اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی

مهم ترین اخبار اقتصادی و اخبار مربوط به کار آفرینان و فعالان برتر کشور را در این وبلاگ ملاحظه فرمایید.

اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی

مهم ترین اخبار اقتصادی و اخبار مربوط به کار آفرینان و فعالان برتر کشور را در این وبلاگ ملاحظه فرمایید.

اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی
پیوندهای روزانه
چهارشنبه, ۱۵ فروردين ۱۳۹۷، ۰۲:۰۵ ب.ظ

آیا ارز گران موجب رونق صادرات می‌شود؟

خبرآنلاین: نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران می گوید:« قیمت واقعی دلار در اقتصاد زمانی بدست می آید که همه شاخص های اقتصادی در تعادل است و اقتصاد شرایط ملایم و متوازنی را می گذراند.»

حسین سلیمی با بیان اینکه در زمان تحریم ارزی، نمی توان نرخ ثابتی برای دلار تعیین کرد،اظهارداشت: وقتی نیاز ارزی در کشور بالاست،باید اجازه داد که عرضه و تقاضا قیمت را تعیین کند و کسی نمی تواند نرخ درستی را برای ارز تعیین کند؛در واقع در شرایطی که تقاضا زیاد و عرضه کم باشد، طبیعی است که نرخ ارز نیز بالا می رود.

او افزود: همیشه در مواقع تحریم و پیش بینی شدت گرفتن محدودیت ها و موارد مشابه دیگر که به بحران اقتصادی منجر می شود، میزان تقاضای ارز به صورت ناگهانی افزایش پیدا می کند.

این کارشناس باسابقه حوزه بانکی با بیان اینکه میزان معاملات ارزی کشور در سال گذشته نشان می دهد که میزان تقاضا و نقل و انتقالات ارز افزایش یافته است،عنوان کرد: البته پیش بینی می شد که نیاز ارزی کشور کمی افزایش داشته باشد، هرچند تلاش شد نرخ آن پایین نگه داشته شود، اما بازار ارزکماکان متلاطم است،به طوری که در حال حاضر تورم هم نمی تواند نرخ ارز را تغییر دهد.

سلیمی با تاکید بر اینکه کنترل تورم برای تعادل در بازار ارز زمانی جواب می دهد که اقتصاد متعادل و روان است،گفت: در این صورت تورم داخلی و خارجی نرخ ارز را متعادل می کند.

ارز گران صادرات را رونق می دهد؟

نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در پاسخ به این سئوال که آیا افزایش نرخ ارز تاثیر مثبتی بر صادرات خواهد گذاشت،گفت: دراوایل دهه 90 نرخ ارز از هزار تومان به 2 هزار و ۵۰۰ تومان آن طرف مدت 5 ماه افزایش یافت، اما بررسی ها نشان داد که این افزایش تاثیری در صادرات غیرنفتی کشور نداشته است، بنابراین افزایش نرخ ارز زمانی می تواند در این بخش تجارت خارجی تاثیرگذار باشد که اقتصاد در شرایط بهینه ای قرار داشته باشد و متعادل شود.

او افزود:وقتی قیمت ارز گران می شود،مسلما برای ورود مواد نیاز است که منابع بیشتری صرف شود.ضمن اینکه در شرایط نامتعادل در اقتصاد که به دلیل شرایط سیاسی بین المللی هم این روزها تشدید شده،تقاضا برای ارز بیشتر شده است.

رابطه تورم و ارز

سلیمی در پاسخ به این پرسش که افزایش نرخ ارز چقدر می تواند بر نرخ تورم موثر باشد،نیز گفت: شکی نیست که با افزایش قیمت ارز، قیمت کالای وارداتی افزایش خواهد یافت و این افزایش قیمت تورم را در پی خواهد داشت؛بنابراین می بینیم که تورمی که سال گذشته تک رقمی بود، با افزایش ۱۰ الی ۱۵ درصدی نرخ دلار در سال جاری حتما دورقمی خواهد شد.

او افزود: اگر دولت امسال بتواند صادرات و واردات را با هم تراز کند، یا صادرات از واردات سبقت بگیرد، تعادل در بازار ارز برقرار می شود، اما وقتی واردات بر صادرات پیشی می گیرد، تقاضا برای نیاز ارزی بالا می رود و نرخ ارز تغییر می کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۱/۱۵
کاظم علیمردانی

قیمت واقعی دلار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی