اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی

مهم ترین اخبار اقتصادی و اخبار مربوط به کار آفرینان و فعالان برتر کشور را در این وبلاگ ملاحظه فرمایید.

اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی

مهم ترین اخبار اقتصادی و اخبار مربوط به کار آفرینان و فعالان برتر کشور را در این وبلاگ ملاحظه فرمایید.

اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی
پیوندهای روزانه
دوشنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۹:۱۵ ق.ظ

پرواز مستقیم تهران - بارسلون در راه است

روزنامه آرمان -سوسن یحیی پور: همزمان با تلاش برای نوسازی ناوگان هوایی که با بستن قرارداد‌هایی با غول‌های هواپیماسازی ایرباس و بوئینگ و همچنین مذاکره برای خرید هواپیما‌های کوچکتر ای. آر. تی، میتسوبیشی، سوخو و... ادامه دارد، مسئولان ایرانی سعی می‌کنند پرواز‌های مستقیم از ایران به سایر نقاط جهان را افزایش دهند.
 
در این زمینه روز گذشته علاوه بر انتشار خبری مبنی بر خرید هواپیما از میتسوبیشی، گزارشی نیز درباره ایجاد خط مستقیم پروازی به بارسلون اسپانیا منتشر شد.
 
نوسازی ناوگان هوایی در دولت یازدهم
 
در شرایطی که با فرسودگی ناوگان هوایی امکان پرواز‌های دوربرد از ایران گرفته شده بود، آغاز برجام و لغو تحریم‌ها فرصت مناسبی را در اختیار دولت یازدهم قرار داد تا پس از گذشت چهار دهه به صورت مستقیم با سازندگان اصلی هواپیما به مذاکره بپردازد و بدین ترتیب بتواند ناوگان هوایی را از وضعیت قرمز خارج کرده و گام‌هایی در راستای نوسازی ناوگان هوایی بردارد. در همین راستا، در پاییز سال گذشته، اوفک مجوز فروش هواپیما به ایران را به شرکت‌های ایرباس و بوئینگ داد.
 
نخستین قرارداد رسمی خرید هواپیما را ایران با شرکت بوئینگ در ٢١ آذر سال 95 نهایی کرد و یک هفته بعد یعنی ٢٩ آذر قرارداد ایران و ایرباس نهایی شد. عقد قرارداد خرید 80 فروند بوئینگ و 100 فروند ایرباس از سوی شرکت هواپیمایی ایران ایر در حالی انجام گرفت که موج تخریب‌ها علیه دولت آغاز شد. در مقابل حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم در مقام دفاع از این اقدام برآمد و طی سخنانی اعلام کرد:‌ اینکه ما هواپیماها را از راه اجاره به شرط تملیک خریدیم و پولی که بابت این هواپیماها قرار است پرداخت شود در یک مدت ۱۸ ساله داده خواهد شد به معنای آن است که دنیا به ایران، برجام و ادامه‌ راهی که آغاز کردیم اعتماد دارد.
 
خرید 105 هواپیما از میتسوبیشی
 
در ادامه قرارداد‌های دولت با غول‌های بزرگ هوایی، این بار قرار است قرارداد جدیدی بین شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر و آسمان با هواپیماسازی ژاپنی میتسوبیشی منعقد شود. در همین رابطه پایگاه خبری بیزینس ژورنال اعلام کرد: شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر و آسمان در حال مذاکره با شرکت هواپیماسازی ژاپنی میتسوبیشی برای خرید ۱۰۵ فروند هواپیمای لوکال و محلی هستند. این رسانه، همچنین به نقل از خبرگزاری ژاپنی کیودونیوز نوشت: به گفته یک مقام ایرلاین ایرانی آسمان، اگرچه این شرکت با بوئینگ برای خرید ۳۰ فروند بوئینگ مکس قرارداد امضا کرده است؛ اما داشتن قرارداد با بوئینگ یا هر هواپیماساز دیگری در دنیا، دلیل نمی‌شود که آسمان سراغ سایر شرکت‌های هواپیماسازی نرود.
 
همچنین این رسانه گفته است: آسمان قرارداد خرید ۳۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس با شرکت آمریکایی سازنده هواپیما بوئینگ به ارزش سه میلیارد دلار را دو هفته قبل امضا کرده بود. کیودونیوز اعلام کرده مقامات ایرلاین آسمان از سال گذشته میلادی مذاکرات خرید ۲۵ فروند هواپیمای میتسوبیشی را با این شرکت آغاز کرده اند که ارزش آن ۵۰۰ میلیون دلار است. ضمن اینکه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) نیز در حال مذاکره با میتسوبیشی برای خرید ۸۰ فروند هواپیمای جت مسافری کوتاه برد است. این دو شرکت در مجموع خواهان خرید ۱۰۵ فروند هواپیما از میتسوبیشی هستند. هرچند که هنوز شرکت میتسوبیشی ژاپن این خبر را تایید نکرده است.
 
افزایش پرواز‌های هوایی شرکت‌های خارجی
 
فرسودگی ناوگان هوایی ایران و لغو پرواز‌های مستقیم عملا توان ایرلاین‌های ایرانی را کاهش داده و مسافران ایرانی برای سفر مجبورند به کشور‌های همسایه سفر کنند. طبق آمار‌های موجود، ایرانیان سالانه رقم بالایی برای خرید بلیت هواپیما به شرکت‌های هوایی خارجی می‌پر‌دازند. برپایه برآورد سازمان هواپیمایی از‌ سال 90 تا‌ سال 93 ایرانیان بیش از 12‌میلیارد دلار از شرکت‌های هواپیمایی خارجی بلیت خریده‌اند. در همین راستا، در دولت یازدهم و با اجرایی شدن برجام، پروازهای هوایی بین ایران و کشورهای اروپایی، افزایش یافته و قرار است از اول تیرماه امسال شرکت هواپیمایی ماهان در هر هفته دو پرواز را در مسیر تهران - بارسلون و بالعکس برقرار کند.
 
همزمان با صدور مجوزهای قانونی برای افزایش پروازهای هوایی بین ایران و اروپا و در آستانه برقراری پروازهای هوایی بین تهران - بارسلون، همایش توسعه گردشگری و افزایش سفرهای هوایی بین ایران و اسپانیا در تهران با حضور تعدادی از کارگزاران وزارت گردشگری بارسلون، شرکت هواپیمایی ماهان، مدیران حوزه گردشگری و آژانس‌های هوایی شنبه شب در تهران برگزار شد. هم اکنون شرکت هوایی ماهان افزایش پروازهای هوایی به مقصد کشورهای اروپایی را در دستور کار خود قرار داده و در حال حاضر تعداد پروازهای این شرکت در مسیر تهران - پاریس، تهران - میلان و تهران - دوسلدروف آلمان در هر هفته به چهار پرواز افزایش یافته و از اول تیرماه امسال نیز پروازهای مسیر تهران - بارسلون آغاز می‌شود. پیش از این دو شرکت هوایی امارات و ترکیش ایرلاین، مسافران ایرانی را از تهران به استانبول و یا دبی منتقل و از آنجا ایرانیان را در مسیر بارسلون به صورت غیرمستقیم جابه‌جا می‌کردند، اما با برقراری پروازهای هوایی بین تهران - بارسلون، از این پس مسافران ایرانی می‌توانند به صورت مستقیم در هر هفته دو بار مسیر تهران تا بارسلون را با این شرکت هوایی پرواز کنند.
 
براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده شرکت هواپیمایی ماهان پروازهای خود را در این مسیر ابتدا با دو پرواز به صورت رفت و برگشت در هرهفته آغاز می‌کند، اما پس از مدتی تعداد پروازهای خود را در مسیر تهران - بارسلون به سه پرواز در هر هفته افزایش خواهد داد. هم اکنون شرکت هواپیمایی ماهان سالانه بیش از140هزار مسافر را از طریق کشورهای چین و هند به مقاصد اروپایی ترانزیت می‌کند و با برقراری پرواز بین تهران - بارسلون، تعداد مسافران ترانزیتی این شرکت به مقاصد اروپایی افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی