اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی

مهم ترین اخبار اقتصادی و اخبار مربوط به کار آفرینان و فعالان برتر کشور را در این وبلاگ ملاحظه فرمایید.

اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی

مهم ترین اخبار اقتصادی و اخبار مربوط به کار آفرینان و فعالان برتر کشور را در این وبلاگ ملاحظه فرمایید.

اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی
پیوندهای روزانه
پنجشنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۵، ۰۸:۰۱ ق.ظ

علت نبود سرمایه گذاری در صنعت برق چیست؟

عضو هیئت مدیره سندیکای صنعت برق، چالش اصلی سازندگان داخلی صنعت برق را بالا بودن قیمت تمام شده و عدم رقابت پذیری در بازارهای هدف عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، پیام باقری در حاشیه شانزدهمین نمایش بین المللی برق در پنل راه‌کار های ارتقاء توانمندی و توسعه صادرات با اشاره به دومینوی بالا رفتن قیمت تمام شده سازندگان داخلی اظهار کرد: با توجه به اینکه قیمت تمام شده برق تقریبا دو برابر قیمت فروش آن است بنابراین تمام منابع وزارت نیرو منفی شده به گونه‌ای که حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی این وزارت خانه است.

به گفته وی قیمت برق در چند سال گذشته تقریبا  حدود ۲.۵ برابر شده در حالی که سایر حامل‌های انرژی تا ۱۰ برابر افزایش یافته است وی با اشاره به کاهش تقاضا وزارت نیرو در تعریف پروژه‌های جدید و ناتمام ماندن حجم قابل توجهی از پروژه‌های جدید عنوان کرد: این مسئله ناشی از کمبود منابع مالی وزارت نیرو است از سوی دیگر معطل ماندن ظرفیت‌های ایجاد شده است که باعث شده صنعت برق با رکود عمیق دست و پنجه نرم کند.  

به گفته وی کاهش ظرفیت تولید نه تنها منجر به تعدیل نیروی انسانی و افزایش نرخ بیکاری در جامعه شده بلکه سازندگان  را به سمت استقراض از بازار پول با نرخ گران به منظور پوشش هزینه‌های اجرایی رهنمون ساخته و در عین حال الزام به پرداخت اصل و جرائم تسهیلات اخذ شده و عدم دریافت به هنگام مطالبات بنگاه‌های اقثتصادی به بالا رفتن قیمت تمام شده سازندگان داخلی منجر شده است.

وی با اشاره به مشکلات ایجاد شده در این شرایط اظهار کرد: در این اوضاع ریسک ورود به پروژه جدید و ریسک هزینه‌های مازاد ناشی از تاخیر وصول مطالبات بسیار افزایش می‌یابد به همین دلیل شاهد نبود تمایل برای گرفتن قراردادهای جدید هستیم.

وی با اشاره به اهم موانع پیش روی سازندگان داخلی عنوان کرد: واقعی و تک نرخی نبودن نرخ ارز، نامساعد بودن فضای کسب و کار عدم اجرای صحیح قوانین حمایتی، مشکلات سازمان تامین اجتماعی، ضرورت بازنگری در تعرفه‌های کالاهای وارداتی که مشابه داخلی دارد معضلات ساختار بانکی کشور در مواجهه با سازندگان داخلی و همچنین مشکلات ناشی از نظام مالیاتی کشور به ویژه در بخش مالیات بر ارزش  افزوده از جمله موانع سازندگان داخلی است.

وی با بیان اینکه بالا بودن قیمت تمام شده تولیدات داخلی پیامدهای جدی را به دنبال دارد، گفت: در این شرایط شرکت‌های فعال درعرصه صادرات خدمات فنی و مهندسی رغبت کمتری جهت استفاده از تولیدات داخلی در پروژه‌های فرامرزی از خود نشان می‌دهد.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۲۷
کاظم علیمردانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی