اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی

مهم ترین اخبار اقتصادی و اخبار مربوط به کار آفرینان و فعالان برتر کشور را در این وبلاگ ملاحظه فرمایید.

اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی

مهم ترین اخبار اقتصادی و اخبار مربوط به کار آفرینان و فعالان برتر کشور را در این وبلاگ ملاحظه فرمایید.

اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی
پیوندهای روزانه
دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۰۸:۵۰ ق.ظ

تلخی کاهش قدرت خرید در کام بازنشستگان

خبرگزاری ایسنا: معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه متاسفانه در گذشته در صندوق های بازنشستگی میل زیاد به بنگاه داری دیده میشده و گاهی بنگاههای زیانده به صندوق ها منتقل شده اند گفت: خبر خوب این است که مسیر اصلاحی در صندوق شروع شده و با سرعت بیشتر در دولت دوازدهم ادامه می یابد.

محمد نهاوندیان امروز در همایش ملی گرامیداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان که در مرکز همایش های پژوهشگاه نفت برگزار شد، با بیان اینکه زندگی افراد دارای سه مرحله است گفت: بازنشستگی سومین مرحله بالندگی است. مرحله اول آموزش، مرحله دوم کار و مرحله سوم زندگی، انتقال تجارب به دیگران است که اهمیتی حیاتی دارد و نیازمند یک حرکت اساسی در این زمینه هستیم.

وی افزود: وقتی نگاه به بازنشستگان، نگاه فرصت اندوزی و بهره وری نباشد، رویکرد صندوق های بازنشستگی همین می‌شود که در دهه‌های گذشته شاهد بودیم و به جای آنکه حاصل اندوخته تجارب، درآمد پایدار باشد، صندوق‌ها به چالش تبدیل شدند که حاصل سوء تدبیر است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه این پدیده بسیار تلخ  است که در دولت نهم و دهم علی رغم افزایش حقوق، تورم به قدری بالا رفته که قدرت خرید بازنشستگان ۶۷ درصد کاهش یافته است گفت: تلخی کاهش قدرت خرید در کام تک تک بازنشستگان احساس شده است.

وی با بیان اینکه حتما باید به فکر درمان همه دردهای بازنشستگان باشیم عنوان کرد: دولت تدبیر و امید در این راستا تلاش می کند. توانستیم در شرایط دشوار اقتصادی در دولت یازدهم بخشی از عقب ماندگی ها را جبران کنیم. البته هنوز به جبران کامل نرسیدیم اما در مسیر درست قرار گرفتیم و این ما را امیدوار می‌کند که می‌توانم به هدف خود  برسیم.

نهاوندیان با تاکید بر اینکه باید یک کانال ارتباطی میان تجارب پیشکسوتان با تصمیمات مدیریتی ایجاد شود گفت: نگذارید قواعد حسابرسی در نظام در جاهایی تخصیص و استثناء بخورد. عمده ترین فایده سرمایه عظیم بازنشستگان انتقال تجارب است، اما لازمه آن این است که خود بازنشسته هم از وضعیت باکرامتی برخوردار شود. مفهوم صندوق های بازنشستگی هم این است که فرد در مرحله سوم زندگی‌اش، اوقات را با فراغت بیشتر و دغدغه کمتری بگذراند و ثمرآفرین باشد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: صندوق بازنشستگی تحقیقات جامعی انجام داده و در این پیمایش جامع علاوه بر بازنمایی اشکالات راه حل های خوبی ارائه شده است. متاسفانه در گذشته میل زیاد به بنگاه‌داری دیده می‌شد و گاهی بنگاه‌های زیان‌ده به صندوق ها منتقل شده اند و برخی سودآوری پایین داشته اند. در حالی که صندوق ها در دنیا ریسک گریز هستند و کمتر وارد بنگاه‌داری می‌شوند.

نهاوندیان افزود: خبر خوب این است که مسیر اصلاحی در صندوق شروع شده و با سرعت بیشتر در دولت دوازدهم ادامه می یابد. جامعه بازنشستگان حق دارد نسبت به منابع و ذخایر خود اطلاع کافی داشته باشد و اظهارنظر کند. دولت وکیل و نماینده جامعه بازنشستگان است.

وی با بیان اینکه در این میان نکته اصلی این است که به سمت یک تراز متوازن برویم و نه درآمد کوتاه مدت عنوان کرد: افزایش مستمری در کوتاه مدت که آینده را دچار بحران کند، خیانت به جامعه بازنشستگی است و هنر مدیران آن است که به جای کوتاه مدت اندیشیدن، یاد گرفته باشیم بلند مدت بیاندیشیم. اشکال اساسی زمانی رخ می‌دهد که لحظه ای تصمیم گرفته شود. دولت ها فقط عهده دار آن چهار سال نیستند و هر تصمیمی می‌گیرند باید تاثیرش در نسل آینده را بررسی کنند.

وی با بیان اینکه برخی تصمیمات نسلی، است گفت: جایگاه ما در انرژی و فناوری های نوین که برای خود تعریف می کنیم  آثار ۴۰ و۵۰ ساله خواهد داشت.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دود انحراف های موقت بخشی که اقتصاد را از تعادل خارج می‌کند، به چشم همه مردم می‌رود گفت: باید از این برخوردهای شعاری پرهیز کنیم. یکی از محورهای برنامه‌های دولت دوازدهم اصلاح ساختاری صندوق های بازنشستگی است. در برخی صندوق ها مشکلات اساسی تر از صندوق بازنشستگی کشوری است و از اساس برای آنها غلط تصمیم گیری شده است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی