اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی

مهم ترین اخبار اقتصادی و اخبار مربوط به کار آفرینان و فعالان برتر کشور را در این وبلاگ ملاحظه فرمایید.

اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی

مهم ترین اخبار اقتصادی و اخبار مربوط به کار آفرینان و فعالان برتر کشور را در این وبلاگ ملاحظه فرمایید.

اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی
پیوندهای روزانه

۷۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۶، ۰۹:۱۱ ق.ظ

کوچ سپرده های بانکی مردم به بازار مسکن

خبرگزاری مهر: دست اندرکاران بازار مسکن معتقدند کاهش سود سپرده‌های بانکی، خود را در قالب افزایش اجاره‌بها و نرخ ارز در کوتاه‌مدت و سپس ورود سفته‌بازان به بازار خرید و فروش مسکن، در بلندمدت نشان داده است.
 
در روزهای اخیر در پی کاهش نرخ سود سپرده و افزایش قیمت ارز، خودرو و اجاره بها، بسیاری از کارشناسان بر این نظرند که نقدینگی سرگردان که زمانی سپرده های بانکی جذابترین محل برای حبس آنها محسوب می شد، اخیرا به بازارهای موازی بخش مسکن ورود کرده اند. با این حال این سرمایه ها هنوز نتوانسته اند بخش مسکن را همانند دوره های رونق گذشته دچار تغییرات جدی کنند. هرچند که بازار مسکن فعلا در بخش اجاره بها از کاهش سود سپرده ها تأثیر گرفته اما تکانه جدی در در بخش خرید و فروش مسکن ایجاد نکرده است.

با این حال برخی کارشناسان اقتصادی بر این نظرند که سرمایه های سرگردان می تواند در سه تا پنج ماه آینده تقاضای سفته بازانه و سوداگرانه بازار مسکن را تقویت کند که این تقاضا با توجه به انباشت مسکن خالی و مازادِ عرضه واحد مسکونی، بعید است شوک قیمتی به بخش مسکن بدهد؛ اما به هر حال تأثیرات کاهش سود سپرده بانکی علی رغم ادعای برخی مدیران وزارت راه و شهرسازی، بیشتر از میانگین تورم خواهد بود؛ به معنای دیگر به احتمال زیاد نرخ تورمِ مسکن طی ماه های آتی از نرخ کلی تورم کشور پیشی خواهد گرفت.

اقتصاددان: کوچ نقدینگی به مسکن در بلندمدت

علی اصغر بدری در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره نقش سرمایه های سرگردان در بر هم زدن تعادل عرضه و تقاضای بخش مسکن اظهار داشت: با این ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکن مهری که در مدت محدود وارد بازار مسکن شد یک شوک در بازار مسکن رخ داد و کشوری که سالانه بیش از ۶۰۰ هزار واحد مسکونی تقاضای مسکن ندارد، به ناگاه با حجم بزرگی از عرضه مسکن روبه رو شد.

کارشناس اقتصاد مسکن افزود: روالی که در حال حاضر در بازار مسکن وجود دارد، یک روند معمولی و عادی نیست. در گذشته روند به این شکل بود که حجم نقدینگی عمدتا در اثر افزایش گردش پول در کشور در پی افزایش فروش نفت یا تغییر تراز تجاری کشور ایجاد می شد؛ یا اینکه دولت گذشته به چاپ پول بدون پشتوانه اقدام کرد؛ نتیجه این اتفاقات، ورود حجم بزرگ نقدینگی به بازارها بود و آنها را تحت تأثیر قرار می داد. به این شکل که ابتدا نقدینگی به سمت طلا و ارز می رفت و پس از مدت کوتاهی به بازار سهام و خودرو منتقل و سبب ایجاد حباب قیمتی در این بازارها می شد؛ پس از آنکه حباب قیمت ها می ترکید، حجم نقدینگی به سمت بازارهای بلندمدت به خصوص مسکن کوچ می کرد.

وی با بیان اینکه دوره اخیر نیز از دفعات قبل مستثنا نیست، ادامه داد: تفاوت واکنش بازارهای هدف به افزایش نقدینگی در حال حاضر با دوره های نقدینگی قبلی، در سرعت و شدت انتقال سرمایه های سرگردان از بانک ها به بازارهای زودبازده، میان بازده و نهایتا دیربازده است. هرچند که این اتفاق آغار شده؛ اما با توجه به پایین بودن شدت آن، اثرگذاری کوچ نقدینگی به بازارها در جامعه کمتر از دوره های گذشته است.

رئیس مؤسسه مطالعات شهر واقتصاد تصریح کرد: نیاز مصرفی مسکن همواره در دوره های تاریخی مختلف وجود داشته و دارد؛ اما آنچه سبب می شود تا بازار مسکن در رکود یا رونق وارد شود، تقاضای سفته بازی است که به آن تقاضای سوداگری نیز گفته می شود. سفته بازان در حال حاضر با توجه به کاهش سود سپرده به همه بازارها پس از دوره طولانی حبس نقدینگی در بانک ها ورود کرده اند که علت آن دو موضوعِ «ورشکستگی برخی بانک ها و مؤسسات اعتباری در پی برخورد با بازار غیر متشکل پولی و غیر مجاز» و همچنین «کاهش سود سپرده های بانکی» است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اگر سود تسهیلات نیز در آینده نزدیک همانند سود سپرده ها کاهش یابد، امکان آن وجود دارد که همانند دوره های گذشته که تسهیلات بانکی ای که به اسم تولید دریافت می شد، به ساخت و ساز وارد شد و نتیجه آن وجود تعداد زیادی خانه خالی است، این بار نیز تسهیلات ارزان قیمت به بخش مسکن وارد شود؟ گفت: با توجه به وجود حجم زیاد خانه های خالی و بدون متقاضی، بعید است تسهیلات ارزان قیمت و کم بهره مجددا به ساخت و ساز برود اما احتمال اینکه به سمت تولید هم برود کم است و به احتمال بسیار از بازارهای مسکن و املاک کشورهای همسایه شمال غرب یا جنوب خلیج فارس سربرآورد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۶ ، ۰۹:۱۱
کاظم علیمردانی
چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۶، ۰۹:۰۹ ق.ظ

اعطای وام 70 میلیون یورویی پاریس به تهران

خبرگزاری فارس: جلسه مشترک وزیر راه و شهرسازی و دبیر دولت فرانسه در امور اتحادیه اروپا و امور خارجه این کشور با سرمایه‌گذاران و مدیران شرکت‌های فرانسوی در ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، در جلسه مشترک خود با مدیران 14 شرکت فرانسوی به تشریح پروژه‌های عمرانی اولویت دار ایران پرداخت.

وی افزود‌: در آستانه تفاهمی مشخص با دولت فرانسه بر سر تامین مالی پروژه‌ها هستیم؛ اعطای وام 70 میلیون یورویی پاریس به تهران، شروع دورهٔ جدیدی از جهت اعطای اعتبارات مالی بین فرانسه و ایران است.

وزیر راه و شهرسازی دراین جلسه‌ گفت: خوشبختانه جلسات ایران و فرانسه به گفت‌وگوهای مداوم تبدیل شده است و تعداد قراردادهای دو کشور درحال گسترش است و اکنون فقط بحث عمده تأمین مالی پروژه‌ها است.

آخوندی در این باره توضیح داد: خوشبختانه طی مذاکراتی که با دولت فرانسه صورت گرفت، در مورد تأمین مالی پروژه‌ها در قالب وام‌های خزانه‌داری فرانسه به نتیجه رسیده‌ایم و پاریس دراین باره طرح روشنی را به ما ارائه خواهد داد.

* اعطای اعتبار 70 میلیون یورویی فرانسه به ایران

وی از پیشنهاد اعطای اعتبار 70 میلیون یورویی فرانسه به ایران خبر داد و گفت: اکنون نامه‌ امضا شده این وام از سوی وزیر اقتصاد فرانسه خانم بورن، توسط آقای ژان باتیست لوموئن دبیر دولت فرانسه در امور اتحادیه اروپا و امور خارجه این کشور به ایران آورده شده است که به عنوان آغاز یک دورهٔ جدیدی از جهت اعطای اعتبارات مالی بین فرانسه و ایران خواهد بود.

آخوندی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات در سطح دو دولت و سیستم‌ بانکی دو کشور به راهکارهای خیلی روشنی دست یابد و ادامه داد: قاعدتاً انتظار ما و شما این است که کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا بتوانند از شرکت‌های اروپایی برای فعال شدن در بازار ایران حمایت کنند.

* حمل و نقل هوایی در اولویت نوسازی

وی به تشریح حوزه‌های مورد اولویت ایران پرداخت و از حوزه هوایی به عنوان نخستین اولویت برای نوسازی خبر داد و گفت: در حوزه هوایی اعم از فرودگاه، هواپیما، موتور و همه فعالیتهای مرتبط با صنعت هوانوردی به دنبال نوسازی و ارتقای سیستم‌ها هستیم؛ حوزه دوم که به شدت برای ما مهم است، بحث ریل است که خوشبختانه شرکت‌های فرانسوی اکنون با مقامات ریلی ما مذاکرات مستقیمی را دارند.

وزیر راه و شهرسازی نوسازی ناوگان و ارتقای فناوری و سطح تکنولوژی را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در ریل یک سرمایه‌گذاری سبز است و با کنفرانس پاریس هم راستا است، فرانسه می‌تواند به کمک ایران بیاید؛ ما هدف بسیار بزرگی مبنی بر افزایش سهم حمل و نقل ریلی از بار به 30 درصد و از مسافر به 20 درصد داریم و به همین خاطر نیازمند حجم سرمایه گذاری زیادی در شبکه را‌ه‌آهن و  در بخش نوسازی واگن هستیم، ما بسیار علاقه‌مند هستیم با دولت فرانسه در مورد چند پروژه مشخص به تفاهم برسیم و اعلام حمایت دولت فرانسه را از این پروژه‌ها داشته باشیم.

*‌ همکاری با فرانسه در پروژه‌های ریلی


آخوندی حمل و نقل حومه‌ای و حمل و نقل ریلی اطراف تهران و هم‌چنین ریل پایه‌کردن بندر امام خمینی(ره) و شهید رجایی را از جمله پروژه‌های مشخصی دانست که ‌می‌توان با کمک فرانسه آغاز کرد و گفت: برقی‌کردن برخی محورهای مهم شبکه حمل و نقل ایران و هم‌چنین راه آهن تهران -تبریز نیز دیگر پروژه‌ مهمی است که علاقه مندیم از جهت پشتیبانی مالی با دولت فرانسه دراین باره مذاکرات مشخصی را داشته باشیم.

وی هم‌چنین به موضوع نوسازی ناوگان جاده‌ای ایران اشاره کرد و با بیان اینکه این مهم نیز با بحث کنفرانس پاریس کاملاً هم راستا است، گفت: مشخصاً به دنبال نوسازی 65 هزار کامیون ایرانی هستیم، عمر این کامیون‌ها بالای 25 سال است و دو برابر معمول، گازوئیل مصرف می‌کنند و ایجاد آلودگی بسیار گسترده‌ای دارند. برای 17 هزار کامیون قرارداد نوسازی داریم و علاقه‌مندیم از سیستم‌های بین‌المللی برای این مهم کمک بگیریم.

آخوندی گفت: در حوزه لجستیک فکر می‌کنیم که شرکت‌های اروپایی باید در ایران تاسیسات لجستیکی داشته باشند،‌ اگر شرکت‌های اروپایی از قبیل ایرباس و توتال می‌خواهند به بازار منطقه راه پیدا کنند نیازمند انبارهای بزرگ لجستیکی هستند این درحالی است که در حال حاضر شرکت‌های بزرگ اروپایی در ایران دپوی انبار خوبی ندارند و ما علاقه مندیم امتیازاتی را در بنادر و مناطق آزاد و حتی در شهر فرودگاهی امام برای دپوی تأسیسات لجستیکی به شما بدهیم.

بهره‌مندی دو کشور از ارتباط بلندمدت

وزیر راه و شهرسازی در تکمیل چرایی پیشنهاد خود گفت: این تصمیم از یک طرف علامتی است به بازار ایران که ورود اروپایی‌ها به ایران موقت نیست و فقط قصد فروش ندارند بلکه قصد اصلی پشتیبانی است و حضورشان حضور بلندمدتی است و دیگری اینکه یک تجارت سودآوری برای اروپایی‌ها خواهد بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۶ ، ۰۹:۰۹
کاظم علیمردانی
چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۶، ۰۹:۰۳ ق.ظ

جدیدترین دستاورد بانکی کشور آمد

خبرگزاری تسنیم: حسین محمد پورزرندی در مراسم رو نمایی از دستگاه( ITM (intelligent teller machine بانک شهر با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در توجه به اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت جوانان نخبه کشور، اظهار داشت: ITM نمونه‌ای از نوآوری در خدمات بانکی است که کاملا بومی بوده و با نصف هزینه دستگاه های وارداتی در کشور ساخته شده است.

پورزندی هزینه واردات یک دستگاه ITM به کشور را حدود 350 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: ولی این دستگاه با کمتر از نصف رقم وارداتی ساخته شده و در صورت سفارش سایر بانک ها و البته کشورها، بانک شهر می تواند تعداد انبوهی را تولید کند.

وی با بیان اینکه این دستاورد قطعا موجب تسهیل در ارائه خدمات بانکی به شهروندان خواهد شد، افزود: این دستگاه که توسط مهندسان خبره داخلی طراحی و به سرانجام رسیده است، می تواند تمام امور بانکی را انجام دهد.

مدیر عامل بانک شهر گفت: این دستگاه، امکانات یک شعبه بانکی،مراکز تماس، موبایل بانک و اینترنت بانک را در هم می‌آمیزد تا یک عرصه جدید را به سوی مشتریان بازکند.

وی با بیان این‌که این دستگاه‌ها به مشتریان کمک خواهد کرد تا درخواست‌های بانکی خود را به صورت غیر حضوری انجام دهند، اظهار داشت: افتتاح حساب و صدور کارت نقدی،انتقال وجه بین سپرده‌ها و انتقال وجه بانکی،اعلام مفقودی و مسدودی کارت،صدور اینترنتی کارت هدیه، پرداخت اقساط تسهیلات بانک شهر، مسدود کردن اینترنت بانک و همراه بانک،انتقال وجه ساتنا،انتقال وجه پایا، صدور گواهی تمکن مالی، صورتحساب فارسی و لاتین، صدور ضمانتنامه بانکی و  همچنین خدمات مبتنی بر دولت الکترونیک از جمله خدماتی است که این دستگاه ارائه می‌دهد.

پورزرندی با اشاره به این‌که اشتغال زایی برای جوانان از ثمرات چنین اقداماتی است، تصریح کرد: این بانک با تامین مالی پروژه های شهری به خصوص مترو توانسته بالغ بر 36 هزار نفر را وارد بازار کار کند آنهم طی یکی دو سال گذشته.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۶ ، ۰۹:۰۳
کاظم علیمردانی
چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۶، ۰۸:۵۴ ق.ظ

جزئیات تازه از چک های جدید بانکی

خبرگزاری تسنیم: طبق آنچه در مراسم رونمایی از سامانه صیاد از سوی مسئولان بانک مرکزی اعلام شده طرح و رنگ چک های صیاد گلبهی است و از فردا در شعب بانک ها ارائه و توزیع می شود.

ضمن آنکه از روز های آتی دسته چک غیر صیادی توسط بانک ها صادر نمی شود و تا اردیبهشت سال 1397 بسیاری از دسته چک ها صیادی خواهد بود.

مردم البته باید بدانند که ‌چک های موجود تا 15 اردیبهشت ماه 97 دارای اعتبار است و درخواست و دریافت از طریق اینترنت  بانک  انجام می شود و گیرنده چک می تواند از طریق پیامک استعلام چک ها را انجام دهد.
 
جزئیات تازه از چک های جدید بانکی

مسئولان بانک مرکزی معتقدند که با راه اندازی سامانه صیاد اطمینان و اعتماد به چک بیشتر می شود. و البته طبق گفته رئیس کل بانک مرکزی بااین سامانه اعتبار و آبرو به چک برمیگردد.

بانک مرکزی همچنین اعلام کرده که چک هایی که برای بعد از این تاریخ صادر شده ، از اعتبار ساقط نمی شود و به قوت خود باقی است. البته تنها تفاوت این است که از اریبهشت سال 97 این چک ها  تنها در بانکی که آن را صادر کرده قابل نقد شدن است اما سایر چک های متصب به سامانه صیاد قابل وصول است.

طبق اعلام معاون فناوری های نوین بانک مرکزی،محتوای پیامک استعلام این است که آیا صادر کننده سابقه صدور چک بلا محل دارد یا خیر؟ و معیار آن آیین نامه های فعلی بانک مرکزی در مورد صدور چک بلامحل است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۶ ، ۰۸:۵۴
کاظم علیمردانی
سه شنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۶، ۰۹:۰۶ ق.ظ

بنز صنعت خودروی ایران را متحول می‌کند

خبرگزاری ایسنا: عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: برنامه‌ریزی صورت گرفته برای همکاری مشترک با خودروسازان مطرح جهان به‌ویژه مرسدس بنز باعث متحول شدن صنعت خودروی ایران خواهد شد.

شهرام آزادی اظهار کرد: مرسدس بنز در رده چند خودروساز طراز اول جهان قرار دارد که توانسته با کیفیت‌ترین خودروها را با بالاترین سطح تکنولوژی تولید و عرضه کند.

وی با بیان اینکه صنعت خودروی ایران در شرایط فعلی بیش از هر چیزی به ارتباط با خودروسازان مطرح جهانی و انتقال تکنولوژی نیاز دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه در دهه ۸۰ در طول دولتهای نهم و دهم صنعت خودروی ایران درجا زد و اتفاق خاصی در این صنعت نیافتاد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: صنعت خودرو در دوران دولتهای نهم و دهم یک دهه طلایی برای توسعه و پیشرفت را از دست داد آن هم در شرایطی که در همین ۱۰ سال رقبای ما در کشورهای در حال توسعه به ویژه چین، برزیل و هند پیشرفت زیادی در صنعت خودرو داشتند.

وی افزود: در آن ۱۰ سال تنها پیشرفت ما در صنعت خودرو در توسعه زیرساختهای فیزیکی و ایجاد سایتهای تولیدی جدید بود اما از مسئله اصلی که انتقال تکنولوژی و توسعه محصولات با استفاده از توان داخلی بود غفلت شد.

آزادی با بیان اینکه خوشبختانه در دولت یازدهم آسیب‌شناسی صنعت خودرو به درستی انجام و دو موضوع محوری ارتباط با خودروسازان مطرح جهانی و توسعه محصولات با استفاده از توان داخلی در دستور کار قرار گرفت، خاطرنشان کرد: تحت تاثیر اقدامات انجام شده در چهار سال گذشته صنعت خودروی ایران هم‌اکنون از انرزوا و رکود گذشته خارج شده و توانسته با برقراری ارتباط و همکاری با خودروسازان مطرح جهان از جمله پژو و سیتروئن گام‌هایی در راستای دستیابی به تکنولوژی روز تولید خودرو در جهان و توسعه محصولات داخلی بردارد.

وی تصریح کرد: این اقدامات باید در دولت دوازدهم نیز به همین شکل ادامه یافته و همکاری‌ها با خودروسازان مطرح جهانی توسعه یابد که در این زمینه قرارداد منعقد شده اخیر با شرکت مرسدس بنز برای ایجاد شرکت مشترک تولیدی در ایران جدیدترین دستاورد دولت دوازدهم در صنعت خودرو است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۶ ، ۰۹:۰۶
کاظم علیمردانی
سه شنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۶، ۰۹:۰۴ ق.ظ

احتمال توقف تولید 20 مدل خودرو در سال آینده

خبرگزاری ایسنا: یک مقام مسوول زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: ۲۰ مدل خودروی سواری و باری سبک از پنج گروه خودرویی با احتمال توقف خط تولید تا دی ماه سال ۱۳۹۷ مواجه هستند.
 
با توجه به مصوبه افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۱ به ۸۳ مورد، احتمال توقف خط تولید ۲۰ مدل خودرو از پنج گروه خودرویی در دی ماه سال ۱۳۹۷ وجود دارد.

پس از ابلاغ مصوبه افزایش تعداد استانداردهای خودرویی به ۸۳ مورد که ۸۱ مورد آن مربوط به استانداردهای ایمنی و کاربری و دو مورد آن مربوط به استانداردهای زیست محیطی است، تصمیم بر این شد خودروهایی که نتوانند تا دی ماه سال ۱۳۹۷ تعداد استانداردهای خودرویی خود را به ۸۳ مورد ارتقا دهند با توقف خط تولید مواجه شوند. این درحالی است که افزایش استانداردهای خودرویی از ٥٢ مورد به ٨٣ مورد در ستاد سیاست‌گذاری خودرو با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت مصوب و در خصوص چگونگی اجرای این استانداردها تصمیم گیری شد.

لازم به ذکر است در راستای افزایش استانداردهای خودرویی از ۵۲ مورد به ۸۳ تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت مدنظر قرار گرفته تا استانداردها از نظر تعداد و کیفیت افزایش یابد، بنابراین بیش از نیمی از ۸۳ مورد استاندارد مدنظر از ابتدای سال جاری کلید خورده و ۱۱ مورد آن از ابتدای دی ماه سال آینده و ۲۲ مورد آن از ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۷ اجرایی می‌شود.

به گفته وی، برخی مدل‌های خودرویی سواری و باری سبک در گروه خودرویی "پراید"، "پژو ۴۰۵"، "پرشیا"، "زامیاد" و سری اولیه "سمند" که شامل ۲۰ مدل می شوند، در لیست خودروهایی قرار دارند که در صورت عدم رعایت استانداردهای خودرویی و نرسیدن تعداد استانداردهای آنها به ۸۳ مورد با توقف خط تولید در دی ماه سال ۱۳۹۷ روبه‌رو می شوند. 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۶ ، ۰۹:۰۴
کاظم علیمردانی
سه شنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۶، ۰۹:۰۳ ق.ظ

395 هزار نفر وام ازدواج گرفتند

خبرگزاری مهر: شبکه بانکی به منظور اجرای طرح ضربتی اعطای وام ازدواج، از ابتدای مرداد امسال تا پایان هفته هشتم، به بیش از ۳۹۵ هزار نفر وام پرداخت کرده است.
 
 به منظور اجرای طرح ضربتی اعطای وام ازدواج، از ابتدای مردادماه امسال بیش از ۳۹۵ هزار نفر وام پرداخت کرده است. بر این اساس، حدود ۹۸ هزار فقره از مجموع وام‌های پرداختی در استان‌های محروم و کم‌برخوردار و بالغ بر ۲۹۷ هزار فقره پرداخت نیز در سایر استان‌ها و مناطق کشور صورت گرفته است.

لازم به ذکر است قبل از اجرای طرح در اول مردادماه سال جاری تعداد افراد در صف (ثبت نام در سامانه وام ازدواج) بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر بوده است که در پایان هفته هشتم از اجرای طرح ضربتی تعداد ۳۱۰ هزار نفر از  افراد در صف سامانه کاهش یافته است.

همچنین تعداد افراد در صف سامانه وام از بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر در ابتدای طرح  به ۱۹۰ هزارنفر در روز ۲۵ شهریورماه ۱۳۹۶ کاهش یافته است. لازم به ذکر است که عدم تعادل در تعداد پرداختی وام و کاهش تعداد متقاضیان در صف به دلیل ثبت نام حدود ۱۲۷هزار نفر متقاضی جدید در طول اجرای طرح است.

تعداد پرداختی وام ازدواج از ابتدای سال تاکنون بالغ بر ۷۲۷ هزار فقره بوده که ۵۴ درصد آن (۳۹۵ هزار فقره) مربوط به هشت هفته اجرای طرح بوده است؛ همچنین تعداد وام پرداخت شده در مناطق محروم طی چهار ماهه اول سال جاری بالغ بر ۷۶ هزار نفر بوده لیکن در مدت هشت هفته از اجرای طرح و با توجه به اولویت تعیین شده از سوی بانک مرکزی حدود ۹۸ هزار نفر از تسهیلات فوق بهره مند شده اند.

قابل تاکید است تمام افراد ثبت نامی قبل از تیرماه ۱۳۹۶ تعیین شعبه شده و یا در حال طی سایر مراحل اخذ وام هستند؛ در طول هشت هفته از اجرای طرح، تعداد وام دریافتی از سوی متقاضیان زن ۱۸۱ هزار نفر و متقاضیان مرد ۲۱۴ هزار نفر بوده است و بیشترین دریافت کنندگان وام ازدواج در طول این دوره از نظر سنی در بین زنان ۲۰ تا ۲۵ سال و در آقایان بین ۲۵ تا ۳۰ سال سن قرار دارند.

گفتنی است در پایان مردادماه سال جاری ۳۴۰ هزار نفر در صف پرداخت تسهیلات قرض الحسنه قرار داشته اند که در پایان هفته هشتم این تعداد به ۱۹۰ هزار نفر در صف کاهش یافته است که از این تعداد نیز بالغ بر ۱۵۸ هزار نفر تعیین شعبه شده و در حال گذراندن سایر مراحل هستند.

لازم به ذکر است از حدود ۳۲ هزار نفر متقاضی باقیمانده تعیین شعبه نشده، قریب به اتفاق آنان از سه ماهه دوم سال جاری به بعد در سامانه ثبت نام کرده اند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۶ ، ۰۹:۰۳
کاظم علیمردانی
سه شنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۶، ۰۸:۳۶ ق.ظ

قبض تلفن ثابت، پیامکی می شود

خبرگزاری ایسنا: معاون شرکت مخابرات ایران با اشاره به اجرای طرح حذف کاغذ در دفاتر خدماتی منطقه ۸ تهران، از ارسال قبض پیامکی برای شش میلیون مشترک در راستای حذف کامل قبوض کاغذی تا پایان امسال خبر داد.

داوود زارعیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فرآیند دیجیتال‌سازی خدمات مخابرات اظهار کرد: در زمینه دیجیتال کردن خدمات، در چند حوزه کار را شروع کردیم. یکی از این کارها راه‌اندازی پورتال تجاری است. ما برای این که رفت‌وآمدها را کاهش دهیم و در راستای همان دیجیتال‌سازی خدمات، ثبت‌نام تلفن ثابت کل کشور را بر بستر پورتال راه‌اندازی کردیم.

وی با بیان اینکه که در این مدت استقبال از پورتال بد نبوده است، افزود: بیش از ۲۰۰۰ نفر ثبت‌نام از طریق پورتال برای تلفن ثابت داشتیم. پیش از این در حوزه مخابرات مشترکان حتما باید به مرکز خودشان برای دریافت تلفن ثابت مراجعه می‌کردند، اما اکنون امکان الکترونیکی آن فراهم شده که تحول بزرگی است. تلاش می‌کنیم بتوانیم با استقبال مردم، امکانی فراهم کرده که همه ثبت‌نام‌ها در این بستر صورت گیرد.

معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران در پاسخ به برنامه برای تغییر تعرفه تلفن ثابت بیان کرد: هزینه ۲۰۰ تومان برای واگذاری تلفن ثابت مناسب است اما معتقدیم تعرفه و آبونمان آن باید تغییر پیدا کند، زیرا این مبلغ در حال حاضر بسیار پایین است. البته از آنجایی که چون هزینه نگهداری تلفن ثابت بالا است، آبونمان آن باید افزایش پیدا کند. ما این پیشنهاد را به سازمان تنظیم مقررات می‌دهیم و امیدواریم تا رگولاتوری این مساله را حل کند.

حذف کاغذ در دفاتر منطقه هشت تهران

زارعیان با اشاره به ایجاد دفاتر الکترونیکی در راستای دیجیتال‌سازی، گفت: بنا داریم در کل کشور به تدریج کاغذ را جمع‌آوری و فرآیند ثبت‌نام را الکترونیکی کنیم. در حال حاضر در دفاتر مراکز منطقه هشت تهران که حدود یک میلیون مشترک هست، طرح حذف کاغذ به طور کامل اجرا شده و حذف پرونده کاغذی به دنبال آن است.

وی ادامه داد: منطقه هشت تهران جزو مناطق آزمایشی ما بوده و این طرح از خرداد انجام شده است. بنابراین مشترکانی که به مراکز منطقه هشت مراجعه کنند، از طریق امضای دیجیتال و سیستم الکترونیکی ثبت‌نام می‌شوند. اولویت این است که مشترکان مراجعه حضوری به دفاتر نداشته باشند، اما اگر کسی خواست مراجعه حضوری هم داشته باشد، فرآیندها الکترونیکی انجام می‌شود.

ارسال قبض پیامکی برای شش میلیون مشترک

معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران با تاکید بر تلاش برای حذف قبوض کاغذی گفت: موضوع دیگری که در راستای الکترونیکی کردن و حذف کاغذ دنبال می‌کنیم، حذف قبوض است. ما حذف قبوض به مبنای کامل را تا پایان سال در برنامه داریم. در مردادماه برای اولین بار به صورت آزمایشی از طریق پیامک برای حدود شش میلیون مشترک در ۲۰ استان قبض ارسال کردیم و هزینه ارسال پیامک هم توسط مخابرات است. اکنون در حال ارزیابی عکس‌العمل‌ها و بازخوردها هستیم.

زارعیان با بیان اینکه به تدریج در حال کم کردن چاپ قبوض هستیم، افزود: پیش از این قبض را دو ماه یک بار ارسال می‌کردیم و قبض‌های چاپی همچنان دو ماه یک بار است. اما برای مشترکان آزمایشی، پس از صدور قبض تیر، در ماه مرداد قبض پیامکی صادر کردیم. بنابراین در این ماه برای کسانی که متن پیامکی ارسال شد، صورت‌حساب کاغذی ارسال نشد.

وی همچنین به تشویق مشترکان برای پرداخت غیرحضوری صورت‌حساب‌ها اشاره و بیان کرد: برای تشویق مشتریان به پرداخت غیرحضوری از طریق سیستم‌های الکترونیک، ۲۴ ساعت مکالمه رایگان درون‌شبکه در نظر گرفتیم که نسبتا در پرداخت قبض به صورت الکترونیکی تاثیر خوبی داشته است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۶ ، ۰۸:۳۶
کاظم علیمردانی
سه شنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۶، ۰۸:۳۴ ق.ظ

برخی جایگاه های سوخت، در شرف تعطیلی

خبرگزاری مهر: رئیس کانون کارفرمایی جایگاهداران سوخت می گوید دو سال است که با وجود افزایش هزینه های جایگاه ها، نرخ کارمزدها ثابت بوده و این موضوع برخی جایگاه داران را به ورطه تعطیلی کشانده است.
 
ناصر رییسی ضمن گله مندی نسبت به ثابت بودن کارمزد جایگاه داران سوخت طی  دو سال گذشته، گفت: با وجود افزایش هزینه جایگاه داران طی دو سال گذشته همچنان کارمزد انها ثابت است و بسیاری از این جایگاه ها در شرف تعطیلی هستند. البته این تعطیلی به خواست انها نیست بلکه به دلیل هزینه های بالا و معوق شدن بازپرداخت تسهیلاتی است که برخی از انها از بانک ها گرفته اند و ناگزیر به تعطیلی هستند.

وی همچنین با اشاره به زیاد بودن گاز موجود در بنزین نسبت به حد معمول و مجاز ادامه داد:تبخیر فراورده در فصول گرم سال بالا تر از فصول سرد است که امری طبیعی به شمار می رود، این در حالی است که بعضی از جایگاه ها به بهانه تبخیر غیرمجاز جریمه می شوند ان هم در شرایطی که هزینه های خود را به زحمت مدیریت می کنند.

این مقام مسوول حداقل کارمزد را ١٧ریال و حداکثر آن را ٣٥ریال اعلام کرد و افزود: این میزان بسته به مشخصه های جایگاه متفاوت است که آن را با ٢٠ تا ٢٥ روز تاخیر می پردازند.

رییسی فر همچنین درباره اجرای طرح برندینگ گفت: اگر زیرساخت های این طرح فراهم شده و به طور کارشناسی و دقیق اجرا شود بی شک منافع ملی تامین می شود و جایگاه داران نیز می توانند در فضایی رقابتی ارائه خدمات دهند و هزینه های خود را از شرکت های تایید شده دریافت کنند.  

بر اساس گفته های رییس کانون انجمن های صنفی جایگاه های اختصاصی کشور نرخ سوخت در نهایت باید شناور شود.

وی درباره اینکه شناور شدن نرخ سود  به صورت دومینو وار موجب افزایش قیمت تمامی کالاها شده و میتواند فشار مضاعف به خانوارها وارد کند گفت: به جرات می توان گفت که شناور شدن نرخ سود کمتر از یک درصد بر سبد هزینه خانوار تاثیر دارد، اما برای کنترل افسار گسیخته افزایش بی پشتوانه و بی اساس نرخ کالاها باید نظام نظارتی را تقویت کرده و سختگیراته تر به موضوع دلالی گری و واسطه گری نگاه کرد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۶ ، ۰۸:۳۴
کاظم علیمردانی
دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۰۸:۵۰ ق.ظ

تلخی کاهش قدرت خرید در کام بازنشستگان

خبرگزاری ایسنا: معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه متاسفانه در گذشته در صندوق های بازنشستگی میل زیاد به بنگاه داری دیده میشده و گاهی بنگاههای زیانده به صندوق ها منتقل شده اند گفت: خبر خوب این است که مسیر اصلاحی در صندوق شروع شده و با سرعت بیشتر در دولت دوازدهم ادامه می یابد.

محمد نهاوندیان امروز در همایش ملی گرامیداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان که در مرکز همایش های پژوهشگاه نفت برگزار شد، با بیان اینکه زندگی افراد دارای سه مرحله است گفت: بازنشستگی سومین مرحله بالندگی است. مرحله اول آموزش، مرحله دوم کار و مرحله سوم زندگی، انتقال تجارب به دیگران است که اهمیتی حیاتی دارد و نیازمند یک حرکت اساسی در این زمینه هستیم.

وی افزود: وقتی نگاه به بازنشستگان، نگاه فرصت اندوزی و بهره وری نباشد، رویکرد صندوق های بازنشستگی همین می‌شود که در دهه‌های گذشته شاهد بودیم و به جای آنکه حاصل اندوخته تجارب، درآمد پایدار باشد، صندوق‌ها به چالش تبدیل شدند که حاصل سوء تدبیر است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه این پدیده بسیار تلخ  است که در دولت نهم و دهم علی رغم افزایش حقوق، تورم به قدری بالا رفته که قدرت خرید بازنشستگان ۶۷ درصد کاهش یافته است گفت: تلخی کاهش قدرت خرید در کام تک تک بازنشستگان احساس شده است.

وی با بیان اینکه حتما باید به فکر درمان همه دردهای بازنشستگان باشیم عنوان کرد: دولت تدبیر و امید در این راستا تلاش می کند. توانستیم در شرایط دشوار اقتصادی در دولت یازدهم بخشی از عقب ماندگی ها را جبران کنیم. البته هنوز به جبران کامل نرسیدیم اما در مسیر درست قرار گرفتیم و این ما را امیدوار می‌کند که می‌توانم به هدف خود  برسیم.

نهاوندیان با تاکید بر اینکه باید یک کانال ارتباطی میان تجارب پیشکسوتان با تصمیمات مدیریتی ایجاد شود گفت: نگذارید قواعد حسابرسی در نظام در جاهایی تخصیص و استثناء بخورد. عمده ترین فایده سرمایه عظیم بازنشستگان انتقال تجارب است، اما لازمه آن این است که خود بازنشسته هم از وضعیت باکرامتی برخوردار شود. مفهوم صندوق های بازنشستگی هم این است که فرد در مرحله سوم زندگی‌اش، اوقات را با فراغت بیشتر و دغدغه کمتری بگذراند و ثمرآفرین باشد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: صندوق بازنشستگی تحقیقات جامعی انجام داده و در این پیمایش جامع علاوه بر بازنمایی اشکالات راه حل های خوبی ارائه شده است. متاسفانه در گذشته میل زیاد به بنگاه‌داری دیده می‌شد و گاهی بنگاه‌های زیان‌ده به صندوق ها منتقل شده اند و برخی سودآوری پایین داشته اند. در حالی که صندوق ها در دنیا ریسک گریز هستند و کمتر وارد بنگاه‌داری می‌شوند.

نهاوندیان افزود: خبر خوب این است که مسیر اصلاحی در صندوق شروع شده و با سرعت بیشتر در دولت دوازدهم ادامه می یابد. جامعه بازنشستگان حق دارد نسبت به منابع و ذخایر خود اطلاع کافی داشته باشد و اظهارنظر کند. دولت وکیل و نماینده جامعه بازنشستگان است.

وی با بیان اینکه در این میان نکته اصلی این است که به سمت یک تراز متوازن برویم و نه درآمد کوتاه مدت عنوان کرد: افزایش مستمری در کوتاه مدت که آینده را دچار بحران کند، خیانت به جامعه بازنشستگی است و هنر مدیران آن است که به جای کوتاه مدت اندیشیدن، یاد گرفته باشیم بلند مدت بیاندیشیم. اشکال اساسی زمانی رخ می‌دهد که لحظه ای تصمیم گرفته شود. دولت ها فقط عهده دار آن چهار سال نیستند و هر تصمیمی می‌گیرند باید تاثیرش در نسل آینده را بررسی کنند.

وی با بیان اینکه برخی تصمیمات نسلی، است گفت: جایگاه ما در انرژی و فناوری های نوین که برای خود تعریف می کنیم  آثار ۴۰ و۵۰ ساله خواهد داشت.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دود انحراف های موقت بخشی که اقتصاد را از تعادل خارج می‌کند، به چشم همه مردم می‌رود گفت: باید از این برخوردهای شعاری پرهیز کنیم. یکی از محورهای برنامه‌های دولت دوازدهم اصلاح ساختاری صندوق های بازنشستگی است. در برخی صندوق ها مشکلات اساسی تر از صندوق بازنشستگی کشوری است و از اساس برای آنها غلط تصمیم گیری شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ شهریور ۹۶ ، ۰۸:۵۰
کاظم علیمردانی