اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی

مهم ترین اخبار اقتصادی و اخبار مربوط به کار آفرینان و فعالان برتر کشور را در این وبلاگ ملاحظه فرمایید.

اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی

مهم ترین اخبار اقتصادی و اخبار مربوط به کار آفرینان و فعالان برتر کشور را در این وبلاگ ملاحظه فرمایید.

اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی
پیوندهای روزانه
شنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۵، ۰۷:۵۷ ب.ظ

خودرو در سال آینده ارزان خواهد شد یا گران‌؟

بازار وارداتی هم این روزها کم از این تصمیمات متاثر نبوده است. مثلا تصمیم به حذف برخی برند‌های فاقد نمایندگی رسمی از لیست ثبت سفارش یا حذف واردکنندگان متفرقه، از آن تصمیماتی است که بر قیمت‌ها در بازار وارداتی‌ها تاثیر زیادی دارد.

هر سال در آخرین ماه‌های سال، بازار خودرو رونق نسبی می‌گیرد و عده زیادی از مشتریان تصمیم خرید خود را قطعی می‌کنند. حال در این روزها یکی از سوالاتی که ذهن مشتریان را به خود درگیر کرده این است که خودرو در سال ٩۶ گران خواهد شد یا ارزان‌، یا به عبارت دیگر خرید خودرو در شرایط فعلی کاری منطقی و تصمیمی درست است یا اشتباه‌؟ در جواب باید گفت که قیمت خودرو در بازار ایران به پارامتر‌های متعددی وابسته است که هر‌یک در زمان خود تاثیر محسوسی بر قیمت خودرو در بازار دارند، اما به‌طور کلی چند مولفه اصلی تاثیرگذار بر بازار خودروی ایران را می‌توان بررسی کرد؛

اولین مولفه قیمت ارز است،‌ افزایش قیمت ارز در کوتاه‌مدت روی قیمت خودروهای وارداتی تاثیر مستقیم دارد، افزایش قیمت ارز در میان‌مدت روی قیمت خودروهای ساخت داخل نیز تاثیر می‌گذارد.

در‌نهایت هر دو دسته خودروهای وارداتی و تولید داخل به شدت از قیمت ارز متاثر می‌شوند این تاثیر در بازار خودروهای وارداتی، بسیار سریع است اما در بازار و قیمت خودروهای تولید داخل کمی طولانی‌تر و با تاخیر دو تا سه ماهه اتفاق می‌افتد البته تجربه نشان داده است کاهش قیمت ارز هیچ تاثیری بر قیمت خودروهای وارداتی و تولید داخل ندارد و در واقع هنگامی که قیمت ارز به قیمت قبلی بازمی‌گردد، قیمت‌های افزایش یافته خودروهای تولید داخل و وارداتی کاهش نمی‌یابند؛ امری که نشان می‌دهد افزایش قیمت ارز بیش از آنکه عامل اصلی افزایش قیمت خودرو باشد بیشتر بهانه‌ای برای افزایش قیمت است.

البته چنانچه قیمت ارز افزایش یابد و برای مدتی نسبتا طولانی،‌ مثلا بیش از سه ماه،‌ کاهش نیابد باید اذعان کرد که روی قیمت خودرو تاثیر خواهد داشت. دومین عامل مهم تاثیرگذار بر قیمت خودرو در بازار ایران شرایط سیاسی و اجتماعی است که می‌تواند منجر به افزایش تقاضای خرید یا کاهش آن شود، به‌خصوص رخداد‌های سیاسی با تاریخ مشخص مانند انتخابات ریاست جمهوری تاثیر زیادی بر افزایش یا کاهش قیمت خودرو دارد.

مثلا چنانچه جو عمومی به سمتی باشد که احتمال دهد رفتار دولت آینده غیرقابل پیش‌بینی باشد این جو تاثیر زیادی بر افزایش خرید خواهد داشت زیرا جامعه احساس می‌کند که با افزایش قیمت ارز و بی‌ثباتی اقتصادی روبه‌رو خواهد شد اما چنانچه اوضاع به‌گونه‌ای باشد که مردم احساس کنند در امور سیاسی و اجتماعی گشایشی پیش می‌آید،‌ عموما تصمیم خرید خود را به آینده واگذار می‌کنند تا با تسهیل شرایط اقتصادی، خودروی خود را با قیمت بهتر یا شرایط فروش آسان‌تر خریداری کنند.

سومین عامل شرایط سیاست خارجی است چنانچه شرایط روابط سیاسی کشور با دنیای غرب به‌سمت تنش پیش برود، خریداران از خرید سرباز می‌زنند زیرا تصور بر این است که در شرایط بحرانی طلا و ارز بهترین پشتیبان است اما چنانچه شرایط به‌سمت آرامش و ثبات پیش رود، تعداد خریداران خودرو در بازار افزایش می‌یابد.

چهارمین عامل تاثیرگذار، افزایش برند‌ها و مدل‌هاست، چنانچه در یک سگمنت یا بازه قیمتی در سال آینده شاهد افزایش برند‌ها و مدل‌ها باشیم‌، رقابت در آن بخش سخت‌تر و فشرده‌تر خواهد شد لذا رقبا برای گرفتن سهم بازار پیشنهاد‌های فروش بهتری به خریداران ارائه خواهند کرد و در نتیجه خرید در سال آینده در آن سگمنت مناسب‌تر خواهد بود.

اما اگر تعداد رقبا در آن سگمنت یا بازه قیمتی کاهش یابد، اوضاع بر‌عکس خواهد شد، مثلا در بازه شاسی‌بلند‌های سایز‌متوسط نیمه‌لوکس با افزایش تعداد رقبا در اواخر سال جاری و اوایل سال آینده مطمئنا رقبا برای جذب خریداران قیمت‌های بهتر یا شرایط فروش آسان‌تر و جذاب‌تری را ارائه خواهند داد. در این سگمنت اخیرا دو خودروی نیسان ایکس‌تریل و رنو کولئوس اضافه شده‌اند که این امر باعث می‌شود رقابت در این بازه سخت‌تر و نزدیک‌تر شود و این موضوع به نفع خریداران خواهد بود، اما برعکس در بازه خودروهای شاسی‌بلند ٣٠٠ تا ۴۵٠ میلیون تومان با حذف بی‌ام‌دبلیو ایکس ٣ و ایکس ۴،‌ لکسوس ان‌ایکس با افزایش قیمت بی‌رقیب شده است.

آخرین عامل تاثیرگذار بر قیمت که اثر بسیار زیادی دارد تغییر ضوابط و مقررات خودروهای وارداتی توسط وزارتخانه صنعت و تجارت است. این عامل بر بازار وارداتی‌ها تاثیر زیادی دارد و تغییرات یک‌شبه قوانین گاه باعث افزایش یک‌شبه قیمت‌ها می‌شود.

بازار وارداتی هم این روزها کم از این تصمیمات متاثر نبوده است. مثلا تصمیم به حذف برخی برند‌های فاقد نمایندگی رسمی از لیست ثبت سفارش یا حذف واردکنندگان متفرقه، از آن تصمیماتی است که بر قیمت‌ها در بازار وارداتی‌ها تاثیر زیادی دارد.

برای بررسی قیمت خودرو در سال آینده باید عوامل ذکر شده در بالا را در هر کلاس و سگمنت به تفکیک بررسی کرد تا به این نتیجه رسید که در آن سگمنت و بازه قیمتی، قیمت خودرو افزایش خواهد یافت،کاهش می‌یابد یا بدون تغییر خواهد ماند؟
موافقین ۵ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۰۷
کاظم علیمردانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی