اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی

مهم ترین اخبار اقتصادی و اخبار مربوط به کار آفرینان و فعالان برتر کشور را در این وبلاگ ملاحظه فرمایید.

اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی

مهم ترین اخبار اقتصادی و اخبار مربوط به کار آفرینان و فعالان برتر کشور را در این وبلاگ ملاحظه فرمایید.

اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی
پیوندهای روزانه
يكشنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۷، ۱۰:۲۸ ق.ظ

چرا دلار ۴۲۰۰ تومان تعیین شد؟

خبرگزاری ایلنا: رییس سازمان برنامه و بودجه روند انتخاب مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی را توضیح داد.

 محمدباقر نوبخت در خصوص انتخاب ارز ۴۲۰۰ تومان توضیح داد و گفت: نرخ ۳۵۰۰ تومان که در لایحه و مصوب مجلس آمد مبنای محاسباتی است، یعنی وقتی حدود ۵۰ میلیارد دلار نفت می فروشیم و ارز را با این رقم کسب می کنیم، چون بودجه ما ریالی است باید به عددی تبدیل کنیم تا نرخ برابری ایجاد شود، سال گذشته این رقم حدود ۳۲۰۰ تا ۳۳۰۰ تومان بود.

وی با اشاره به مصوبه مجلس در قانون بودجه سال ۹۷، اظهارداشت: مجلس در مبحث ارز قانون بودجه تصویب کرده است که اگر دولت به هر دلیلی برای تنظیم بازار نرخ ارز را به جای ۳۵۰۰ تومان هر عدد دیگری در نظر گرفت، درآمد جدیدی کسب و این منبع درآمدی جدید در ردیف های مصرفی مشخصی هزینه شود، بنابراین مازاد درآمد ارز به خزانه واریز و باید متناسب با سر فصل هزینه ها استفاده شود.

مبنای انتخاب دلار ۴۲۰۰ تومان

سخنگوی دولت به روند انتخاب نرخ ۴۲۰۰ تومان ارز اشاره کرد و گفت: نکته دیگری که وجود دارد این است که چرا ۴۲۰۰ تومان برای نرخ دلار انتخاب شد، در جلسه ستاد اقتصادی، پیشنهادات مختلفی ارائه شد و همه افراد مبنای نظری شان را گفته‌اند، عده ای با مفروضات و مبانی نظری پیشنهاد می‌کردند قیمت دلار را در حد ۳۹۰۰ تا تومان ۳۹۵۰ بگذاریم کافی است، عده ای مبانی محاسباتی شان این بود که اگر مثلا ۴۵۰۰ یا ۴۶۰۰ بگذاریم رقم مطمئن تری است و عده ای همین عدد ۴۲۰۰ را می‌گفتند.

سیاست تک نرخی شدن ارز پیاده شد

نوبخت ادامه داد: در نهایت همه استدلال ها و محاسبات مطرح شد و آنچه که قابل اجرا و مبانی آن همه را قانع کرد، این بود که با ۴۲۰۰ تومان می توانیم اقدام را انجام دهیم، ضمن اینکه مدت ها بود که می خواستیم سیاست یکسان سازی نرخ ارز را انجام دهیم، در حال حاضر تقریبا این کار صورت گرفته و همه نیازهای واقعی کشور با رقم ۴۲۰۰ پاسخ داده می شود.

وی با تاکید براینکه در حال حاضر مشکل کمبود منابع ارز را نداریم، بیان داشت: در حال حاضر مشکل این نیست که منابع ارزی ما تقلیل پیدا کرده، بلکه صادرات نفتی ۵۰ دلار است، منابع صادراتی غیر نفتی ۴۶ میلیارددلار وجود دارد، ۹۰ میلیارددلار منابع ارزی داریم.

این عضو دولت تاکید کرد: چیزی که باعث شد این منابع نتوانست پاسخ دهد، سلسله تقاضای های جدید غیرواقعی بوده چه آنهایی که فکر می کردند هر چه ریال دارند را به دلار تبدیل کنند و سفته بازی صورت گیرد، چه عده ای که فکر کنند این منابع را به صورت خروج سرمایه استفاده کنند.

با منابع ارز، در کشورهای همسایه خانه و ویلا خریدند

نوبخت با انتقاد از این دو دیدگاه گفت: ما حق نداریم منابع مردم را که از نفت و صادرات حاصل می شود را به آسانی در اختیار عده ای قرار دهیم تا در کشورهای همسایه خانه و ویلا بخرند، ما حق نداریم منابع را در شرایط که فشار جهانی بر جمهوی اسلامی است و تهدید می کنند که ما را از نظر اقتصادی تحریم خواهیم کرد از دست بدهیم بلکه باید مدیریت بر عرضه و تقاضا داشته باشیم.

قیمت یورو متناسب با ارز ۴۲۰۰ تنظیم می شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه کل کشور در خصوص جایگزینی یورو در مبادلات، اظهار داشت: شکی در این نیست که می خواهیم دلار را از محاسباتمان کنار بگذاریم و در حوزه یورو کار کنیم چرا که یورو مانند دلار در وضعیت تحریمی قرار ندارد.

وی با اشاره به افزایش قیمت یورو در روزهای اخیر و مدیریت نرخ این ارز از سوی دولت بیان داشت: افزایش نرخ یورو متناسب با افزایش چشم گیر غیر واقعی دلار بود، اما وقتی دلار ۴۲۰۰ باشد سایر ارزها براساس ۴۲۰۰ تومان تنظیم می شود.

این عضو کابینه دولت درباره نامه رئیس بانک مرکزی به مقام معظم رهبری برای جایگزینی ارز گفت: از آنجایی که این نامه را شخص دکتر سیف نوشته اند از آن بی اطلاع هستم.

دلایل عدم یک صدایی دولت درباره ارز

نوبخت به انتقاد رئیس مجلس در خصوص شنیده شدن یک صدا از دولت در زمینه ارز، اشاره کرد و توضیح داد: وقتی دولت می گویم یعنی مجموعه رسمی دولت، در دولت سی و چند نفر معاون رئیس جمهور و وزیر داریم هر یک می تواند نظراتی داشته باشند اما وقتی به جمع بندی و تصمیم گیری می شود همه از آن تبعیت می کنند.

وی ادامه داد: الان همین وضع وجود دارد ممکن است درباره ارز عده ای پیشنهادی داشته اند اما یک استدلال قوی تر پذیرفته می شود افرادی که استدلال دیگر داشتند نظرشان پذیرفته نشده است، اما وقتی نظر رسمی دولت از سوی رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور و سخنگوی دولت گفته می شود دیگر نباید دوگانگی باشد.

نظر رسمی دولت درباره ارز تغییر نکرد

سخنگوی دولت تاکید کرد: بنابراین بیان رسمی همین بود، دولت بیان خود را در زمینه ارز تغییر نداده است، همواره گفته ام دولت با افزایش غیرطبیعی و غیر متعارف نرخ ارز مخالف است، درست بود پولی به دست دولت می آید اما به دلیل نارضایتی مردم روند افزایشی دلار به نفع دولت نبود، دولت تحت هیچ شرایطی اعتقاد ندارد که دلار افزایش پیدا کند ما پول کمتری داشته باشد اما ثبات اقتصادی و رفاه مردم را داشته باشیم راضی هستیم.

شاخص های اقتصادی رو به رشد است

نوبخت با بیان اینکه در شاخص های اقتصادی دیگر وضعیت مناسبی داریم، اظهار داشت: نرخ بیکاری به نسبت سال گذشته تقلیل پیدا کرده است، بازار سرمایه و بورس متعادل بوده، تنها در بازار پول آن هم در بخش ارز روند غیر قابلی وجود داشت، براساس گزارش بررسی اقتصاد ایران با ۴۰ شاخ در ۷ بخش اسفندماه سال گذشته صندوق بین المللی، همه شاخص ها اقتصادی کشور رو به رشد است.

وی تاکید کرد: روند افزایشی قیمت دلار به خاطر مسائل سیاسی، روانی، مطالب مختلف و جایی هم عده ای هول زدند که بعد زیر دست و پا له شدند، این معقول نیست هر کسی چند تومانی داشته باشد تبدیل به ارز کند اگر این شکل باشد تمام ذخایر بانک مرکزی یا حتی ذخایر بانک مرکزی آمریکا را بیاوریم کم می آوریم. نوبخت بیان داشت: فعلا در این شرایط ما برای همه نیازهای معقول مردم ارز داریم صادرات به ما اجازه می دهد این کار را انجام دهیم.

همسان سازی حقوق کارکنان با اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری

رئیس سازمان برنامه و بودجه کل کشور در خصوص افزایش حقوق کارکنان که اخیرا از سوی وزارتخانه های کشور و جهادکشاورزی مطرح شده بود، توضیح داد: همه مباحث مربوط به حقوق دستمزدها و فوق العاده ها را در قانون مدیریت خدمات کشوری دیده ایم و قرار است اصلاح و یکپارچه شود، لایحه اصلاحی آن اکنون در نوبت بررسی مجلس است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۱/۲۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی