اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی

مهم ترین اخبار اقتصادی و اخبار مربوط به کار آفرینان و فعالان برتر کشور را در این وبلاگ ملاحظه فرمایید.

اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی

مهم ترین اخبار اقتصادی و اخبار مربوط به کار آفرینان و فعالان برتر کشور را در این وبلاگ ملاحظه فرمایید.

اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی
پیوندهای روزانه
دوشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۲۰ ق.ظ

خروج از رکود با ایجاد اقتصاد دانش‌ بنیان


وحید شقاقی شهری در روزنامه قانون نوشت: سیاست اقتصادی دولت دوازدهم بیشتر باید به سمت و سوی رشد اقتصادی اشتغال‌زا باشد. دو نوع رشد اقتصادی وجود دارد؛ یکی رشد اقتصادی که اشتغال قابل توجهی ایجاد نمی‌کند و بیشتر ناشی از صادرات و فروش نفت است و نوع دیگر، رشد اقتصادی که باعث ایجاد اشتغال قابل توجهی خواهد شد و نیروی انسانی بیشتری را وارد بازار کار و فعالیت اقتصادی در کشور می‌کند.

بنابراین دولت دوازدهم در وهله اول باید به دنبال ایجاد رشد اقتصادی مولد و اشتغال‌زا باشد و این مساله را جزو اولویت‌های اصلی خود قرار دهد.
 
همچنین دولت دوازدهم در بحث اقتصاد دانش‌‌بنیان باید تدبیر و برنامه‌ریزی کارشناسانه‌ و درستی داشته باشد زیرا نیروی تحصیلکرده کشور، جوان و دانش‌پایه است که با وضعیت اقتصاد صنعتی و سنتی امکان به کارگیری آن‌ها در بازار کار نیست، بنابراین جهت‌گیری دولت دوازدهم باید به سمت اقتصاد دانش‌ بنیان و بهبود فضای کسب و کار برای حضور نیروهای کارآفرین و خلاق باشد.
 
تا زمانی که نگاه دولت برای خروج از رکود، درست نباشد و نتواند محیط کسب و کار به ویژه فضای کسب و کار دانش پایه را فراهم کند، به‌طورحتم شاهد اشتغال پایدار نخواهیم بود.

یکی از موضوعاتی که در شرایط کنونی با آن مواجه هستیم، بحث اشتغال موقتی است که فرد تنها یک یا دو روز در هفته کار می‌کند و شغلی با زمان ثابت و مشخص ندارد، بنابراین اشتغال پایدار در حال حاضر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و برای ایجاد آن، نگرش موردنظر باید رشد اقتصادی مستمر باشد.
 
درحال حاضر چهار میلیون و 800 هزار دانشجو در کشور داریم که تا دو سال آینده وارد بازار کار خواهند شد، حدود سه میلیون نفر جویای کار در شرایط فعلی داریم و حدود سه میلیون نفر بیکار پنهان و بیکاری با حاشیه دور و نزدیک داریم، در نتیجه بالغ بر 10 میلیون نفر در آینده نزدیک ورودی بازار کار خواهیم داشت.
 
سال گذشته یک میلیون و 200 هزار نفر به بازار کار اضافه شده‌اند؛ به‌عبارتی سالی بیش از یک میلیون نفر به بازار کار افزوده می‌شوند که این امر نیاز به رشداقتصادی بیش از هشت درصد مولد، پایدار و اشتغال‌زا دارد.
 
برای حضور قشر تحصیل‌کرده در بازار کار به دولت کارآفرین و دولتی که بتواند محیط کسب و کار اقتصاد دانش بنیان، بسترهای اقتصاد دانش پایه و بسترهای اقتصاد مبتنی بر کارآفرینی را ایجادکند، نیازمند هستیم؛ بنابراین تغییرات بنیادی در نگرش و مدیریت اقتصاد و ایجاد اقتصاد کارآفرینی دانش پایه و فراهم کردن شرایط رشد اقتصادی اشتغال‌زا و مولد در شرایط حاضر در کشور ما ضرورت دارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۵/۲۳
کاظم علیمردانی

اقتصاد دانش بنیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی