اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی

مهم ترین اخبار اقتصادی و اخبار مربوط به کار آفرینان و فعالان برتر کشور را در این وبلاگ ملاحظه فرمایید.

اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی

مهم ترین اخبار اقتصادی و اخبار مربوط به کار آفرینان و فعالان برتر کشور را در این وبلاگ ملاحظه فرمایید.

اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی
پیوندهای روزانه

بازار بزرگ ایران؛ آفرینشی نو برای انسان امروز

یاکوب ادوارد پولاک، پزشک اتریشی دارالفنون و دربار ناصرالدین شاه قاجر در کتاب «سفرنامه پولاک؛ ایران و ایرانیان» روایتی جالب درباره توانمندی‌های ایرانیان در آن روزگار نگاشته است «با استعدادی که ایرانیان در ادراک سریع قضایا دارند و هوش عملی که واجدند [...] توانستند دریچه‌ای به روی تمدن و فرهنگ اروپائی بگشایند؛ حتی می‌توان ادعا کرد که اگر ایران نیز مانند عثمانی با اروپا هم‌مرز بود تمدن اروپائی را به صورت تام و تمام در حیطه تصرف خود درآورده بود». او سپس نکته‌ای را یادآور می‌شود که وضعیت ایران و ایرانی را در پهنه جهانی نمایان می‌کند «یک مطلب را البته هرگز نباید از دیده دور داشت و آن این است که هنر و علم در ایران به هیچ وجه بی‌سابقه و تازه نیست. این مملکت دارای سرشت و ماهیتی است که آن را ادبا و شعرای ملی دوران پس از اسلام پایه‌گذاری کرده‌اند، شعرائی که تأثیرشان تا به امروز روز نیز پایدار و مستمر است». به باور وی، ایرانیانی که توانسته‌اند در زمینه هنر و ادب به چنان جایگاهی دست یابند که یونانیان با «افلاطون، ارسطو، بطلمیوس، اقلیدس، بقراط، جالینوس» رسیده بودند، این توانایی، آگاهی و هوش را دارند که تمدن کنونی خویش را در روزگار قاجار رونق و اعتلا بخشند. نگرش این پزشک اروپایی، هرچند در دوره قاجار پاسخی درست نگرفت، اما در دهه‌های بعد نشان داد ایرانیان هرگاه خواسته‌اند، دگرگونی‌هایی بزرگ توانسته‌اند پدید آورند. سرزمین «بلاخیز» ایران که در تاریخ دیرینه خویش تماشاگر دشواری‌ها، جنگ‌ها، هنگامه‌های آشوب و بلایای طبیعی بوده، اما ویژگی «زرخیز»ی نیز داشته است؛ «زر»های سرزمین ایران، مردمانی کوشا، خلاق و امیدوار به آینده بوده‌اند؛ مردمانی که اگر این ویژگی‌ها را در تاریخ دیرینه این سرزمین نمی‌داشتند، اساسا نمی‌توانستند در این زمین بلاخیز، ماندگار بمانند.

بازار بزرگ ایرانی؛ ناآشنا با ایستایی، دوستدار دگرگونی

این سرزمین با چنین پیشینه‌ای در پویایی و رونق اقتصادی و تجاری، همچنین با مردمانی که هزاره‌ها پیشینه کوشندگی و خلاقیت را بر برگ‌های تاریخ‌شان ثبت کرده‌اند، امروز نه تنها با «ناتوانی» و «ایستایی» ناآشنا می‌تواند باشد، که، همچون گذشته‌های دور و نزدیک تاریخ خویش، این توانمندی را دارد دروازه‌ای نو بر بازارهای جهانی بگشاید و توان ملی مردمان خلاق این سرزمین را به جهانیان بازتابند. بازار بزرگ ایران در واپسین نقطه‌های دسترسی غربی بزرگراه شهید همت، در جایگاه بزرگ‌ترین مرکز اقتصادی «انسان‌محور» و «جامعه‌مدار» منطقه خاورمیانه، که اکنون در آستانه رونمایی و گشایش جای دارد، بر ستیغ چنین نگرش و توانمندی ملی ایستاده است و ایرانیان و جهانیان را به تماشای یک رخداد بزرگ ملی و جهانی فرامی‌خواند.

قله کارآفرینی در سال حمایت از کالای ایرانی

کارآفرینی و آفرینش موقعیت‌های گوناگون شغلی برای بخش‌های گوناگون بازار کار، برای کسانی با توانمندی‌های گوناگون آموزش و مهارت‌ها و سلیقه‌های فراوان، دستاوردی بزرگ است که جذابیت‌های اقتصادی و تجاری بازار بزرگ ایران، در کنار دیگر جاذبه‌های فرهنگی، هنری، معماری و تفریحی برای پایتخت‌نشینان و دیگر ایرانیان، حتی جهانگردان خارجی به ارمغان می‌آورد. ایمان به کوشش و توانمندی ایرانی در آفرینش دستاوردهای چشم‌گیر در گستره‌های گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و هنری، در شکل‌گیری این بستر کوشندگی و آفریدن بازار بزرگ ایران تاثیرگذار بوده است. آغاز بهره‌برداری از این بزرگ‌بازار مدرن و شگفت‌انگیز ایرانی نه تنها به پایداری این اشتغال‌زایی بزرگ در سپیده‌دم سال حمایت از کالای ایرانی یاری خواهد رساند، که با افزایشی چشم‌گیر، بستر کارآفرینی مستقیم برای بیش از 18 هزار نفر و اشتغال غیر مستقیم برای 100 هزار  نفر را در پی خواهد آورد. بازار بزرگ ایران بدین‌ترتیب دستاوردی بزرگ برای بازار کار این سرزمین داشته، به کاهش آمار بیکاری به ویژه در تهران یاری خواهد رساند.

پاس‌داری از سرمایه‌های ملی و ارزی، یکی از رویکردهای استراتژیک بازار بزرگ ایران است. کنش‌گران و کوشندگان اقتصادی و تجاری در  این بزرگ‌بازار ایران نه تنها در این پاس‌داری از اقتصاد درون‌زای ملی و نگاه‌داشت سرمایه‌های ارزی راسخ‌اند، که، کشاندن سرمایه‌های خارجی با هدف پدیدآوردن رونق اقتصادی را مهم‌ترین کوشش اقتصادی بازار بزرگ ایران می‌دانند. نگه‌داشت و انباشت ارز در ایران، امروز به کوششی بزرگ نیازمند است؛ کوشندگانی باید باشند تا با نگرشی نو و اندیشه‌ای راسخ، بدین باور رسیده باشند که اقتصاد ملی ایران و رونق زیست اقتصادی ایرانیان، جز با چنین کوشش‌هایی سربلندی نخواهد یافت.

رقابتی بزرگ برپایه اندیشه‌هایی سترگ

بازار بزرگ ایران امیدآفرین است؛ دست‌یابی به رونق اقتصادی، اجتماعی، حتی تقویت صنعت گردشگری داخلی و جذا جهانگرد خارجی را در نگرش روبه‌پیشرفت خویش جای داده است و با بهره‌گیری هم‌زمان از ویژگی‌ها و مولفه‌های روزآمد جهانی و فضاهای فرهنگی و تفریحی متناسب با فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی در سالی که حمایت از کالای ایرانی نام گرفته است، بذری از امید در دل مردمانی می‌کارد. کنش‌گران اقتصادی و تجاری بازار را برمی‌انگیزد در یک فضای سالم رقابتی، زمینه بهره‌مندی از کالاهای برتر جهانی و تولیدات باکیفیت ایرانی را برای مخاطبان این بزرگ‌بازار فراهم آورند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی