اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی

مهم ترین اخبار اقتصادی و اخبار مربوط به کار آفرینان و فعالان برتر کشور را در این وبلاگ ملاحظه فرمایید.

اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی

مهم ترین اخبار اقتصادی و اخبار مربوط به کار آفرینان و فعالان برتر کشور را در این وبلاگ ملاحظه فرمایید.

اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی
پیوندهای روزانه

مینیاتوری از سرمایه ذوق تاریخی ایرانی در پیوند با فناوری‌های نوین جهانی

اینجا در میانه ساختمان‌هایی باشکوه و هنری که ایرانیان خلاق و کوشا به کار برده‌اند، زندگی روزآمد انسان امروزین به گونه‌ای «واقعی» جریان دارد. نبض تپنده بی‌نقاب شهر را در بازار بزرگ ایران می‌توان حس کرد. جادویی دارد سرانگشتان هنرمند ایرانیانی که در سایه‌سار اندیشه حمایت از تولید و کالای ایرانی، فرصتی کم‌نظیر در گوشه‌ای بزرگ از پایتخت ایران برای ایرانیان پدید آورده‌اند. گویی همگان را به سوی خود می‌کشاند؛ انگار آهن‌ربایی است که هر سلیقه و ذوقی را از هر جای شهر و این سرزمین به سوی خود فرامی‌خواند.

داستان عاشقانه، یک غزل زیبا

معماری بر پایه روایت‌های معماران بزرگ، هنری مقدس است که در قلمرو این تقدس وظیفه دارد شکاف میان دو دنیای خاکی و افلاکی را به هر دو گونه طبیعی و نمادی بپوشاند. معماری هنر و دانش طراحی بناها و دیگر ساختارهای کالبدی است. معماری بر پایه تعریفی فراگیرتر، طراحی همه محیطِ ساخته‌شده را از طراحی‌های شهری و منظر تا طراحی‌های خُرد جزییات ساختمانی حتی مبلمان و چیدمان را دربرمی‌گیرد. آثار معماری در جایگاه نمادهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی یک کشور شناخته می‌شوند. تمدن‌های تاریخی، نخست از راه همین آثار معماری شناخته می‌شوند. ویلیام موریس یکی از پیشگامان جنبش حفظ میراث‌های معماری و فرهنگی در انگلستان می‌گوید: «ارزشمندترین ویژگی هنر، هنر زندگی روزانه است که در ساختمان‌های تاریخی تبلور یافته است [...] داستان عاشقانه یعنی توان ارایه برداشت حقیقی از تاریخ و تبدیل گذشته به بخشی از زمان حاضر». این همان اندیشه‌ای به شمار می‌آید که طراحان و معماران بازار بزرگ ایران با بازآفرینی هنر شگرف معماری ایرانی- اسلامی توانسته‌اند جلوه‌ای نو از رویکرد مترقی درهم‌آمیزی روش‌های نوین معماری با میراث‌های گذشتگان در این گستره به نمایش بگذارند. روزآمدی برپایه دستاوردهای باشکوه تاریخی گذشتگان، ویژگی بخشی بزرگ از سازه‌ها و بناهای بازار بزرگ ایران است.

هتل، راه‌های مدرن دسترسی، باغ‌های گوناگون ایرانی برآمده از سنت دیرینه آفرینش باغ در فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی، نمازخانه‌ها و مسجد، دانشگاه، امکانات ورزشی، دریاچه، گالری خودرو، پیست یخ، جاده تن‌درستی و کلینیک سلامتی، شهربازی، پردیس سینمایی و سالن آمفی‌تئاتر و سرانجام فضاهای همگانی برای گام‌نهادن بر آینده، با بهره‌گیری از دستاوردهای روزآمد جهانی در گستره‌های طراحی، برنامه‌ریزی و اجرا، ایرانیان را به تماشای شکوهی برمی‌انگیزد که از نگرش و اندیشه پیشرفت‌خواهی در تمدن زرین ایرانی- اسلامی برخاسته است. این نماها، همه «واقعی»‌اند و بازتابی از اندیشه خلاق ایرانی را در چشم‌اندازی تاریخی و هنری در این شهر بزرگ پرهیاهو به نمایش می‌گذارند. بازار بزرگ ایران چیزهایی دارد که هر ایرانی را برمی‌انگیزد به آن‌ها بنازد و به بهترین بزرگ‌بازارهای منطقه‌ای و جهانی فخر بفروشد و گوشه بزند ... و این‌ها به دست نیامده است، جز با کوشش و خلاقیت ایرانیان هنرمند که بهترین ابزارها، مصالح، روش‌ها و طراحی‌ها را به کار گرفته‌اند.

«امید»ی برآمده اندیشه ایرانی- اسلامی پیشرفت‌خواهی و ترقی

این گستره بزرگ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و هنری، بوی شکوه و خلاقیت می‌دهد ... سرگیجه می‌گیری انگار، از آغاز تا پایان که در این منظومه بزرگ در گوشه شمال غربی پایتخت گام برمی‌داری! گویی مینیاتوری از سرمایه هنر و ذوق تاریخی مردمان این سرزمین در پیوند با فناوری‌های نوین جهانی، اندکی دور از شلوغی‌ها و هیاهوهای این پایتختِ گسترده در دامان البرز پیش رویت جای می‌گیرد. وسوسه‌ای دارد تماشای این‌ها، برای مردمان سرزمینی که ذوق‌پرورند و به معماری‌شان نیز همچون یک غزل فریبنده می‌نگرند. سرگیجه می‌گیری از دیدن این همه زیبایی و شکوه، آن هم در زمانه‌ای که ایرانیان بیش از هر پدیده، به «امید»ی برآمده از اندیشه پیشرفت‌خواهی و ترقی نیاز دارند ... همه این‌ها را باید بگذاری و بگذری و به میانه هنگامه‌ای برسی که بازار بزرگ ایران برپا کرده است ... تهران با این نگین تازه بر انگشتری‌اش، روزهایی خوش در پیش دارد ...

بازار بزرگ ایران «آینده» را به یاری خلاقیت ایرانیان کوشا و هنرمند به «امروز» آورده است ... عطر خوش «تازگی» در فضای اینجا پراکنده است ... جریان زندگی به سبک نو را ساعت‌ها در اینجا می‌توانی نفس بکشی؛ فقط باید طالب باشی.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی