اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی

مهم ترین اخبار اقتصادی و اخبار مربوط به کار آفرینان و فعالان برتر کشور را در این وبلاگ ملاحظه فرمایید.

اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی

مهم ترین اخبار اقتصادی و اخبار مربوط به کار آفرینان و فعالان برتر کشور را در این وبلاگ ملاحظه فرمایید.

اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی
پیوندهای روزانه

۶۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

سه شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۳۳ ق.ظ

40 بانک‌ و نهاد پولی مجاز توسط بانک مرکزی

پایگاه خبری انتخاب: سایت رسمی بانک مرکزی به آدرس www.cbi.ir در بخش نظارت بانکی، اسامی تمام بانک‌ها اعم از دولتی و خصوصی و نهادهای پولی مجاز را به شرح زیر منتشر کرده است:

1.استاندارد چارترد
2.بانک آینده
3.بانک اقتصادنوین
4.بانک انصار
5.بانک ایران زمین
6.بانک پارسیان
7.بانک پاسارگاد
8.بانک تجارت
9.بانک تجارتی ایران و اروپا
10.بانک توسعه تعاون
11.بانک توسعه صادرات ایران
12.بانک حکمت ایرانیان
13.بانک خاورمیانه
14.بانک دی
15.بانک رفاه کارگران
16.بانک سامان
17.بانک سپه
18.بانک سرمایه
19.بانک سینا
20.بانک شهر
21.بانک صادرات ایران
22.بانک صنعت و معدن
23.بانک قرض‌الحسنه رسالت
24.بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
25.بانک قوامین
26.بانک گردشگری
27.بانک مسکن
28.بانک مشترک ایران - ونزوئلا
29.بانک ملت
30.بانک ملی ایران
31.بانک کارآفرین
32.بانک کشاورزی
33.پست بانک ایران
34.تعاون اسلامی برای سرمایه‌گذاری (مصرف التعاون الاسلامی للاستثمار)
35.فیوچر بانک (المستقبل)
36.مؤسسه اعتباری توسعه
37.مؤسسه اعتباری کاسپین
38.مؤسسه اعتباری کوثر مرکزی
39.مؤسسه اعتباری ملل
40.موسسه اعتباری نور
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۹۶ ، ۰۹:۳۳
کاظم علیمردانی
سه شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۳۰ ق.ظ

چند نفر در تهران جویای کار هستند؟

خبرگزاری ایسنا: رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران درباره نرخ بیکاری استان تهران گفت: براساس سرشماری سال 95نرخ بیکاری در استان تهران حدوداً 12درصد است و حدود 450هزار نفر جویای کار در استان تهران هستند که برای رفع مشکل بیکاری استان نیاز است تا سالانه 150هزار فرصت شغلی ایجاد شود که برنامه‌ریزیهای لازم برای این مهم انجام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، نعمت الله ترکی در حاشیه سومین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه گزارش عملکرد اداره کل دیوان محاسبات استان تهران در مورد بودجه ارائه شد که براین اساس کاهش انحرافات بودجه را شاهد هستیم؛ برخی دستگاهها نیز در مورد درآمدهای مکلفی کوتاهی کردند که باید گزارش دهند.
وی تاکید کرد: اگر دستگاهی کوتاهی کرده و برابر قانون عمل نکرده است طبق گزارش های دیوان محاسبات قطعا باید پاسخگو مراجع نظارتی باشد. انحرافاتی که ممکن از در دستگاه های اجرایی صورت گرفته باشد برابر آمارهای ما 27 مورد بوده و در بخش شرکت های دولتی نیز 67 مورد بوده است که مقرر شد این موارد پیگیری شود.
وی درباره دیگر دستورکار سومین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران در سال 1396 گفت: در این جلسه گزارش اداره کل ثبت احوال استان تهران درباره ساماندهی وضعیت صدور شناسنامه و بایگانی و نگهداری اسناد هویتی در استان تهران ارائه شد  و همچنین گزارش اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران درباره مهارت آموزیهای کوتاه مدت نیز مورد بررسی قرار گرفت.
رییس سازمان برنامه و بودجه استان تهران با اشاره به گزارش سازمان فنی و حرفه‌ای استان تصریح کرد: حدود 50درصد افراد جویای کار در استان مهارت آموزی و شغلی ندارند و مقرر شد مهارت آموزی توسط آموزش فنی و حرفه‌ای در 16 شهرستان و با حمایت از بخش خصوصی انجام شود؛ البته آموزشهای لازم مرتبط با اشتغالزایی و فرصت شغلی انجام می‌گیرد و در این رابطه مشورت نیز با دستگاههای اجرایی مورد توجه خواهد بود.
ترکی درباره توجه به تولید و اشتغال در سال 96 گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال 96 حدوداً 100 هزار فرصت شغلی را در استان تهران خواهیم داشت که غالب آنها در حوزه‌های صنعت، خدمات ، گردشگری و فنی و حرفه‌ای تعریف شده است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۹۶ ، ۰۹:۳۰
کاظم علیمردانی
سه شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۲۹ ق.ظ

چاره روحانی برای سنگی که احمدی نژاد ته چاه انداخت


روزنامه شرق: احمدی‌نژاد سنگی ته چاه انداخت که هر دولتمرد عاقلی پس از او هم، به سادگی نمی‌تواند چاره‌ای برای اوضاع به‌هم‌ریخته «مسکن مهر» او پیدا کند. اما حالا سازوکارهایی برای بهینه‌کردن استفاده از مسکن‌های مهری که با بی‌مهری متقاضیان مواجه شده‌اند، پیدا شده. دولت بر آن شده تا با کمک بنیاد مسکن، مسکن‌های مهری را که متقاضی ندارند،
 
با تسهیلات و کمک‌های ویژه به اقشاری که توان تأمین مسکن ندارند، بدهد. معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن با تشریح جزئیات طرح مسکن حمایتی و اجتماعی از پرداخت کمک هفت‌میلیون‌تومانی بلاعوض برای خرید مسکن مهر فاقد متقاضی خبر داد.جواد حق‌شناس با اشاره به اینکه طبق قانون اساسی تأمین مسکن برای اقشاری که توان تأمین مسکن را ندارند بر عهده دولت است، گفت: مسکن اجتماعی برای چهار دهک برنامه‌ریزی شده است که شامل دو فصل کلی مسکن حمایتی و مسکن اجتماعی و شامل هفت برنامه است.
 
حق‌شناس به جزئیات مسکن حمایتی پرداخت و ادامه داد: در قالب طرح مسکن حمایتی، دولت برای آن دسته از افرادی که قادر به تأمین زمین برای ساخت مسکن هستند، تسهیلاتی برای تأمین مسکن به صورت ملکی در نظر می‌گیرد. معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن تأکید کرد: سه برنامه در مسکن حمایتی پیش‌بینی شده است؛ کسانی که تمایل به ساخت مسکن دارند، می‌توانند از تسهیلات (بر حسب جمعیت شهرها) ۳۰ ، ۴۰ و ۵۰ میلیون تومانی استفاده کنند.
 
وی افزود: تسهیلات ۳۰میلیون‌تومانی برای شهرهای زیر ۲۰ هزار جمعیت، ۴۰ میلیون تومان برای شهرهای ۲۰۰ تا ۵۰۰‌ هزار نفر و همچنین تسهیلات ۵۰میلیون‌تومانی برای بیش از ۵۰۰ هزار نفر در نظر گرفته شده است. حق‌شناس با بیان اینکه افرادی که زمین دارای پروانه ساختمانی دارند، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند، گفت: نوع دوم مسکن حمایتی به صورت خرید مسکن ملکی است؛ به گونه‌ای که افراد در همان شهری که ساکن هستند، می‌توانند مسکنی تا ۲۰ سال ساخت خریداری کنند.
 
این طرح کمک می‌کند افراد برای خرید از تسهیلات استفاده کنند. وی با بیان اینکه کمک به خرید مسکن مهر در این طرح برنامه‌ریزی شده است، تصریح کرد: اگر تقاضا برای مسکن مهر فاقد متقاضی وجود داشته باشد، تا هفت میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت می‌کنند. حق‌شناس با تأکید بر اینکه در برنامه مسکن حمایتی ۳۵ هزار نفر از تسهیلات این طرح استفاده می‌کنند، گفت: در سال ۹۶، ۱۰ هزار واحد برای ساخت مسکن، ۲۰ هزار واحد برای خرید مسکن ملکی، پنج هزار واحد برای مسکن مهر فاقد تقاضا از تسهیلات مسکن حمایتی برخوردار می‌شوند. معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن، طرح مسکن اجتماعی را برای گروهی از متقاضیانی که آورده لازم را برای ساخت یا خرید ندارند، دانست و گفت: در مسکن اجتماعی، برنامه دولت در قالب مسکن اجاره‌ای است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۹۶ ، ۰۹:۲۹
کاظم علیمردانی
دوشنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۰۲ ق.ظ

عرضه محصولات ایران در فروشگاه های فرانسوی

خبرگزاری ایرنا: جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با فروشگاههای بزرگ زنجیره ای روسیه و خارجی فعال در این کشور به ویژه اوشان شرکت فرانسوی در حال برنامه ریزی است.
 
یکی از فروشگاههای بزرگ هدف همکاری ایران در روسیه، اوشان است که صدها فروشگاه در مسکو و شهرهای دیگر دارد.

پایگاه اینترنتی «روس آنلاین» روز پنجشنبه در این باره نوشت: فروشگاه اوشان درخصوص واردات محصولات کشاورزی از ایران درحال مذاکره است.

در این گزارش به نقل از ماریا کورنوسووا مدیر روابط عمومی فروشگاههای زنجیره ای آشان در روسیه آمده که مذاکره برای واردات مستقیم محصولات ایرانی با تولید کنندگان ادامه دارد.

هم اکنون برخی محصولات باغی و صیفی جات از جمله خیار، هندوانه، کاهو، کلم و انواع فلفل دلمه سبز و رنگی، بادمجان و گوجه فرنگی از ایران در شعبه های اصلی اوشان در مسکو عرضه می شود، ولی این شرکت خواستار واردات بیشتر و افزایش انواع تولیدات باغی و کشاورزی است.

شرکت فرانسوی اوشان پایه گذاری شده در سال 1961 در زمینه مدیریت شبکه‌ای از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت، هایپرمارکت، سوپرسنترها، سوپراستورها و فروشگاه‌های وسایل الکترونیکی با بیش از سه هزار شعبه در آسیا، اروپا و خاورمیانه فعالیت می کند.

همچنین ولادیمیر روسانف رئیس روابط عمومی فروشگاههای زنجیره ای دیکسی (از فروشگاه های بزرگ روسیه) نیز به خبرگزاری روسی رامبلر گفت که با توجه به سابقه همکاری چند ساله با ایران، تلاش ها برای افزایش عرضه محصولات ایرانی در در مسکو و دیگر شهرها جریان دارد.

روسانف افزود: سبزیجات و میوه جات وارداتی از ایران با موفقیت تمام جایگزین بسیاری از محصولات ترکیه ای شده و محصولات ایرانی بویژه در ماههای زمستان و آغاز فصل بهار مورد نیاز است.

دیکسی با برخورداری از فعالیت 3000 فروشگاه در سراسر روسیه و در مسکو جایگاه اول فروشگاههای زنجیره ای در این کشور را دارد.

فروشگاه زنجیره ای ایکس فایو روسیه نیز با 1000 شعبه اصلی و 4500 واحد فرعی به تازگی برای عرضه سبزیجات و میوه ایران در مجموعه زیر پوشش خود اعلام آمادگی کرده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز پیشتر گفته بود که ایران با فروشگاههای بزرگ زنجیره ای روسیه برای تحویل درازمدت میوه و صیفی جات مذاکره می کند و صادرات گسترده این محصولات را در دستور کار دارد.

محمد رضا نعمت زاده روز شنبه در مصاحبه با خبرگزاری رامبلر روسیه گفت: ایران از محصولات کشاورزی به ویژه میوه و انواع صیفی جات بسیار غنی است.محصولات کشاورزی ایران به روسیه صادر می شود، اما حجم آن زیاد نیست.

وی افزود: امیدواریم موافقت نامه درازمدتی را با طرف های روسی برای تحویل این محصولات در حجم مورد نیاز امضا کنیم.

نعمت زاده یاداوری کرد: در ایران برخی میوه ها از جمله پرتغال، سیب و زردالو در تمام فصل های سال تولید و برداشت می شود.

ایران از اوایل سال 1395 به دنبال توقف صادرات محصولات کشاورزی ترکیه به روسیه بر اثر تیرگی روابط، صادرات میوه به بازارهای روسیه را شروع کرد.

روسیه به علت سردسیری بسیاری از مناطق، بخش اصلی نیازهای سبزیجات و میوه جمعیت حدود 147 میلیون نفری خود را از خارج و حتی کشورهای دور دست تامین می کند که سبب افزایش قیمت می شود، اما با توجه به نزدیکی با ایران و مسیرهای کوتاه ترکیبی آبی زمینی از خزر و همچنین هوایی، اقلام صادراتی ایرانی بهای کمتری دارد.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۶ ، ۰۹:۰۲
کاظم علیمردانی
دوشنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۶، ۰۸:۵۹ ق.ظ

سپرده گذاران نگران پول هایشان نباشند

روزنامه ایران: همچنان شایعه در شبکه بانکی قربانی می‌گیرد. در یکسال گذشته سه شایعه درخصوص ورشکستگی سه بانک و مؤسسه اعتباری منتشر شد که هر یک خساراتی برای مردم و این مؤسسات به بار آورد. درابتدا بانک سرمایه، سپس پارسیان و اکنون مؤسسه اعتباری ثامن قربانی تازه شایعات هستند. بدین ترتیب خرداد ماه جاری ماه گرمی برای بازارپول بوده است.
 
از نگاه ملی که به این موضوع بنگری مهم نیست که نام کدام بانک و مؤسسه‌ای که در چارچوب قوانین بانک مرکزی فعالیت می‌کنند در شایعات ورشکستگی جا می‌گیرد، مهم هدفی است که اعتماد عمومی به شبکه بانکی کشور را نشانه گرفته است. این روزها تقریباً همه می‌دانند که بانک‌ها و مؤسسات اعتباری طبق قانون 10 درصد از سپرده‌های خود را به صورت احتیاطی نزد خود نگه می‌دارند، اما اگر نیمی از سپرده‌گذاران در یک روز برای دریافت پول خود به یک بانک یا مؤسسه مراجعه کنند به طور قطع روند پرداخت سپرده‌ها به مشکل برمی خورد.
 
طی ماه‌های اخیر اعتراض سپرده‌گذاران تعاونی اعتبار فرشتگان که اکنون با نام کاسپین شناخته می‌شوند و دست به دست شدن فیلم‌ها و عکس‌های آنها در فضای مجازی مردم را نسبت به سرنوشت مؤسسات اعتباری و بانک‌ها حساس کرده و به همین دلیل شایعات تأثیر بیشتری دارد و مردم ساده‌تر آن را باور می‌کنند.
 
البته همانگونه که بارها مسئولان بانک مرکزی و دولت اعلام کرده‌اند، شبکه بانکی کشور نیازمند اصلاحات است و برخی از مشکلات بخصوص در ترازنامه‌ها و صورت‌های مالی آنها وجود دارد که در همین راستا بانک مرکزی ساماندهی این نظام را دردستور کار خود قرار داده است. از یک سو درصدد حذف مؤسسات غیرمجاز یا ساماندهی آنهاست و از سوی دیگر دست به اصلاح صورت‌های مالی بانک‌ها زده است تا دارایی‌های سمی موجود درترازنامه‌ها را از بین ببرد. اما این بدان معنا نیست که بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در مرز ورشکستگی قرار دارند.
 
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۶ ، ۰۸:۵۹
کاظم علیمردانی
شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۳۱ ق.ظ

ATR تحول در فرودگاه های ایران را آغاز کرد

خبرگزاری ایسنا: رسیدن هواپیماهای جدید ایران ایر به ناوگان کشور که با هدف فعال کردن دوباره فرودگاه های کوچک خریداری شده‌اند بعد از چند هفته تاثیر خود را در برنامه‌های پروازی اعلام شده از سوی هما نشان داده است.

 با اوج گیری تحریم های هوایی علیه ایران در طول سال های گذشته یکی از اصلی ترین مسائلی که صنعت هوایی کشور با آن دست و پنجه نرم می کرد، بحث درباره محدود یا تعطیل شدن فرودگاه های کوچک بود. فرودگاه هایی که پرواز به آنها نیاز به ناوگانی داشت که ایران برای خریدن آنها با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می کرد.

هواپیماهای غول پیکری که صرفا شهرهای بزرگ را به یکدیگر وصل می کردند از یک طرف مسافر لازم برای پرواز به سمت شهرهای کوچک را نداشتند و از سوی دیگر هزینه ای را به ایرلاین ها تحمیل می کردند که از درامد احتمالی بیشتر بود.

از این رو بعد از اجرایی شدن برجام، خرید هواپیماهای کوچک ATR به عنوان یکی از اصلی ترین اهداف ایران ایر مطرح شد و با نهایی شدن قرارداد آنها در ماه های قبل، چهار فروند از این هواپیماها به ایران تحویل شدند تا با آغاز برنامه های پروازی شان بخشی از فرودگاه های کوچک را بار دیگر فعال کنند.

با آغاز به کار رسمی این هواپیماها شرکت فرودگاه ها خبر از آغاز چند برنامه پروازی جدید داده است.

این شرکت اعلام کرده در یکی از پروازهای جدید، پرواز تهران-رشت- اصفهان و بالعکس از روز دوشنبه ۲۹ خردادماه به صورت هفتگی در فرودگاه رشت راه‌اندازی می‌شود. از سوی دیگر خط پرواز تهران - اراک با هواپیمای ۷۰ نفره ATR توسط شرکت ایران‌ایر از امروز پنجشنبه ۲۵ خرداد آغاز به کار کرده و از سوی دیگر بعد از بیش از ۲۰ سال بار دیگر نوشهر پذیرای پروازهای ایران ایر خواهد بود.

این تحولات جدی که پس از ورود تنها چهار هواپیمای ATR صورت گرفته می تواند در آینده نزدیک دیگر فرودگاه های کوچک ایران را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.

طبق اعلام مدیر عامل ایران ایر، این شرکت تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی، با دریافت ۱۶ فروند هواپیمای ATR جدید، تعداد هواپیماهای کوچک خریداری شده خود را به ۲۰ می رساند و تمام آنها را در مسیرهای داخلی و با هدف توسعه صنعت هوایی در بخش های مختلف کشور به کار خواهد گرفت.

طبق ارزیابی های شرکت فرودگاه ها، از حدود ۵۰ فرودگاه فعال ایران، کمتر از پنج فرودگاه از زیان دهی خارج شده اند و تنها فرودگاه امام خمینی به سود دهی رسیده است. یکی از اصلی ترین دلایل این زیان دهی کمبود قابل توجه پرواز و نبود ناوگان مناسب برای حضور در این فرودگاه ها است که با ورود هواپیماهای جدید بخشی از آن برطرف می شود.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۶ ، ۰۹:۳۱
کاظم علیمردانی
شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۰۸:۳۹ ق.ظ

بی‌کیفیت‌ترین خودروهای داخلی

خبرگزاری ایسنا: برخی از خودروهای سواری داخلی همچنان در پایین‌ترین سطح کیفی تولید می‌شوند.

بررسی جدیدترین گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی (اردیبهشت ماه ۱۳۹۶) نشان می‌دهد که این خودروها همچنان در پایین‌ترین سطح کیفی و با همان کیفیت سابق تولید می‌شوند.

این خودروها شامل سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، تیبا هاچ‌بک، ام‌وی‌ام ۱۱۰ اس، سمند، پژو پارس، پژو ۴۰۵، لیفان ایکس ۶۰ و ام‌وی‌ام ۵۵۰ هستند که تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.

در مدل ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی، این محصولات بسته به کیفیت خود یک تا پنج ستاره کسب می‌کنند. یک ستاره پایین‌ترین سطح کیفی و پنج ستاره بالاترین سطح کیفی را نشان می‌دهد.

تاکنون هیچ یک از خودروهای سواری تولیدی و مونتاژی در خودروسازان داخلی موفق به کسب پنج ستاره کیفی نشده است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۶ ، ۰۸:۳۹
کاظم علیمردانی
شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۰۸:۳۱ ق.ظ

آیا ایران از فرصت قطر بهره می‌برد؟

روزنامه ایران: هرچه در نگاه نخست خنده‌دار است، با گذشت دقایقی گریه‌دارتر می‌شود. ١١ مرد کامل، پیر و جوان، ردیف ایستاده‌اند و هندوانه دست به دست می‌کنند؛ تقریبا سکوت است و صدای موج‌ها تنها سر و صدای اسکله. صورت‌هاشان خیس آب است. تن‌شان هم.
 
اینجا «بوالخیر» است؛ بندر بوالخیر. دمای هوا ٤٩ درجه؛ رطوبت هوا حدود ٧٠ درصد. این مردان ١٠ تُن هندوانه را دست به دست می‌کنند و در لَنج بار می‌زنند تا به «قطر» صادر شود. «این روش صادرات کالای ایران به کشورهای عربی است».
 
نقطه پایانی
 
این نقطه پایان سفر است. شوکه و میخکوب به این صحنه نگاه می‌کنم؛ ١١ مرد در گرمای طاقت‌فرسای بوشهر ایستاده‌اند و تقریبا در هر دقیقه یک هندوانه را از کامیون وارد لَنج می‌کنند. ٤٠ سال است که ایران به کشورهای عربی هندوانه و میوه صادر می‌کند و هنوز نتوانسته روشی مکانیزه یا حداقل امروزی‌تر برای بسته‌بندی و بارگیری محصولات خود پیدا کند. به ترکیه فکر می‌کنم؛ نه مرز زمینی با قطر دارد و نه مرز دریایی اما بیشتر بازار شکوفای این روزهای قطر را به چنگ آورده است. ایرانی‌های صادرکننده اما درگیر مسائل ابتدایی صادرات‌اند. همه عوامل صادرات، از کارگر و صاحب‌لَنج گرفته تا راننده کامیون و نماینده‌های گمرک و سازمان بنادر و تجار، درگیر «دستشویی»اند. جایی برای قضای حاجت ندارند! یک سوله خشک و خالی برای خنک‌شدن ندارند. از شدت گرما و سختی حتی حرف هم نمی‌زنند. این وضع صادرات و صادرکننده‌های ایرانی است.
 
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۶ ، ۰۸:۳۱
کاظم علیمردانی
چهارشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۲۷ ق.ظ

چگونه با کارت یارانه وام بگیریم؟

باشگاه خبرنگاران جوان: تشریفات اداری زمان بر و لزوم تامین وثائق و تضمین های دشوار، یکی از مشکلاتی است که همواره در بحث تامین مالی خرد وجود داشته اما با فراهم شدن امکان دریافت وام از کارت یارانه، این مسائل رفع می شود.

در این راستا بانک مرکزی از سال گذشته، ساز و کار اعطای کارت اعتباری به مردم را فراهم کرد تا بانکها بتوانند کارتهای اعتباری را بر مبنای عقد مرابحه صادر کرده و در اختیار مردم قرار دهند؛در این میان، رویکرد اصلی این بود که کارتهای اعتباری، به تدریج جایگزین تسهیلات خرد بانکی شده و یا تمامی تسهیلات، از طریق کارت اعتباری اعطا شود.

همچنین 27 اردیبهشت ماه امسال بانک مرکزی به منظور پوشش گسترده کارت های اعتباری در کشور و تسهیل بهره مندی تمام اقشار جامعه از تسهیلات بانکی به پشتوانه یارانه واریزی به حساب خانوارها،  طرح «یاراکارت اعتباری» را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

بر این اساس به گفته کارشناسان اقتصادی ،پرداخت وام از کارت یارانه در نهایت می‌تواند منتج به افزایش قدرت خرید خانوارها ، ارتقای رضایتمندی جامعه از نظام بانکی و کمک به تولید و اشتغال داخلی شود.

شرایط دریافت وام از کارت یارانه

 تمام سرپرستان خانوارها که مشمول اخذ  یارانه  هستند ،می‌توانند با ارایه درخواست برای اخذ یاراکارت اعتباری به مؤسسه اعتباری مراجعه کنند.

یاراکارت اعتباری در قالب عقد مرابحه توسط مؤسسه اعتباری صادر می‌شود.

 تسهیلات در قالب یاراکارت اعتباری، به صورت نسیه اقساطی به اشخاص مشمول اعطاء می شود.

به هر خانوار مشمول دریافت یارانه، صرفاً یک فقره یاراکارت اعتباری اعطا و کارت مزبور به نام سرپرست خانوار صادر می شود.

 صدور یاراکارت اعتباری به پشتوانه حساب‌های یارانه‌ای اشخاص مشمول انجام می پذیرد.

شرایط بازپرداخت وام از حساب یارانه

در این طرح، تسهیلات ضمن انعقاد قرارداد لازم‌الاجرا و به پشتوانه وثیقه یارانه‌های نقدی اعطا شده و بدین ترتیب مشکلات مربوط به تأمین وثایق اشخاص کم‌درآمد قابل رفع خواهد بود.

 بازپرداخت تسهیلات اعطایی به صورت خودکار از محل حساب‌های یارانه‌ای اشخاص انجام می‌پذیرد و بدین سبب ریسک ناشی از عدم پرداخت اقساط از سوی اشخاص مشمول به حداقل می‌رسد.

مهلت بازپرداخت تسهیلات نسیه اقساطی، به تشخیص مؤسسه اعتباری حداقل 36 ماه و حداکثر 60 ماه است.

سقف وام دریافتی از کارت یارانه

سقف تسهیلات اعطایی به اشخاص مشمول با توجه به میزان یارانه خانوار تعیین می شود. در هر حال، در مرحله اول سقف پرداخت تسهیلات از طریق این سازوکار پنجاه میلیون ریال است.

بر اساس این گزارش یاراکارت اعتباری دارای ویژگی گردان است؛ بدین نحو که تا تاریخ انقضا، همواره به میزان مابه‌التفاوت مبلغ سقف اعتبار و اصل تسهیلات تسویه نشده توسط مشتری، دارای اعتبار است.

لازم به ذکر است مانده یاراکارت اعتباری صرفاً برای اعطای تسهیلات در قالب مرابحه قابل استفاده بوده و تراکنش‌های مالی دیگر نظیر برداشت وجه، انتقال وجه و برداشت کارمزد از کارت مزبور مجاز نمی‌باشد. واریز وجه به یاراکارت اعتباری از ممنوعیت این بند مستثنی است.

سود وام دریافتی از کارت یارانه

سود یاراکارت اعتباری برای تسهیلات نسیه اقساطی بر اساس نرخ های مصوب شورای پول و اعتبار در مورد عقود غیرمشارکتی محاسبه می‌شود که  در حال حاضر18 درصد است.

بر اساس این گزارش دریافت وام از کارت یارانه این امکان را فراهم می‌کرد که فرد با خیال راحت، منابع را برای تامین هر نیازمندی خود اعم از کالا و خدمت مصرف کند و مبلغ آن را هم بر مبنای توافق با بانک پرداخت نماید؛ نکته دیگر این است که علاوه بر خرید کالا در بخش خدمات نیز می توان از این کارتها استفاد کرد، به این ترتیب که برای خدمات درمانی و کمک پرداخت شهریه تحصیلی و خدمات گردشگری نیز، کارتهای اعتباری قابلیت استفاده دارد.

دریافت وام از حساب یارانه عملیاتی شد

بر اساس این گزارش با گذشت چند هفته از ابلاغ این بخشنامه  مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی‌ و بانکی‌‌ در این‌باره گفت: بانک مرکزی بانک‌ها را برای پرداخت وام 5 میلیونی با وثیقه یارانه نقدی ملزم نکرده است و در صورتیکه منابع بانک‌ها اجازه دهد، به تبع می‌توانند وام را پرداخت کنند اما در شرایط فعلی بانک‌ها منابع لازم برای پرداخت تسهیلات در این حجم وسیع برای افرادی که یارانه دریافت می کنند را ندارندبا این حال روز گذشته ولی الله سیف رییس بانک مرکزی از ابلاغ دستور العمل پرداخت وام از کارت یارانه و عملیاتی شدن این طرح خبر داده است.

وی اظهار داشت: در گذشته کارت‌های اعتباری 10 ، 20  و 50 میلیونی صادر می‌شد؛ در حال حاضر نیز کارت‌های اعتباری 5 میلیون تومانی نیز در میان این کارت‌ها قرار داده‌ایم که از طریق وثیقه گذاشتن یارانه بتوان پرداخت وام را عملیاتی کرد.

براساس این گزارش به گفته سیف ، شبکه بانکی در حال اجرای این طرح است و در آینده نزدیک شاهد پرداخت وام از حساب یارانه به مردم خواهیم بود.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۹۶ ، ۰۹:۲۷
کاظم علیمردانی
چهارشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۱۹ ق.ظ

خلاء قانونی که به ضرر مشترکان همراه شد

ایسنا: شواهد نشان می‌دهد که اخذ ۱۰ ریال وجوه اضافی از کاربران به ازای هر پیامک، به دلیل بی‌توجهی به مدت زمان قانونی مصوبه سال ۱۳۹۴ پیش آمده و این هزینه در سال ۱۳۹۵ و ماه‌های ابتدایی سال ۱۳۹۶ با خلاء قانونی این مصوبه از مشترکان دریافت شده است.

 توقف دریافت ۱۰ ریالی مازاد بر هزینه‌ هر پیامک تلفن همراه در حالی انجام می‌شود که این مساله در سال ۱۳۹۴ به تصویب مجلس رسیده بود اما در سال ۱۳۹۵ در حالی که در جداول مربوط به منابع درآمدی دولت درج شد، در تبصره‌های قانون بودجه نیامد. این هزینه از ابتدای سال ۱۳۹۶ نیز با توجه به عدم تصریح در قانون همچنان از مشترکان دریافت می‌شد تا زمانی که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان این موضوع را اعلام کرده و ظاهرا با ابلاغ آن به اپراتورها از دریافت آن جلوگیری شده است.

بخش «درآمد عمومی دولت» از سال ۱۳۹۴ به قبض‌های موبایل افزوده شد و با پیگیری‌های انجام‌شده مشخص شد این بخش به تغییر تعرفه پیامک‌ها مربوط می‌شود. همان زمان اعلام شد اسفند ماه سال ۱۳۹۳ نمایندگان مجلس در جلسه‌ای علنی یک بند الحاقی درآمدی به تبصره ۱۹ لایحه بودجه ۱۳۹۴ را بررسی کرده و بدین ترتیب مصوب کردند که اپراتورهای موبایلی موظفند علاوه بر قیمت هر پیامک، مبلغ ۱۰ ریال از استفاده‌کنندگان این خدمت دریافت کرده و آن را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کشور واریز کنند.

این افزایش قیمت برای هر پیامک در حالی انجام شد که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همان زمان با ابراز عدم تمایل به افزایش تعرفه اظهار کرد: پیشنهاد افزایش تعرفه پیامک نه از سوی وزارت ارتباطات مطرح شد و نه دولت چنین خواسته‌ای داشت اما درنهایت این موضوع در مجلس مورد توجه قرار گرفته و رای آورد. در گذشته نیز اعلام کرده بودیم که موافق افزایش تعرفه پیامک‌ها نیستیم اما به هر حال آنچه مجلس مصوب کند برای ما لازم‌الاجرا خواهد بود. البته باید توجه داشت درآمد اضافه‌ای که از این حوزه حاصل می‌شود ارتباطی به وزارت ارتباطات نداشته و در جای دیگری هزینه می‌شود.

در نهایت بر اساس ابلاغ مجلس شورای اسلامی، اعمال تعرفه‌های جدید از ابتدای سال ۱۳۹۴ برای تمام اپراتورهای ارتباطی کشور لازم‌الاجرا محسوب شده و بر این اساس لازم بود تعرفه‌های جدید برای پیامک‌های فارسی و لاتین اپراتورها اعمال شود. بدین ترتیب از ابتدای فروردین سال ۱۳۹۴ هزینه ارسال هر پیامک با افزایشی ۱۰ ریالی مواجه شد تا این هزینه نیز به موارد تعیین‌شده در قانون اختصاص یابد.

این هزینه مازاد بر قبوض تلفن‌های همراه از سال ۱۳۹۴ شروع شده و اگرچه در سال گذشته در تبصره‌های قانون بودجه سال نیامده بود، اما در جداول مربوط به منابع درآمدی دولت، ذکر و مانند سال ۱۳۹۴ درج شده بود. بر همین اساس اپراتورهای تلفن همراه شامل همراه اول، ایرانسل و رایتل اخذ مبلغ ۱۰ ریال ‌بابت ‌ارسال ‌هر پیامک‌ را در سال ۱۳۹۵ نیز ادامه ‌داده ‌و از مشترکان‌ دریافت می‌کردند در حالیکه مجوز قانونی لازم را نداشتند.

با توجه به ماده ۳۷ قانون محاسبات عمومی کشور که «هر واریزی به حساب درآمد عمومی نیاز به مجوز قانونی دارد»، با پیگیری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از طریق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و سایر مراجع ذی‌ربط، نهایتا سازمان مذکور اعلام کرد: اخذ ۱۰ ریال بابت ارسال هر پیامک از سوی اپراتورها که طی دو سال اخیر از مشترکان صورت گرفته است، از تاریخ ابلاغ نامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خرداد ماه سال جاری متوقف می‌شود.

درباره استرداد وجوه اضافی دریافتی و واریزشده به خزانه از حساب اپراتورها نیز سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین جهانگیر اسدی -سخنگوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- در گفت‌وگو با ایسنا، موضوع را به پیگیری‌های بعدی توسط مراجع قانونی موکول کرده‌اند که به محض حصول نتیجه مراتب به اطلاع مشترکان خواهد رسید.

اسدی همچنین خاطرنشان کرد: اپراتورهای تلفن همراه اخذ مبلغ مازاد ‌۱۰ ‌ریال ‌بابت ‌ارسال ‌هر پیامک‌ را با توجه به قانون سال ۱۳۹۴، در سال ‌۱۳۹۵ نیز ادامه ‌دادند. این موضوع توسط یک مرجع نظارتی به رگولاتوری اعلام شد و با پیگیری‌های صورت‌گرفته مقرر شد این رقم در سال ۱۳۹۶ از مشترکان دریافت نشود. بنابراین طبق ابلاغیه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به اپراتورهای موبایل، اپراتورها از اول خردادماه، نرخ پیامک را مانند قبل از سال ۱۳۹۴ محاسبه خواهند کرد.

با وجود این در حال حاضر روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هنوز واکنشی به این خبر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان نشان نداده است و طبق پیگیری‌های ایسنا، دریافت اطلاعات بیشتر نسبت به این خبر را به سازمان‌های حمایت از مصرف‌کنندگان و تنظیم مقررات ارتباطات ارجاع داده است. همچنین از آنجایی که محمود واعظی همان سال ۱۳۹۴ نیز نسبت به این افزایش قیمت واکنش نشان داده و دولت را نیز مخالف آن ذکر کرده بود، اینکه این هزینه در نهایت با صلاح‌دید کدام دستگاه دریافت شده مشخص نیست.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۹۶ ، ۰۹:۱۹
کاظم علیمردانی