اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی

مهم ترین اخبار اقتصادی و اخبار مربوط به کار آفرینان و فعالان برتر کشور را در این وبلاگ ملاحظه فرمایید.

اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی

مهم ترین اخبار اقتصادی و اخبار مربوط به کار آفرینان و فعالان برتر کشور را در این وبلاگ ملاحظه فرمایید.

اخبار اقتصادی-اخبار کارآفرینان برتر-اخبار فعالان اقتصادی
پیوندهای روزانه
چهارشنبه, ۱ آذر ۱۳۹۶، ۰۸:۴۸ ق.ظ

ساختمان‌های مسکن مهر، قابل سکونت نیست

رویداد 24: موسوی بیوکی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بر این عقیده است که تخلفات در ساخت مسکن مهر کاملاً محرز است و بسیاری از ساختمان‌های مسکن مهر که در زلزله اخیر کرمانشاه تخریب شدند، دیگر قابل سکونت نیستند.

بیش از یک هفته از زلزله مهیب کرمانشاه می‌گذرد، زلزله‌ای باقدرت 7 ریشتر که کرمانشاه و سایر شهرستان‌های این استان را لرزاند و بیش از 500 کشته و حدود سه هزار مصدوم برجای گذاشت.

کشته و زخمی شدن هم‌وطنانمان در زلزله کرمانشاه، فقط یک‌طرف این داستان غم‌انگیز بود. ساختمان‌های مسکن مهر نیز در این زلزله نقشی پررنگ را بر عهده داشتند تا جایی که از همان ابتدای وقوع زلزله انگشت اتهام به این ساختمان‌ها و سازندگان آن‌ها نشانه رفت و تا به همین لحظه این موضوع به محلی برای درگیری‌های سیاسی میان مسئولین تبدیل شد.

موافقان و مخالفان مسکن مهر هرکدام ادعا می‌کنند که مهندسین و ناظران متخصص را به این منطقه فرستاده‌اند تا از نزدیک استحکام این ساختمان‌ها را موردبررسی قرار دهند؛‌ نوش دارو پس از مرگ سهراب!‌ زیرا دیگر نه هم‌وطنانمان زنده خواهند شد و نه دیگر این ساختمان‌ها برایشان محلی امن برای زندگی می‌شود.

از سوی دیگر اما بسیاری از کارشناسان و ناظران خبره در این امر، بر این عقیده هستند که اجرا و نظارت در ساخت این ساختمان‌ها، تحت هیچ شرایطی رعایت نشده است و علاوه بر این، از بی‌کیفیت‌ترین و بدترین مصالح ممکن در ساخت آن‌ها بکار رفته است.

سید ابوالفضل موسوی بیوکی، نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به آخرین وضعیت مسکن‌ مهرهای کرمانشاه که در زلزله اخیر که با درصد بالایی تخریب شدند، گفت: در شهر اسلام‌آباد که از کانون و مرکز اصلی زلزله کمی دورتر بود، دو مجموعه به‌صورت کامل تخریب‌شده‌اند. یکی از آن‌ها ساختمان بیمارستان بوده است که مجری آن دولتی است و اشکال آن‌هم اشکالات فنی، طراحی و نظارت است؛ در این خصوص این ساختمان ‌همه‌ی ابعاد شفاف است و جای هیچ‌گونه دفاعی ندارد.

بیوکی با اشاره به ساختمان‌های مسکن مهر در اسلام‌آباد، تصریح کرد: ساختمان‌ها‌ی مسکن مهر در این منطقه به‌صورت کامل تخریب‌شده‌اند، یعنی ستون کامل فروریخته است. شخصاً از این ساختمان‌ها بازدید کردم و دیدم که بتن‌های که استفاده‌شده است مقاومت لازم را ندارد و کاملاً پوک است، حتی با دست خودم این بتن‌های پوک را پیش سایر نمایندگان مجلس می‌شکستم و به آن‌ها نشان دادم که این بتن کاملاً بی‌کیفیت است.

این نماینده مجلس بابیان اینکه این ساختمان‌ها به لحاظ اجرا و نظارت کاملاً دچار مشکل هستند، خاطرنشان کرد: مصالح به‌کاررفته در این ساختمان‌ها کاملاً بی‌کیفیت بوده است و هیچ‌گونه نظارتی هم در مرحله ساخت وجود نداشته است. قسمت ستون‌ها، راه‌پله و غیره تخریب‌شده و وجود اشکال و ایرادات مختلف در ساختمان محرز است. در ساختمان‌های مسکن مهر سرپل ذهاب اما شرایط به گونه‌ی دیگری است، در این ساختمان‌ها اسکلت و ستون ساختمان سالم است اما کلیه پارتیشن و نماها به‌طور کامل ریخته است و به همین دلیل خسارات جانی هم داشته است؛ بنابراین در این‌که در هر دو ساختمان نما و پارتیشن‌ها ریخته است شکی وجود ندارد و وجود تخلف هم محرز است.

عضو کمیسیون عمران بابیان اینکه زلزله‌ای قدرت 7 ریشتر واقعاً سهمگین‌ است، خاطرنشان کرد: خانه‌های مسکن مهر همگی نوساز بوده‌اند و بعید می‌دانم که برای این میزان از قدرت زلزله طراحی نشده باشند و فرضمان بر این است که این ساختمان در مقابل زلزله‌های با این ریشتر مقاوم هستند.

بیوکی ادامه داد: با توجه به بازدیدهای که من از این مناطق انجام دادم، مشخص است که در سرپل ذهاب به نظر می‌رسد اجرا بهتر بوده است اما دیوارها کاملاً ریخته است. ساختمان‌های اسلام‌آباد باید به‌صورت کامل تخریب شود و دیگر قابل سکونت هم نیست، اما در سرپل ذهاب با توجه به اینکه ستون و سقف سالم مانده است باید مورد آزمایش قرار بگیرند تا استحکام آن‌ها بررسی شود.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به وضعیت صاحب‌خانه‌های مسکن مهر در خصوص پرداخت اقساط این ساختمان‌ها، گفت: این موضوعی است که اکنون در دست بررسی است که چه کسی و چه نهادی مسئولیت ساخت آن را بر عهده بگیرد؛ اما دولت مکلف است که این کار را انجام دهد و این موضوع باری نیست که بخواهد بر روی دوش مردم قرار بگیرد، زیرا مردم مقصر نیستند زیرا هیچ دخل و تصرفی در آن نداشتند. هم رئیس مجلس و هم رهبر معظم انقلاب در منطقه حضور داشتند و قطعاً تصمیمات لازم را در این خصوص اتخاذ خواهند کرد.

موسوی بیوکی بابیان اینکه تخلفات در مسکن‌های مهر کاملاً محرز است، خاطرنشان کرد: ما کشوری زندگی می‌کنیم که حادثه‌خیز است و نمی‌توانیم خانه‌ و ساختمان‌هایمان را بر اساس موقعیت زلزله و حوادث طبیعی نسازیم. اگر کشوری بودیم که روی خط زلزله قرار نداشتیم می‌شد تا حدودی توجیه کرد اما کشور ما بر خط زلزله قرار دارد و طبیعتاً ساخت‌وسازهایمان‌ هم باید از استحکام کافی و لازم برخوردار باشد. مسکن مهر تاکنون نشان داده است که پر از سؤال است و دولت باید این ابهام و علامت سؤال را رفع کند، ما نیز در مجلس شورای اسلامی پیگیری‌های لازم را صورت خواهیم داد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی