم ، علی انصاری امروز در نهمین کنفرانس بین‌المللی مبلمان، دکوراسیون و صنایع وابسته (دکو) 2016 اظهار کرد:در این همایش نایب رئیس، دبیرکل، مشاوران و اعضای انجمن‌های مبلمان آسیا (کافا) حضور دارند و از کشورهای چین، پاکستان، فیلپین، مالزی، سنگاپور، تایلند، کره جنوبی و نمایندگان کنفدراسیون مبلمان اروپا شامل کشورهای فرانسه، ایتالیا، بلژیک، بلغارستان و ترکیه حضور دارند.

وی افزود: امیدواریم که این همایش بین‌المللی حرکتی همسو با اهداف آسیایی و جهانی (کافا) و کنفدراسیون مبلمان اروپا باشد که در این میان عضویت شورای ملی مبلمان ایران در (کافا) یکی از حلقه‌های تکاملی این صنف و صنعت به حساب می‌آید.

رئیس شورای ملی مبلمان کشور ادامه داد:در نهمین سال این رویداد بزرگ صنفی در آسیا که ابعاد صنعتی، بازرگانی و تجاری دارد حاکی از آن است که گامهای مهمی در  مفهوم‌سازی و مدلسازی میان کشورهای آسیایی برداشتیم.

وی تصریح کرد: از مهمترین ای ندستاوردها می‌‌توان به گسترش دیپلماسی اقتصادی، تجاری، نوسازی مراکز توزیع، ایجاد واحدهای دانشگاهی متخصص صنعت مبلمان و دکوراسیون، ایجاد موزه ملی مبلمان و مرکز مطالعات تاریخی، ساماندهی تشکل‌های صنفی و اتحادیه‌ها اشاره نمود و اکنون این انگیزه وجود دارد که پیشرفت و توسعه در صنعت مبلمان را به گونه‌ای راهبردی و محوری براساس وضعیت موجود کشور و سند ملی صنف و صنعت که در حال تدوین است ترسیم کنیم.

انصاری گفت: در چهار دهه گذشته صنایع و صنوف مبلمان رشد قابل توجهی داشته‌اند و در کنار این پیشرفت دنبال مدل توسعه بومی و ایرانی شده‌اند و حتما ارائه مدلهای این صنف نیازمند پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی است.

وی تاکید کرد:در پیوست اجتماع فرهنگی موجود شناسایی عمیق و دقیق لایه‌های مختلف صنعت مورد توجه قرار گرفته و به دنبال آن هستیم که عمده فعالیتها بر دوش بخش غیردولتی و تماما مردمی و مشارکتی باشد. 

رئیس شورای ملی مبلمان کشور در ادامه صحبت‌های خود گفت: دکو فرصت بازشناسی نیازها و بازتوانی توانمندی‌های تولید، تجارت ملی و منطقه‌ای، صنعت مبلمان، دکوراسیون براساس خاص و سیلیقه مصرف کنندگان و مشتریان داخلی منطقه‌ای و جهانی هستند.

انصاری در پایان گفت: بازار 400 میلیونی کشورهای منطقه، نیروهای انسانی تحصیلکرده و ماهر و ظرفیت‌های گسترده‌ای دارد که با کمک سایر اعضای کافا علاوه بر حضور در این بازار می‌توانیم در بازارهای فرامنطقه‌ای نیز حضور یابیم.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۵ ، ۱۸:۲۸
کاظم علیمردانی
چهارشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۵، ۰۴:۲۸ ب.ظ

گزارش نهمین کنفرانس بین المللی دکو 2016

نهمین کنفرانس بین المللی دکو 2016 امروز سه شنبه 23 آذر 95 در سالن همایشهای سازمان صدا و سیما برگزار گردید که در این سمینار خانم مهندس دهری ، مدیر مجتمع آموزشی بن ژیوار ، آقای مهندس لاهیجی ، رئیس هیئت علمی مدرسه طراحی ایرانی بن ژیوار و عضو شورای ملی مبلمان و دکوراسیون و از برگزار کنندگان همایش و همچنین جمعی از پرسنل مجتمع آموزشی بن ژیوار حضور داشتند.


این مراسم با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، نمایندگانی از دولت و میهمانانی از قریب به بیست کشور دنیا به همراه سخنرانان و اعضای انجمن ها و صنوف داخلی شاخص و مرتب با سمینار انجام گردید.

دکو 2016 که یکی از بزرگترین رویدادهای صنعت مبلمان و دکوراسیون و افتخاری برای ایران محسوب می شود، امسال شاهد حضور "ژو چانگلین" رییس شورای انجمن های مبلمان آسیا برای نخستین بار بود. همچنین دبیر کل این انجمن و نیز 14 نفر از نمایندگان کشورهای عضو شورای مزبور در این رویداد حضور داشتند.

مظفر علیخانی ، دبیر کنفرانس دکو 2016 با اشاره  به بیانات  مقام معظم رهبری در خصوص ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی»، تاکید کرد: برگزاری نهمین کنفرانس بین المللی تجارت جهانی مبلمان ایران، زمینه و فرصت مناسب را برای نقش‌آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق اقتصاد مقاومتی دراین صنعت را فراهم کند.
دبیر کنفرانس دکو 2016 افزود: توسعه صادرات غیر نفتی از مهمترین اهداف نظام اقتصادی محسوب می شود و نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور ایفا میکند.
وی همچنین عنوان کرد: در شرایط اقتصادی حاضر و افزوده شدن سایر کشورهای جهان به سازمان تجارت جهانی و نیز گسترش تجارتهای بین المللی برگزاری چنین کنفرانس هایی می تواند در راستای رشد اقتصادی کشور و توسعه صادرات نقش بسزایی را ایفا کند.

آقای پزشکیان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی هم در سخنان کوتاهی با تاکید به ضرورت بهبود زیرساختها و ابزار های موجود برای شکوفایی این صنعت و ورود به بازارهای جهانی از حمایت همه جانبه نمایندگان برای تصویب قوانین تسهیل کننده خبر داد.

علی انصاری،  رئیس شورای ملی مبلمان ، دکوراسیون و صنایع وابسته، در نهمین کنفرانس بین المللی تجارت جهانی به بررسی گامهای موثری که در زمینه مفهوم سازی، نهاد سازی و مدل سازی برداشته شده پرداخت ، که از جمله مهم ترین این دستاوردها می توان به گسترش دیپلماسی اقتصادی، تجاری، نوسازی مراکز توزیع، ایجاد واحد دانشگاهی مختص صنعت مبلمان و دکوراسیون، ایجاد موزه ملی مبلمان و مرکز مطالعات تاریخی، ساماندهی تشکل های صنفی و اتحادیه ها، تشکیل انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون، شورای ملی مبلمان، دکوراسیون و صنایع وابسته، برگزاری مستمر دکو و عضویت شورای ملی مبلمان در کافا اشاره کرد.

 علی انصاری،  رئیس شورای ملی مبلمان ، دکوراسیون و صنایع وابسته

در ادامه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اصلاح قانون کار ارتباطی به مساله تحریم ندارد ، برخی از این امر به عنوان پیامد منفی تبلیغ می کنند که واقعیت ندارد؛ در حالی که می تواند ایجاد میلیون ها شغل در کشور را به همراه داشته باشد.
وی ادامه  داد :اگر همتی که در صنعت مبلمان کشور دیده شده است استمرار پیدا کند در آینده این صنعت یکی از صنایع  صادرات در حوزه غیر نفتی خواهد بود .به همین دلیل مجلس و کمیسیون اقتصادی در خدمت دست اندرکاران این صنف و صنعت خواهد بود و آنها را نیز حمایت خواهد کرد، زیرا این صنف توانسته است با تمامی مشکلات اقتصادی کشور در پیشبرد اهداف حوزه توسعه صادرات و تولید کالای داخلی به خوبی عمل کند و چشم انداز خوبی برای مسائل اقتصادی مرتبط  در کشور ببینند.

سخنران بعدی ، معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان های وزارت صنعت، معدن و تجارت،جناب آقای یزدانی در سخنانی گفت:
صنعت مبلمان کشور از مهمترین شاخصه‌های صنایع کوچک و متوسطه کشور به حساب می‌آید که با اشتغالزایی بالا بازده اقتصادی مناسبی دارد. وی همچنین افزود: تولید کنندگان مبلمان در دنیا عمدتا خود واحد های صنعتی  کوچک و متوسط به حساب می‌آیند به طوری که در کشور انگلستان خرد و زیر 10 نفر تا 50 نفر هستند و کارگاه‌های کوچک مبلمان‌سازی کار می‌کنند و در دانمارک به عنوان کشوری که 20 درصد صادرات مبل اروپا را در اختیار دارد اینگونه است.
وی افزود: گفت: ارزش مبلمان بازار ایران 5 میلیارد دلار پیش‌بینی می‌شود که این امر نشان دهنده آن است که مصرف سرانه مبلمان در ایرانی کمی بالاتر از متوسط جهانی است.

آقای ترکان  ، سخنران بعدی و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و وی‍ژه اقتصادی در نهمین کنفرانس بین‌المللی مبلمان، دکوراسیون و صنایع وابسته - دکو 2016 گفت:  صنعت مبلمان ایران در 20 سال گذشته پیشرفت چشمگیر داشته و بازاری که در اختیار دیگران بوده اکنون توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود اما باید در نظر داشت این بازار دیگر اشباع شده و باید صادرات داشت.
وی ادامه داد: اشتغال در بخش صنعت مبل و دکوراسیون 2 درصد تولید ناخالص داخلی را تامین می‌کند و این صنعت در مقایسه با صنایع دیگری مانند پتروشیمی، انرژی،‌ فولاد از ظرفیتهای بالایی برای اشتغالزایی برخوردار است.
رشد کم و اشتغال بیشتر در شرایط فعلی مهمتر از رشد بالا اما اشتغال کم است زیرا به دلیل تامین مشکلات مالی بنگاهها و آورده کم صنایع اینچنینی می‌توانیم برای طیف گسترده‌تری شغل ایجاد کنیم.
این صنعت باید با دنیا داد وستد کند و اینگونه نباید باشد که بازار خود را به روی دیگران ببندیم ، بلکه نیازمند حضور در زنجیره جهانی ، تولید و تجارت جهانی هستیمبه نظر در شرایط فعلی برخی به رکود موجود در صنایع ساختمان و مبلمان گلایه دارند  اما برای فعال شدن این صنایع باید جهانی شد.

در ادامه رئیس انجمن مجموعه داران ایران گفت:  آثار به نمایش در آمده در موزه  مبل ایران معرف پیشینه چند هزار ساله هنر و صنعت مبلمان در سرزمین ایران است و هدف از ایجاد این موزه ایجاد فضایی ثابت برای گردآوری اشیاء و مبلمان قدیمی و جدید از ایران است. همچنین انجام تحقیقات و پژوهشهای علمی در خصوص تاریخچه مبلمان در ایران و سایر کشورهای جهان از اهداف اصلی تاسیس این موزه بوده است.
مهندس منوچهر لطفی افزود: اگر بخواهیم هویت سازی درستی از مبلمان و دکوراسیون ایران داشته باشیم، باید موزه ای گویای این موضوع را ایجاد کنیم . هر هنری گذشته ای تاریخی دارد و آثاری به جامانده از اشیای گذشتگان و امروز است.وی خاطر نشان کرد: موزه مبل ایران گویای این مسئله است که در گذشته دکوراسیون  نقش مهمی در فرهنگ ایران داشته و باید امروز نیز این تاریخ 300 ساله را پررنگ تر نمایش دهیم. گفتنی است، یکی از راههای هویت بخشی  به این موضوع تاسیس موزه مبل است.
مهندس لطفی عنوان کرد: خوشبختانه با پدید آمدن موزه مبل ایران بخشی از این قدم ها برداشته شده تا ما را به تاریخ گذشته ببرد  و اهمیت دکوراسیون و مبلمان را در  فرهنگ مان گذشته و حال را نشان دهد. البته باید گفت، این موضوع جای کار بسیاری دارد و باید پویا و زنده باشد .
رئیس انجمن مجموعه داران ایران تاکید کرد: بهتر است برای پویا نگه داشتن  این موزه از تکنولوژی و نرم افزار‌های روز دنیا استفاده کنیم .

در اثنای این کنفرانس ورکشاپ های مفیدی نیز با حضور میهمانان خارجی و داخلی برگزار گردید که نگارنده موفق به حضور در دو تا از آنها شد.

ورکشاپ نخست آقای دامین گارنیر متخصص مرمت آثار چوبی از فرانسه در سالن مولانا به ایراد سخن پرداختند و در آنجا با ارائه یک سخنرانی تصویری به شرح تجارب و کارهای خود در طول سالیان گذشته پرداختند. ایشان به مرمت قابهای گرانبها و دیوار های چوبی قدیمی و آنتیک به همان کیفیت انجام شده میپرداختند و برای تابلوهای نقاشی گرابنهای قدیمی با توجه به سبک و سالی که نقاشی شده اند ، قاب طراحی میکردند.
۰ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۵ ، ۱۶:۲۸
کاظم علیمردانی
چهارشنبه, ۳ آذر ۱۳۹۵، ۰۲:۰۳ ب.ظ

ایران و فرصت رشد یک تریلیون دلاری؟

این نوشته خلاصه‌ای از گزارش شرکت جهانی مکنزی در مورد چشم‌انداز اقتصاد ایران است.

به گزارش ایسنا، ماهنامه همشهری ماه نوشت: «اقتصاد ایران در رتبه ۱۸ اقتصادهای قدرتمند در جهان از لحاظ برابری قدرت خرید (yPurchasing Power Parit) است. این کشور دارای جمعیت جوان، کارآفرین و با تحصیلات بالا و سرشار از منابع طبیعی است. ایران جامعه‌ای معاصر متشکل از بسیاری از مارک‌های معتبر بین‌المللی، از هتل‌های نووتل (Novotel hotels) گرفته تا کفش‌های نایکی است. این کشور از لحاظ موقعیت جغرافیایی بین شرق و غرب کره‌ زمین قرار دارد و این امر می‌تواند آن‌ را به یک مرکز تجارت جهانی تبدیل کند. با این حال در دهه‌ گذشته ایران تا حد زیادی نتوانست در موج جهانی شدن و حمایت سایر کشورهای جهان قرار گیرد.

گر چه اقتصاد ایران از بهره‌وری پایین، نرخ بالای بیکاری و تورم بالا رنج می‌برد اما توانسته در میان شوک‌های خارجی (External Shocks) نسبتا انعطاف‌پذیر باشد. در سال ۱۹۸۹ اقتصاد ایران دقیقا با اقتصاد ترکیه همتراز بود اما امروزه حدودا به نصف اندازه‌ اقتصاد ترکیه رسید و تولید ناخالص داخلی (GDP) آن‌ ۴۱۵ میلیارد دلار و سرانه‌ تولید ناخالص ملی آن‌ در شرایط اسمی ۵۵۰۰ دلار است. در سال ۱۹۸۹ در شرایط برابری قدرت خرید، تولید ناخالص داخلی ۵۰ درصد بالاتر از ترکیه بود؛ در حالی که امروزه حدود ۱.۴ تریلیون دلار پایین‌تر از آن‌ قرار دارد. با لغو تحریم‌های بین‌المللی ایران فرصتی تازه برای شراکت عمیق‌تر با اقتصاد جهانی و دستیابی به منافع جهانی شدن به دست آورده است. به این منظور انتظار قابل توجهی توسط علاقمندان به جامعه‌ کسب‌وکار بین‌المللی در ایران به وجود آمده که خود محرک جدیدی برای رشد اقتصاد ایران محسوب می‌شود. دولت ایران یک سری اقدامات هدفمند در راستای ایجاد اقتصاد پایدار و ارتقای صنعت و زیرساخت‌های کشور را آغاز کرده است.

به عنوان بخشی از این اصلاحات، دولت در حال تشویق بخش خصوصی داخلی و خارجی به سرمایه‌گذاری در کشور است. موسسه جهانی مکنزی (McKINSEY GLOBAL INSTITUTE-MGI) یک برنامه‌ تحقیقاتی روی پتانسیل آینده‌ اقتصاد ایران راه‌اندازی کرده که گزارش پیش رو خلاصه‌ای از نتایج و یافته‌های اولیه آنهاست. آنها نقاط قوت اصلی اقتصاد ایران را بررسی و برخی از چالش‌های قابل توجه‌ آن‌ که نیاز به غلبه بر آنها به چشم می‌خورد را شناسایی کرده‌اند. آنها همچنین برخی از فاکتورها و ویژگی‌هایی که محرک‌های کلیدی رشد آینده اقتصاد ایران است مورد بررسی قرار داده‌اند و مجموعه‌ای از شرایطی که ایران بتواند تا ۲۰ سال آینده یک تریلیون دلار به اقتصاد جهانی اضافه کند، شناسایی کرده‌اند. البته این امر نیازمند این است که دولت یک سری اقدامات قاطع در زمینه‌ آزادسازی پتانسیل‌های اقتصادی انجام دهد. شرکت‌های داخلی و خارجی سرمایه‌گذاران هم نیاز است به منظور پیشبرد این هدف مشارکت داشته باشند.

این گزارش مقدماتی یافته‌ها و نتایج اولیه از تحقیقات موسسه‌ی MGI را نشان می‌دهد. در فصل اول تمرکز اصلی روی شش نقطه‌ قوت اصلی ایران است که می‌تواند به کمک آنها در آینده رشد کند. در فصل دوم تمرکز بر این موضوع است که ایران چگونه می‌تواند در ۲۰ سال جاری یک تریلیون دلار به GDP جهانی اضافه و هشت میلیون شغل جدید ایجاد کند. در نهایت در فصل سوم هدف این است که چهار چالش اصلی موجود در ایران که نیاز به تحقیق و بررسی دارند، مورد مطالعه قرار گرفته و چگونگی میسر شدن راه‌های تحقیق آن‌ تجزیه و تحلیل شود.

۱- تنوع: اقتصاد ایران بسیار بزرگ‌تر از بخش نفت و گاز است: در شرایط فعلی ایران وابستگی به نفت خام را بین کشورهای عمده‌ تولیدکننده‌ نفت خاورمیانه دارد. در سال ۲۰۱۴ درآمدهای دولت ایران از نفت و گاز کمتر از درآمدهایش از سایر درآمدهای مالیاتی بود. این رقم را می‌توان با ۳۰ درصد در امارات متحده عربی، ۴۰ درصد در عربستان صعودی، ۵۰ درصد در کویت و ۵۱ درصد در قطر مقایسه کرد. اقتصاد ایران از یک بخش قوی برخوردار است که ۵۰ درصد از اقتصاد این کشور را به خود اختصاص می‌دهد. بخش‌های عمده‌فروشی و خرده‌فروشی در کنار بخش‌های املاک  و ساخت‌وساز سهم بیشتری نسبت به نفت و گاز از اقتصاد را به خود اختصاص می‌دهند. تولیدات کارخانه‌ای هم حدود ۱۰ درصد آن‌ را تشکیل می‌دهد. در حقیقت بیش از ۵۰ درصد از اقتصاد ایران را خدمات متنوع، از جمله عمده‌فروشی و خرده فروشی، املاک و مستغلات (REAL ESTATE) و ساخت‌وساز تشکیل می‌دهد که سهم بیشتری از نفت وگاز را در اقتصاد دارد. همان‌ طور که در نمودار نشان داده شده، تولیدات در حدود ۱۰ درصد محاسبه شده است. در واقع، جداسازی رنگ نفت و گاز تصویر دقیق‌تری از انعطاف‌پذیری اقتصاد ایران را به نمایش گذاشته است. همان طور که مشهود است، درصد نفت و گاز در اقتصاد از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴، حدود ۳ درصد کاهش یافته و بخش‌های دیگر (به غیر از نفت و گاز) تنها ۰.۴ درصد کاهش در سال داشته‌اند.

۲-‌ آموزش: تعداد مهندسان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های ایران با ایالات متحده برابر است: ۳۶ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ایران در سال ۲۰۱۳ مدرک مرتبط با مهندسی دریافت کرده‌اند که ایران را بین پنج کشور بالای جهان از منظر تعداد فارغ‌التحصیلان مهندسی قرار داده‌ است. تقریبا برابر ایالات متحده و بالاتر از ژاپن و کره جنوبی. ایران یکی از بالاترین میزان مشارکت در آموزش عالی را نسبت به جمعیت خود دارد. رتبه‌ ایران بالاتر از فرانسه، بریتانیا و آلمان و تنها کمی پایین‌تر از فنلاند و جزو ۱۰ کشور برتر دنیاست. تعداد ایرانیان با تحصیلات دانشگاهی بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ دو برابر شده است. البته بخشی از آن‌ به تاسیس دانشگاه‌های پاره‌وقت و از راه دور مربوط می‌شود که ممکن است کیفیت را پایین بیاورد. میزان با سوادی افراد بین ۱۵ تا ۲۴ سال در ایران ۹۸ درصد است که بالاتر از میانگین جهانی و همتای توسعه‌یافته‌ترین کشورهاست. در آزمون‌های ریاضی بین‌المللی TIMSS (روند بین‌المللی مطالعه علوم ریاضی)، میانگین نمره کلاس چهارمی‌ها از سال ۱۹۹۵ دائما افزایش داشته؛ اگر چه هنوز عقب‌تر از همتایان آمریکایی و اروپایی خود هستند.

۳- رفاه رو به افزایش: تعداد خانوارهای ایرانی که درآمدی بیش از ۲۰ هزار دلار دارند، بیش از چین، هند و برزیل است: تقریبا ۴۵ درصد از خانوارهای ایرانی از درآمد تقریبی بیش از ۲۰ هزار دلار در سال برخوردارند. خانوارهایی که در این سطح درآمدی قرار دارند با عنوان خانوارهای مصرفی شناخته می‌شوند. بر اساس تحلیل‌های موسسه‌ جهانی مکنزی (MGI)، حتی بدون گذار به شرایط پساتحریم، انتظار بر این است که این نسبت در طی دهه‌ آینده به ۴۸ درصد افزایش یابد. سهم کنونی خانوارهای مصرفی ایران تقریبا چهار برابر سهم آن‌ در چین (۱۲ درصد)   و هند (۱۱ درصد) است. از بین کل کشورهای بریکس تنها کشور روسیه است که از نظر درصد خانوارهای با درآمد بیش از ۲۰ هزار دلار با ایران تناسب دارد.

۴- شهرنشینی: تولید ناخالص داخلی شهر تهران بیش از بمبئی است: هشت شهر ایران بیش از یک میلیون نفر سکنه دارند که بزرگترین ‌آنها تهران، پایتخت با بیش از ۱۰ میلیون نفر جمعیت ساکن است. با حدود سه‌چهارم جمعیت شهرنشین، دو برابر بیش از هندوستان شهری شده و همچنین تنه به تنه چندین کشور اروپایی شرقی و غربی از جمله ایتالیا، پرتغال، اتریش و ایرلند می‌زند. این کشور همچنین بسیار پیش‌روتر از کشور چین، با درصد شهرنشینی حدود ۵۶ درصد است. تولید ناخالص داخلی شهر تهران که هم‌وزن منچستر و هلسینکی است، از بمبئی، دوبلین، بوداپست، مانیل و ورشو بیشتر است.

۵- فرهنگ کارآفرینی: یک فرهنگ کسب و کار چند صد ساله همچنان در این سرزمین جریان دارد: شما ممکن است شرکت‌هایی همچون آمازون و اوبررا در ایران نیابید چون شرکت‌های آمریکایی محدودیت‌های قانونی فروش در این کشور دارند اما این به معنی این نیست که ایرانیان دچار قحطی دیجیتالی باشند. بر عکس، ورژن‌های داخلی ایرانی از تمامی این سرویس‌ها سر بر آورده‌اند. از جمله شرکت‌هایی چون شیپور، ایسام، کافه‌بازار، کلوب و یکی از بزرگ‌ترین پلت‌فرم‌های تجارت الکترونیک در خاورمیانه‌ به نام دیجی‌کالا که در سال ۲۰۰۶ تاسیس شد و هر ماه حدود ۴.۲ میلیون نفر بازدید جدید دارد.

۶- موقعیت مکانی و منطقه‌ای: ایران می‌تواند دوباره به هابی برای تجارت در منطقه تبدیل شود: ایران با هفت کشور دیگر با جمعیتی حدود ۴۳۰ میلیون نفر مرز مشترک دارد. کشورهای همسایه نزدیک به ۴۰ میلیون خانوار مصرفی را تشکیل می‌دهند که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ حدود ۲.۵ درصد رشد کنند. موسسه‌ جهانی مکنزی پیش‌بینی کرده که مرکز ثقل اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۵ در مرز کشورهای چین و هند استقرار خواهد یافت که پتانسیلی باری ایران به وجود می‌آورد تا به عنوان یک پل ارتباطی بین شرق و غرب عمل کند. ایران همچنین در موقعیت مکانی خوبی برای تجارت منابع طبیعی قرار گرفته است. مرزهای آبی در جنوب این کشور، مناطقی همچون خلیج‌ فارس و تنگه‌ هرمز برای تجارت نفت خام بسیار حیاتی هستند. به رغم کاهش مبادلات مرزی ایران طی سال‌های اخیر، اما همچنان سهم این مبادلات از GDP این کشور بیشتر از ۳۰ درصد است.

پیشنهادهای مکنزی به منظور برنامه‌ریزی برای ۲۰ سال آینده‌ توسعه‌ ایران

ایران برای دستیابی به رشد پایدار، ایجاد هشت میلیون فرصت شغلی جدید و دستیابی به تولید ناخالص ملی در حدود یک‌ تریلیون دلار باید بر چالش‌های مربوط به تحریم‌های بین‌المللی فائق آید. ایران می‌تواند به شکل بهینه‌تری از منابع خود نظیر نفت، گاز و منابع غیر معدنی شامل توده‌های شهری، سرمایه‌ انسانی باکیفیت و قدرت کارآفرینی استفاده کند. پتانسیل سرمایه‌گذاری روز این توانمندی‌ها و قابلیت‌ها علاوه بر ایران، فرصتی بزرگ برای کسب و کارهای جهانی و اقتصاد بین‌المللی است. ایران برای تحقق بخشیدن به این فرصت‌ها نیازمند دستیابی به اقتصادی پویاست که بتواند سرمایه، فناوری و روش‌های مدیریت نوین را به شکل بهتری جذب کند. در عین حال بازار نیروی انسانی ایران دارای افرادی ماهر و منعطف است که امکان شروع کسب و کارهای جدید را تسهیل می‌کند.

همچنین ایران نیازمند سیستم مالی قدرتمندی است که امکان سرمایه‌گذاری مولد در آن‌ وجود داشته باشد. بهره‌گیری از این فرصت‌ها باید به‌روزرسانی شوند. همچنین شفافیت، نقش قانون حاکمیت شرکتی و روش‌های کسب‌وکار باید بهبود پیدا کنند و همه‌ این تغییرات باید در محیط اقتصاد کلان مطلوبی انجام شوند که در آن‌ تورم قابل مدیریت است، نرخ تبادل ارز ثابت بوده و سیاست‌های مالی جوابگو و پایدار هستند. برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی این تغییرات و تبدیل شدن ایران به یک اقتصاد مدرن و مولد نیازمند صرف زمان و همکاری مکمل دولت و بخش خصوصی به صورت داخلی و بین‌المللی است. در ششمین برنامه پنج‌ساله، دولت ایران دیدگاه‌های خود را در مورد بسیاری از این اهداف اقتصادی توسعه بیان کرده که در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ عملیاتی می‌شود.

سرفصل‌های این برنامه شامل ۳۱ اولویت اقتصادی است که با پوشش مسائل مختلف می‌توانند به رشد هشت‌ درصد تولید ناخالص ملی ایران منجر شوند. چندین مورد از اولویت‌های تعیین شده در برنامه‌ توسعه برای پوشش بخش انرژی هستند که شامل پیشران‌هایی برای نوسازی صنایع نفت و گاز و توسعه بیشتر تخصص داخلی در تمامی بخش‌های این صنایع، کاهش میزان مصرف انرژی و افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تامین منابع مورد نیاز اقتصاد است. اولویت‌های دیگر شامل بهبود مدیریت اقتصاد کلان، افزایش موجودی و استقلال صندوق توسعه ملی و تقویت سیستم مالی است.

همچنین به دلیل نقش سرمایه‌گذاری خارجی در بهبود ساختار بازار رقابتی محیط کسب و کار، این عامل به عنوان یکی از اولویت‌ها در این برنامه‌ توسعه تعیین شده است. دولت ایران در مورد برخی از مفاد این برنامه‌ مصوباتی داشته ولی حجم کار باقیمانده برای پوشش جزئیات و پیاده‌سازی این برنامه بسیار زیاد است. در این بخش روی چهار حوزه از اقتصاد ایران تمرکز شده که به نظر می‌رسد چالش‌های اصلی برای رشد مورد انتظار در برنامه‌ توسعه و فراتر از آن‌ هستند. ایجاد یک محیط کلان اقتصادی پایدار کلیدی‌ترین موضوع است. عوامل دیگری مانند ایجاد محیط تنظیم مقررات (رگولاتوری) و جذاب برای کسب‌وکار، اصلاح بازار کار برای تقویت اشتغال و بهره‌وری و بازسازی ساختار بخش مالی نقش اصلی را در بهبود رشد اقتصادی بر عهده دارند.»

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰۳ آذر ۹۵ ، ۱۴:۰۳
کاظم علیمردانی