اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی

مهم ترین اخبار اقتصادی و اخبار مربوط به کار آفرینان و فعالان برتر کشور را در این وبلاگ ملاحظه فرمایید.

اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی

مهم ترین اخبار اقتصادی و اخبار مربوط به کار آفرینان و فعالان برتر کشور را در این وبلاگ ملاحظه فرمایید.

اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی
پیوندهای روزانه
دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۶، ۰۸:۵۰ ق.ظ

طرح خروج پراید کلید خورد


خبرگزاری ایرنا: گروه خودورسازی سایپا اعلام کرد دلیل اصلی خروج پراید از خطوط تولیدی این شرکت، تبعیت از قوانین مصوب و هم راستا با سیاست‌های دولت و مجلس شورای اسلامی است.

این روزها زمزمه‌های خروج یکی از پرشمارگان ترین خودروهای موجود ایران در بازار خودرو پیچیده است.

همین اخبار کوتاه، اشتیاق بسیاری در بین مردم برای خرید این خودرو باسابقه ایرانی ایجاد کرده است.

پراید خودرویی ایمن است و قادر به تامین همه استاندارهای موجود است اما با افزایش این استانداردها و تصویب آن سایپا تصمیم گرفت «خروج پراید از چرخه تولید» را رقم بزند.

گروه خودروسازی سایپا بر اساس مسئولیت اجتماعی خود، در سال های گذشته با ایجاد زنجیره تامین، انواع مختلف این خودرو را تولید و روانه بازار کرد و بسیاری از صنایع پایین دستی کشور را به حرکت درآورد و به منظور جلب رضایت مشتریان و افزایش کیفیت با تلاش بخش‌های مهندسی و فنی با تغییر در پلتفرم توانسته است تاکنون استانداردهای اجباری 55 گانه خودرو را برای این محصول پاس کرده و سهم عمده‌ای از بازار خودرو را کسب کند.

دلیل استقبال از این خودرویی که روزهای آخر تولیدش را تجربه می‌کند، چیست؟

پیش از هر چیز باید به شمار این خودرو در خیابان‌ها اشاره کرد. بر اساس آمار موجود تا کنون تعداد هفت میلیون دستگاه پراید توسط سایپا روانه خیابان‌های ایران شده است. پراید همراهی قانع و خودرویی اقتصادی برای خانواده های ایرانی است، اغلب مردم نخستین خودروشان پراید بوده و هنوز هم بسیاری از خانواده‌ها از این خودرو به عنوان خودرو دوم استفاده می‌کنند.

از دیگر مزایای پراید می‌توان به هزینه‌های پایین، سهولت در تعمیر، خرید و فروش آسان و خدمات پس از فروش وسیع و سراسری آن اشاره کرد.

برپایه این گزارش، قیمت نیز یکی دیگر از عوامل رغبت بیشتر مردم به این خودرو است. پراید به دلیل قیمت مناسب، مصرف سوخت پایین، فضای مناسب کابین و صندوق جادار، خودرویی است که با استقبال خوبی روبرو شده است.

این خودرو در سال‌های آغازین تولید خود به عنوان یکی از بهترین خودروهای آیرودینامیکی با ترمزی عالی، شیشه های برقی و زیبایی و طراحی دقیق بود که از سوی جوانان و خانواده ها بسیار مورد توجه قرار گرفت و در پیست های اتومبیل رانی جزو بهترین ها بوده است. همه ما به یاد داریم که بانک ها جوایز خود را با این خودرو به مشتریان خوش شانس شان اعطا می کردند. در آن سال ها، مشخصات فنی پراید مورد سوال همگان بود و باعث رضایت مالکان و سرنشینان.

موضوع دیگری که باعث شد تا مردم در این دهه اخیر رغبت بیشتری برای خرید پراید از خود نشان دهند افزایش ضریب ایمنی این خودرو بوده است، برای این کار پروژ‌ه‌ای توسط مهندسان سایپا تعریف شد. عنوان پروژه مقاوم سازی خودرو پراید یا همان ارتقای پلت‌فرم ایکس 100 بود.

امروزه شاید کمتر کسی از این اتفاق مهم اطلاعات دقیقی داشته باشد، اما گروه خودروسازی سایپا در راستای ارتقای کیفیت پراید از سال 1384 تا 1393 طی دوره های مختلف فرآیندهای متعددی را برای افزایش ایمنی و کیفیت این خودرو به اجرا در آورده است.
 
در سال 1390 کیسه هوای راننده و در سال 1392 کیسه هوای سرنشین جلو به این خودرو اضافه شد.

میزان مصرف سوخت پراید و تغییرات صورت گرفته در موتور پراید نیز در افزایش رغبت مردم به خریدش بی تاثیر نبود. بر اساس اطلاعات اعلام شده از سوی شرکت سایپا، در سال 1384 پراید از کاربراتور به انژکتور تغییر یافت و در سال 1388 با مجهز شدن به ترمز ABS، به منظور افزایش ایمنی تغییرات جدی در پلتفرم این خودرو به وجود آمد. پراید با ارتقای شاخص های مربوطه از سال 1393 با استاندارد آلایندگی یورو 4 تولید شد و تاکنون این روند ادامه دارد.

با همه فراز و نشیب ها، خودرو پراید در سراشیبی چرخه عمر و تولید قرار دارد. این خودرو به دلیل مزایای بسیاری که در بالا به آنها اشاره شد، تاثیر زیادی بر اقتصاد و درآمد خانواده ها داشت و همراه اقتصادی بسیاری از مردم محسوب می شد و تاثیر چرخش چرخ های این خودرو بر معیشت مردم و اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست.

امیدواریم با توجه به تنوع بخشی در سبد محصولات گروه خودروسازی سایپا که در سال های اخیر ایجاد شده است، محصولات جایگزین پراید بتوانند ضمن حفظ سهم بازار، رضایت مندی مشتریان این گروه را بیش از پیش تامین کنند؛ هرچند خودرو پراید دارای قابلیت هایی است که کمتر محصولی با این رده قیمتی، می تواند جایگزین آن شود.

پیش تر «مهدی جمالی» مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرده بود: دغدغه فعلی این گروه با توجه به مطالعات بازار ، وابستگی اقتصادی و درآمدی بسیاری خانواده های کم درآمد و کم بضاعت کشور به پراید است و در حقیقت بخشی از اشتغال کشور با استفاده از این خودرو تامین می شود.

وی بیان داشت: از بخش فروش گروه سایپا درخواست کرده ایم تا برنامه ای طراحی کنند تا پیش از خروج پراید از سبد تولید، به این قشر آسیبی وارد نشود و این را وظیفه اجتماعی خود می دانیم.

جمالی اظهار داشت: کم مصرف بودن، پایین بودن قیمت و هزینه های تعمیراتی و خدمات پس از فروش گسترده، از جمله ویژگی هایی است که محبوبیت این خودرو را نزد خانواده ها دوچندان کرده است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی